شناسهٔ خبر: 2236 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

آشنایی با بانک مسکن

بانک مسکن موضوع فعالیت بانک مسکن، موضوعات بانکی مرتبط با امر مسکن را تشکیل می‌دهد. پرداخت تسهیلات در برابر رهن اموال غیرمنقول با هدف خرید، احداث و تکمیل، تعمیر و اعطای اعتبار به شرکت‌های ساختمانی بخش عمده فعالیت‌ها را در برمی‌گیرد.

بانک مسکن، بانک دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۱۷ تاسیس شد. بانک مسکن، هم‌اکنون در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایران، در رتبه هفتم قرار دارد. این بانک در سال مالی ۱۳۹۱ با درآمدی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان، پس از بانک ملی ایران و بانک ملت، به‌عنوان سومین بانک بزرگ ایران شناخته شد.

این بانک در ۲۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۷ با تاسیس «بانک رهنی ایران» به‌عنوان بانکی تخصصی در امر مسکن و ساختمان، با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیون ریال با مشارکت وزارت دارایی و بانک ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد.

در ابتدا محور فعالیت بانک مسکن، موضوعات بانکی مرتبط با امر مسکن را تشکیل می‌داد. پرداخت تسهیلات در برابر رهن اموال غیرمنقول با هدف خرید، احداث و تکمیل، تعمیر و اعطای اعتبار به شرکت‌های ساختمانی بخش عمده فعالیت‌ها را در برمی‌گرفت.

یک سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ بانک مسکن براساس لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها مصوب ۱۷/۳/۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، از ادغام بانک‌های رهنی ایران، ساختمان، شرکت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی بانک‌های ایران و سایر شرکت‌های پس‌انداز و وام مسکن کوروش، اکباتان، پاسارگاد، در تهران و در شهرستان‌ها شرکت‌های پس‌انداز و وام مسکن مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، گیلان، همدان، کرمانشاه، مازندران، گرگان، سمنان و آبادان تشکیل شد.

ترکیب جدید که تحت عنوان بانک مسکن فعالیت‌های بانکی خود را در بخش ساختمان شروع کرد، طیف غالب آن را از هر حیث بانک رهنی ایران تشکیل می‌داد، در واقع بانک مسکن تداوم فعالیت بانک رهنی ایران در قالب جدید است و از سال ۱۳۲۳ به خانه‌سازی مبادرت ورزیده است.

طبق اساسنامه بانک، سرمایه بانک مسکن ۵٬۸۴۸٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال است که از مجموع سرمایه بانک‌های رهنی ایران، بانک ساختمان، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی بانک‌های ایران و شرکت‌های پس انداز و وام مسکن کورش بزرگ، اکباتان، پاسارگاد و در شهرستان‌ها، شرکت‌های پس انداز مسکن و وام مسکن مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، گیلان، کرمانشاه، همدان، مازندران، گرگان، ارومیه، سمنان و آبادان تشکیل و به ۵٬۸۴۸٬۰۰۰٬۰۰۰ سهم 10 هزار ریالی تقسیم شده است.

علاوه بر کلیه خدمات بانکی نوین، پرداخت انواع تسهیلات خرید، ساخت و تعمیر مسکن، امتیاز صندوق پس‌انداز خاص بانک مسکن (با سپرده گذاری) است و مهمترین فعالیت این بانک در بخش مسکن به شمار می‌آید. سایر فعالیت‌های این بانک در راستای اهداف بانک مرکزی ایران همانند سایر بانک‌ها تعریف شده است.

اکنون (1393) محمدهاشم بت‌شکن (زاده ۱۳۴۶ در اصفهان) مدیرعامل بانک مسکن است. بت‌شکن دارای دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و از استادان گروه حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است. وی در ۹ مهر ۱۳۹۲، از سوی علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد به عنوان مدیرعامل بانک مسکن منصوب و جایگزین قدرت‌الله شریفی شد.

نظر شما