شناسهٔ خبر: 22239 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

کاهش خسارات کشاورزی در مازندران با پیش بینی صحیح هواشناسی

هواشناسی کشاورزی جلسه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در بخش کشاورزی به منظور بررسی راهکارهای اجرای هرچه بهتر تهک در هواشناسی مازندران برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی هواشناسی مازندران، نشست تخصصی توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کشاورزی با حضور مسعود حقیقت معاون شبکه پایش و مدیر سامانه تهک سازمان هواشناسی کشور، نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی استان مازندران، عزیز اله شهیدی فر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران و روسای اتحادیه های زراعت کاران، دامپروری، خانه کشاورز، باغداران و کارشناسان بخش های مختلف کشاورزی و هواشناسی و ... یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در  ساری برگزار شد.

شهیدی فر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: طی دو سال از شروع طرح تهک کشاورزی در مازندران با بکارگیری صحیح از اطلاعات هواشناسی شاهد کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی در برخی از بخش های کشاورزی بوده ایم و در سال جدید نیز با اعتماد به پیش بینی ها ی هواشناسی زمان پیک نشاء برنج به ده روز عقب تر موکول شد تا از ایجاد خسارات به خزانه برنج جلوگیری شود که خوشبختانه تا الان نشاء بیش از ۹۰ در اراضی استان به پایان رسید.

وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط ویژه اقلیمی مازندران تنوع محصولات کشاورزی را داریم که تنوع این محصولات باعث می شود به دانش هواشناسی و اطلاعات و پیش بینی های آن به صورت مستمر در طی سال احتیاج داشته باشیم که این امر با تلاش مجموعه هواشناسی استان و کارشناسان کشاورزی به خوبی طی این مدت صورت گرفته و امیدواریم با استفاده از تمام ظرفیت های موجود شاهد افزایش تولیدات کشاورزی در بخش های مختلف و تامین امنیت غذای کشور باشیم .

این مسئول در ادامه به بیان نقش و جایگاه هواشناسی در زندگی روزمره و تاثیرگذاری آن در زندگی عامه و همچنین در تصمیم گیری های کلی استان پرداخت و گفت: امروزه کمتر کسی هست که به نقش و جایگاه هواشناسی و اهمیت آن در صنعت، کشاورزی، محیط زیست و گردشگری واقف نباشد. وی با بیان این که در سال جدید با بکار گیری به موقع توصیه های هواشناسی، شاهد کاهش خسارات بوده ایم، خواستار ارتباط هرچه بیشتر دستگاه های تصمیم گیر و تصمیم ساز با هواشناسی شد.

حقیقت معاون شبکه پایش و مدیر سامانه تهک سازمان هواشناسی نیز با اشاره به تاریخچه شکل گیری تهک و وظایف آن افزود: استان مازندران در زمینه هواشناسی کشاورزی جزء استان های استان موفق در کشور بوده و کمک به کاربر نهایی (کشاورزان) نیاز سنجی و تهیه داده و اطلاعات و اطلاع رسانی به زبانی ساده و در کمترین زمان ممکن از مراحل مختلف طرح تهک است که مازندران با ایجاد ارتباط با اتحادیه های مرتبط در بخش کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی با کاربران نهایی این بخش مستقیماً اطلاع رسانی می کند. وی تصریح نمود: برای بهره مندی هر چه بیشتر کاربران نهایی باید دوره های آموزشی برگزار گردد تا این عزیزان نهایت استفاده را از این بخش داشته باشند.

نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: ترویج پیامک ها و توصیه های هواشناسی کشاورزی که در سال همدلی و همزبانی میسر شده در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است و کنترل علف های هرز، کاهش مصرف سموم، مصرف به موقع کودهای شیمیایی، کنترل آن و سم پاشی های بموقع از پیامدهای خوب اطلاعات هواشناسی و توصیه های فنی هواشناسی کشاورزی است که از طریق صدا سیمای  محلی، خبرگزاری ها و اتحادیه های مرتبط  به اطلاع مردم می رسد و غیر از آن جهت اطلاع رسانی بموقع از تمام بسترهای موجود نیز استفاده شده تا اطلاعات به کاربر نهایی برسد. امروز نقش هواشناسی در بخش های مختلف به خوبی بر همگان ثابت شده و در بخش کشاورزی و امنیت و تامیین مواد غذایی این نقش پر رنگ تر از سال های گذشته دیده می شود و با توجه به برنامه های اقتصاد مقاومتی هواشناسی نقش حیاتی را در این زمینه ایفا می کند و برای داشتن کشاورزی بدون وابستگی به خارج باید به نقش هواشناسی بیشتر از گذشته اهمیت بدهیم. وی افزود: کار خوبی که از دو سال پیش با ابتکار و درایت ریاست سازمان هواشناسی با نام توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) شروع شد امروز موجب حضور تاثیر گذار هواشناسی در بخش ها و لایه های مختلف جامعه شد./

نظر شما