به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه اهن با بیان اینکه جنگ قرهباغ بین ارمنستان و آذربایجان اجازه فعالیت مسیر ریلی بین این ایران این دو کشور را نمیدهد، گفت: برای فعالیت مجدد این مسیر ریلی چندین بار مذاکرات دوستانه انجام شد اما ارمنیها و آذریها مواضع محکمی دارند.
به گزارش ایلنا، پورآقایی درباره مذاکرات با ارمنی ها و آذری ها برای فعال شدن کریدور ریلی ایران- نخجوان- ارمنستان گفت: مسیر ریلی بین ایران و ارمنستان و آذربایجان وجود داشته ولی پس از درگیری نظامی این دو کشور، آذریها دیگر حاضر نیستند بپذیرند از داخل خاک ارمنستان عبور کنند و این کریدور فعال شود.
وی با بیان اینکه در سطح مذاکرات رسمی نمیتوان به این موضوع ورود کرد، افزود: در جلسات دوستانه با هم ردههای خود در آذربایجان و ارمنستان این موضوع را پیگیری کردهام ولی آنها موضع محکمی را دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مسیر ریلی مزیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و هر دو کشور می دانند که فعال شدن این کریدور چه مزیتهای اقتصادی برای کشورهای مسیر دارد اما همانطور که گفتم مواضع محکمی در این باره دارند.
پورسیدآقایی همچنین درباره اینکه خواهر خواندگی راهآهن ایران و فرانسه میتواند چه دستآوردی برای ایران داشته باشد، گفت: با خواهرخواندگی راهآهنهای ایران و فرانسه میتوانیم ایستگاههای راهآهن کشورمان را براساس الگوی راهآهن فرانسویها بسازیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ایستگاه های راه آهن کشورمان تنها تردد مسافر انجام میشود در صورتی که ایستگاههای راهآهن فرانسه بزرگ ترین مرکز تجاری شهر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای اینکه بتوانیم این سیستم را در ایستگاههای راهآهن پیاده کنیم، قرارداد خواهر خواندگی را بین ایستگاه لیون پاریس و راهآهن تهران به امضا رساندیم و این موضوع، مکمل قرارداد با شرکت AREP فرانسه برای طراحی سه ایستگاه راهآهن تهران، قم و مشهد است.
نظر شما