شناسهٔ خبر: 22406 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اخبار ریلی کشور در هفته‌ای که گذشت؛

برگزاری بزرگترین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه/ پیگیری برای ایجاد نهاد لیزینگ در حمل ونقل ریلی/ آخرین وضعیت اجرای پروژه قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان

نمایشگاه برگزاری بزرگترین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه٬ پیگیری برای ایجاد نهاد لیزینگ در حمل ونقل ریلی٬ افزایش ظرفیت ۸ برابری قطارهای حومه‌ای طی دو سال اخیر و اجرای پروژه قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان ظرف ۲۷ ماه آینده از مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

با حضور عباس آخوندی و محمدرضا نعمت‌زاده؛

بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع و تجهیزات٬ و خدمات وابسته در روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

این نمایشگاه که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا شد و در آن بیش از ۱۸۰ شرکت داخلی و ۱۳۰ شرکت خارجی از ۱۸ کشور مطرح دنیا حضور داشتند که آخرین تولیدات، تجهیزات و خدمات حوزه حمل ونقل ریلی را ارئه کردند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه:

قرارداد برقی‌کردن مسیر ریلی تهران - مشهد مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

مسیر ریلی تهران – گرمسار پاییز امسال چهارخطه می‌شود.

ارتباطات در حوزه تمدنی ایران‌شهر از عراق تا آسیای میانه و شبه قاره هند توسعه می‌یابد.

عملیات اجرایی مسیر سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان آغاز شده و تا ۴ سال آینده به صورت عملیاتی این مسیر راه‌اندازی خواهد شد و قطارها با سرعت ۲۵۰ کیلومتر قابلیت سیر در این مسیر را خواهند داشت.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی:

تقریبا تمام نام‌آوران صنعت ریلی در جهان در نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع و تجهیزات٬ و خدمات وابسته حضور دارند این نمایشگاه امکان و فرصت انتقال تکنولوژی و دانش روز دنیا به فعالان عرصه ریلی ایران را فراهم کرد.

به دنبال پایه‌گذاری نهاد لیزینگ در حمل ونقل ریلی ایران هستیم و صندوق توسعه حمل ونقل می‌تواند این نقش را ایفا کند و اگر این مسئله تحقق یابد قاعدتا امکان سفارش انبوه در حوزه ریلی نیز به وجود می‌آید.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه:

۷۳ درصد فرایند تولید واگن باری در داخل انجام می‌شود.

با خرید واگن از خارج مخالفیم.

ظرفیت تولید واگن مسافری را ۲۲۰۰ واگن در سال است که برنامه داریم این عدد را به ۴ هزار دستگاه افزایش دهیم.

محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه:

اولویت راه‌آهن گسترش خطوط به کشورهای همسایه است.

در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در ایران موجود است و قرار است ۹ هزار کیلومتر نیز خطوط جدید به این عدد افزوده شود که قرارداد ۵ هزار کیلومتر آن نهایی شده است.

در سال ۲۰۲۰ یا ۱۳۹۹ بخش مسافری از جابه جایی ۲۷ میلیون مسافر به ۴۰ میلیون خواهد رسید.

ظرف ۲ سال گذشته یعنی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در بخش ترانزیت رشد ۲۰۰ درصدی داشتیم.

راه آهن به ۴ بندر کشور به نام‌های بندرعباس، بندر خرمشهر، بندر امام و بندر امیرآباد متصل است.

راه‌آهن ایران برای استقبال از سرمایه‌گذاران در حوزه قطارهای سریع‌السیر آمادگی دارد.

محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی:

نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی فرصتی مغتنم برای تولیدکنندگان داخلی است تا آخرین تکنولوژی و دانش روز دنیا به داخل منتقل شود.

به همه شرکت‌های خارجی متذکر شدیم تولید در داخل ایران شرط اصلی برای فعالیت آنها است واین موضوع از سوی شرکت‌های خارجی پذیرفته شده که یک شریک ایرانی داشته باشند و به طور مشترک کار تولید را در ایران انجام دهند.

ژان پیرلوبینو دبیرکل اتحادیه بین المللی راه آهن‌های جهان در مراسم آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه:

اتحادیه بین المللی راه‌آهن‌های جهان در توسعه خط آهن و حمل و نقل چند وجهی در خاورمیانه با ایران همکاری های نزدیکی دارد.

اولک بلازروف رییس راه آهن روسیه:

در سال گذشته شاهد کاهش حمل محموله‌های ترانزیتی بین روسیه و ایران بودیم اما امسال حمل بار از طریق روسیه به ایران ۲۵ درصد افزایش یافته است.

در دیدار عباس آخوندی با عبدالسلام بوشوارب وزیر صنعت و معادن الجزایر مطرح شد؛

الجزاير از ساخت ۶۰۰۰ كيلومتر خط آهن توسط پيمانكاران ايرانی استقبال کرد.

عباس نظری مدیرکل بین الملل شرکت راه‌آهن:

هیچکس تصور نمی‌کرد راه‌آهن پرسرعت در ایران پا بگیرد ولی امروز عملیات اجرایی راه‌آهن پرسرعت برای دو مسیر تهران-قم-اراک و تهران-همدان پس از نهایی شدن مذاکره با ایتالیایی‌ها آغاز می‌شود.

برگزاری یک سمینار و نمایشگاه بین‌المللی خوب می‌تواند فرهنگ ایجاد کند.

در نخستین روز نمایشگاه حمل و نقل ریلی صنایع و خدمات وابسته؛

از پروژه اسلب بتنی پیش‌ساخته برای نخستین‌بار در کشور رونمایی شد.

محمدرضا مختاری مدیرعامل شرکت واگن پارس:

در حال حاضر فقط ۲۵ درصد ظرفیت شرکت واگن پارس فعال است.

ظرفیت تولید ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری، هزار دستگاه واگن باری٬ ۴۰ دستگاه لکوموتیو و ۷۰ دستگاه واگن مترو را داریم.

در ساخت واگن‌های مسافری حدود ۶۵ درصد٬ واگن‌های باری تا ۹۰ درصد و در لکوموتیو ۳۰ درصد خودکفایی داریم.

متاسفانه به علت ارزانی واگن‌های دست دوم شرکت های مسافری به سراغ واردات این نوع از واگن ها می‌روند. قیمت واگن های دست دوم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون بوده این در حالی است که برای ساخت یک واگن نو در داخل کشور باید ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان هزینه کرد.

در حال حاضر واگن های با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در واگن پارس تولید می شود و بخش فنی و مهندسی شرکت نیز در حال انجام تست های نهایی برای تولید واگن با سرعت ۲۰۰ کیلومتر است.

۳۰ درصد واگن های مسافری  و ۵۰ درصد واگن های باری در حال سیر در شبکه ریلی کشور ساخت شرکت واگن پارس بوده است.

مرتضی مقدمی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایران (ایریکو):

امکان تولید ۲۰۰ واگن مسافری را در سال داریم ولی فقط با ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیم.

تعرفه واردات واگن ۱۵ درصد ولی تعرفه واردات خودرو ۹۰ درصد است که این مسئله به هیچ وجه عادلانه نیست.

قرارداد جدیدی برای تولید ۱۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس با شرکت راه‌آهن منعقد کرده‌ایم.

به صورت متوسط قیمت واگن‌های ایرانی حدود ۸ درصد پایین‌تر از قیمت‌های واگن‌های مشابه خارجی تمام می‌شود.

مطالباتی که از دولت داریم حدود ۹ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۵ میلیون یورو به صورت ارزی است که این بدهی جدای از بدهی دولت به شرکت هیوندای‌روتم (شرکت مشارکتی ساخت واگن‌ها با شرکت ایریکو در ایران) است.

سید حسن موسوی‌نژاد مدیرعامل شرکت رجا:

حقوق تمامی مهمانداران تا پایان سال ۹۴ به طور کامل تسویه شده و برخی از آنان نیز حقوق فروردین خود را نیز به‌علاوه عیدی دریافت کرده‌اند.

طی ۲ سال اخیر ظرفیت قطارهای حومه ای ۸ برابر شده است و این ظرفیت قابلیت بیشتر شدن نیز دارد.

رجا ۵۰۰ واگن نو و ۲۰۰ واگن دست دوم در قرارداد خرید خود دارد که ۱۵ تا ۲۰ درصد منابع مالی این واگن ها از منابع شرکت صاحبان سهام  و مابقی از محل فاینانس تامین می‌شود.

دولت ۴ سال است که برای قطارهای حومه‌ای و تکلیفی ریالی به رجا پرداخت نکرده است.

مهدی معصومی مدیرعامل شرکت قطارهای پنج ستاره فدک:

دو قطار جدید پنج ستاره در نیمه شعبان در مسیر تهران-مشهد به اضافه می‌شود تا تعداد رام‌های قطار پنج ستاره در شبکه ریلی کشور ریلی به عدد ۵ برسد.

معاونت ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مجوز سیر قطارهای پنج ستاره فدک در شبکه ریلی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را صادر کرد.

رسول زرگرپور استاندار اصفهان:

قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان با مشارکت دو شرکت چینی و اروپایی به ناوگان حمل و نقل اصفهان اضافه می شود که با سرمایه گذاری دو میلیارد یورویی شرکت چینی آغاز شده این قطار قرار است به قطار شهری اصفهان و همچنین فرودگاه امام(ره) متصل شود.

جبارعلی ذاکری مجری طرح قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان:

مسیر راه‌آهن تهران-قم –اصفهان با مسیر فعلی متفاوت بوده و از فرودگاه امام می‌گذرد.

کار زیرسازی مسیر جدید سریع‌السیر این پروژه ظرف ۲۷ ماه آینده تمام می‌شود.

فقط عملیات زیرسازی این پروژه با چینی‌ها است.

کار اجرایی این پروژه از ابتدای سال ۹۵ به طور جدی آغاز و در کیلومتر ۷۳ تا ۸۳ مسیر تهران-قم نیز تجهیز کارگاه انجام شده است و متخصصان مشغول انجام فعالیت هستند.

با تكمیل راه آهن سریع السیر تهران – اصفهان حدود ۱۷ میلیون نفر در سال جابجا خواهند شد و همچنین هندسه مسیر به طوری طراحی شده كه سالانه ۱۶ میلیون سفر برای این مسیر پیش بینی شده است.

بر اساس آمار دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید؛

پیشرفت ۲۰۰ درصدی احداث قطارهای حومه‌ای ۴ شهر جدید در ۲ سال شاهد بودیم.

 

وحید علی قارداشی مدیركل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن:

خط آهن تهران– شمال به عنوان یك ایده برای احداث راه آهن سریع السیر انتخاب شده است كه امیدواریم در آینده عملیاتی شود.

 

عملکرد شرکت راه‌آهن در زمینه بازگشایی ایستگاه‌ها٬ دو خطه‌کردن و تراک‌بندی؛

ایستگاه ده‌آباد به بهره‌برداری رسید و ایستگاه‌ نوگنبد ۸۰ درصد٬ ویادوک ۷۰ درصد، گز ۶۰ درصد و ایستگاه‌های سرگز، سهیل، سرو، موغار و رباط قریب به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.

نظر شما