شناسهٔ خبر: 22256 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر صنعت و معادن الجزایر با وزير راه و شهرسازی مطرح شد

استقبال الجزاير از ساخت ۶۰۰۰ كيلومتر خط آهن توسط پيمانكاران ايرانی/ برقراری روابط بانكی با ايجاد شركت‌های سه‌جانبه/ پيشنهاد ساخت ۸ هزار واحد مسکونی در الجزایر/ صدور خدمات فنی و مهندسی ساختمان به الجزایر

وزير صنعت و معادن الجزاير و وزیر راه و شهرسازی رؤسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و الجزایر در مذاکره دو جانبه خود در تهران بر تسریع در صدور خدمات فنی ومهندسی صنعتی سازی ساختمان به الجزایر تاکید کردند و خواستار گسترش مبادلات در سایر بخش‌ها شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با عبدالسلام بوشوارب وزیر صنعت و معادن الجزایر، با ابراز خرسندی از تصمیم دولت الجزایر برای گسترش همکار‌های دوجانبه، اظهار داشت: شرکتی مشترک بین دو کشور در الجزایر به ثبت رسیده است که می‌تواند بحث تولید مصالح ساختمانی با توجه به صنعتی‌سازی ساختمان را انجام دهد و طرف ایرانی تجربه‌های مفیدی را در صنعتی سازی در ایران، ونزوئلا و دیگر کشورها داشته است.

رئیس کمیسیون‌ مشترک اقتصادی ایران و الجزایر بیان داشت: میزان مبادلات تجاری دو کشور در مقایسه با سطح روابط سیاسی بسیار پایین است که لازم است روابط بانکی دو کشور هر چه سریعتر برقرار شود.

آخوندی با اشاره به پیشنهاد ساخت ۸۰۰۰ واحد مسکونی به پیمانکاران ایرانی و آمادگی طرف ایرانی برای اجرایی کردن این طرح یادآور شد: در برنامه‌های بازدید خود از شهر جدید پرند با صنعتی‌سازی پیمانکاران ایرانی آشنا خواهید شد و برای صدور خدمات فنی ومهندسی صنعتی سازی ساختمان به الجزایر آمادگی لازم وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی در سخنان خود خواستار پیگیری ایجاد روابط بانکی دو کشور شد و پیشنهاد داد که شرکت‌های سه جانبه بین ایران، الجزایر و یک کشور اروپایی دارای تکنولوژی روز ریلی ایجاد تا بتواند در برنامه ساخت و تجهیز ۶۰۰۰ کیلومتر خط ریلی الجزایر در برنامه پنج ساله این کشور مشارکت داشته باشد.

آخوندی از عبدالسلام بوشوارب رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و الجزایر دعوت کرد تا از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته که از۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور ۱۸۰ شرکت بزرگ داخلی و خارجی از جمله شرکت زمینس آلمان در تهران در حال برگزار است، بازدید کند.

تشکیل شرکت‌های سه جانبه با حضور ایران در الجزایر

در ادامه این دیدار در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی، عبدالسلام بوشوارب با تاکید بر لزوم ایجاد روابط بانکی به منظور گسترش روابط و صدور دستور لازم برای اجرای توافق‌های صورت گرفته در گذشته ابراز داشت: الجزایر خواستار همکاری شرکت‌های ایرانی در زمینه خودرو سازی و خدمات پس از فروش آن، صنایع دارو سازی، پتروشیمی و صنایع کشاورزی است.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و الجزایر خواستار انجام پروژه صنعتی سازی ساختمان در الجزایر شد و گفت: به دنبال ایجاد شرکت مشترک بین دو کشور در این زمینه هستیم و با توجه به کاهش قمیت نفت در حال حاضر امکان شروع پروژه ۸۰۰۰ واحدی مسکن وجود ندارد اما در آینده نزدیک توافق دوجانبه در این زمینه عملیاتی و اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه پنج ساله قرار است ۶۰۰۰ کیلومتر خط ریلی در الجزایر ساخته شود که آمادگی داریم با شرکت‌های ایرانی در این زمینه همکاری داشته باشیم.

بوشوارب در پاسخ به پیشنهاد تشکیل شرکت‌های سه جانبه توسط آخوندی، بیان کرد: در حال حاضر با شرکت‌های روسی و فرانسوی مذاکره می کنیم و تجاربی نیز با امارات در تولید اتوبوس و کامیون نیز داشته ایم که با تجربه‌های به دست آمده، از این ایده برای تشکیل شرکت‌های سه جانبه با حضور طرف ایرانی استقبال می کنیم.

وزیر صنعت و معادن الجزایر با اشاره به ارزان بودن قیمت سیمان در ایران بحت حمل و نقل را مهمترین مشکل برای استفاده از این ظرفیت اقتصادی دانست و با اشاره به روابط سیاسی دو کشور در سال‌های گذشته ، دوران پسا برجام را فرصتی برای ارائه توانمندی ها ایران در عرصه‌های بین‌المللی برشمرد.

یک هیات بزرگ تجاری شامل رئیس انجمن شرکت های الجزایری، رئیس و اعضای اتاق بازرگانی الجزایر، رئیس شورای مشترک بازرگانان ایران و الجزایر و رؤسای شرکت های بزرگ الجزایری در سفر عبدالسلام بوشوارب رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و الجزایر به تهران وی را همراهی می کنند.

در این سفر دو روزه بازدید ضمن بازدید از شهر جدید پرند، از برخی پروژه ها و مراکز صنعتی از جمله شهرک صنعتی شمس آباد شرکت مپنا، سایپا و دیگر مراکز در نظر گرفته شده است .

همچنین روز گذشته (یکشنبه) هیات وزیران در جلسه‌ای به ریاست حجت‌الاسلام روحانی، انجام مذاکره، پیش امضا (پاراف) و امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر را مصوب کرد.

نظر شما