شناسهٔ خبر: 22484 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مهندسی‌ راه‌آهن تشریح کرد:

مزايای طرح اتصال شهرهای اقماری به مراکز استان‌‌ با قطار حومه/ ضرورت توجه ويژه به خط‌آهن در شهرسازی‌/ ایستگاه‌‌های راه‌آهن باید در دل شهرها باشد

قطار ریل باس حومه ای مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن با اشاره به برنامه‌ریزی برای اتصال مراکز استانی به شهرهای اقماری از طریق قطار حومه گفت: باید در توسعه شبکه حمل و نقل شخصی رژیم بگیریم و در مقابل آن، عرضه وسیع حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، وحید علی‌قارداشی در تشریح جزئیات احداث قطار‌های حومه‌ای در کشور (غیر از پایتخت) اظهار داشت: ‌در کنار استان تهران، برای سایر کلان‌شهرها‌ نیز طراحی قطارهای حومه‌ای در دست انجام است.

وی اضافه کرد: خط ریلی تبریز - بناب - مراغه و مسیر تبریز - جلفا برای قطار حومه‌ای اجرا می‌شود، تا با بهبود وضعیت خط، افزایش ظرفیت و بهره‌وری مسیر، افزایش سرعت هم در آنها عملیاتی شود.

علی‌قارداشی با تأکید بر اینکه در استان خراسان رضوی نیز تلاش شد، مشهد مقدس به شهرهای اقماری اطراف متصل شود، ‌اظهار داشت:‌‌ بینالود و نیشابور از طریق قطار حومه‌ای و راه‌آهن ۳ خطه در قطعه‌ای از مسیر و ۲ خطه در قطعه‌ای دیگر، ‌به مشهد متصل می‌شود.‌

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن بیان کرد:‌ توسعه قطارهای حومه‌ای در شهرهای دیگر نظیر شیراز و اصفهان نیز در دستور کار است، تا بتوان مسیر بهینه حومه‌ای این شهرها را از طریق مطالعات مشخص کرد و سیستم قطارهای حومه‌ای پیاده‌سازی شود.

ایستگاه‌‌های راه‌آهن باید در دل شهرها باشد

وی با تأکید بر اینکه ایستگاه‌‌های راه‌آهن باید در دل شهرها باشد، بیان کرد:‌ در شهرهایی که ایستگاه‌های ریلی در مرکز شهرها قرار دارد (نظیر مشهد و یا یزد) مردم برای رفتن به این شهرها یا سفر از این شهرها، حمل و نقل ریلی را اولویت اول خود می‌دانند، اما در شهرهایی که ایستگاه راه‌آهن بیرون از شهر بوده است، (مانند ایستگاه راه‌‌آهن شیراز) مردم ‌رغبتی برای استفاده از قطار به صورت رفت و برگشت به این منطقه ندارند و خودروی شخصی معمولاً جایگزین سیستم حمل و نقل ریلی شده است.

علی‌قارداشی افزود: ‌ایستگاه محمدیه قم هم وضعیتی نظیر ایستگاه راه‌‌آهن شیراز را داشت که در این ‌دولت دوباره به محل قبلی خود برگشت و این تجربه‌ای است که موجب شده بود که مردم نیز از این ایستگاه برای تردد استفاده نکنند.

وی بیان کرد:‌ این ضروری است که‌ در شهرسازی‌، خط‌آهن محور قرار گیرد و این مدل حمل و نقلی حتماً محور اصلی باشد، همچنین لازم است پروژه‌های مترو نیز توسعه یابد و به جای احداث اتوبان‌های دو طبقه و حفاری تونل برای خیابان‌سازی‌ در شهر‌ها، به توسعه مترو بپردازیم و جذابیت‌های حمل‌ونقل شخصی را کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: در همه جای دنیا می‌گویند باید در توسعه شبکه حمل و نقل شخصی، «رژیم» بگیریم و در مقابل آن، عرضه وسیع حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

علی‌قارداشی بیان کرد: حتی باید در توسعه سیستم‌های جاده‌ای که به توسعه حمل و نقل شخصی کمک می‌کنند، سخت‌گیر باشیم و عوارض جاده‌ای برای آنها در نظر بگیریم تا به شهر پایدار و پاکیزه برسیم.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن اظهار داشت: متأسفانه در توسعه قطارهای سریع‌السیر در کشور عقب هستیم و نتوانسته‌ایم خود را به جوامع توسعه یافته بین‌الملل برسیم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۸:۰۸قادر 0 0

    با سلام خسته نباشید به همه عزیران زحمتکش وزارت راه و راه اهن فقط نکته ای را میخواستم بگویم در استان آذربایجان‌شرقی شهر های میانه و مرند و مراغه بزرگترین شهر های استان هستند لذا خط اهن هم از انها میگذرد که استقبال از ان بیشتر بناب هست که شهر کوچکتری هست به نسبت این دو شهر . دلیل دیگر خود شهر میانه در استان آذربایجان‌شرقی فاقد بزرگراه و چهار بانده متصل به تبریز هست که مطمئنا استقبال از قطار زیاد میشود همچنین خط اهن دوخطه  میانه تبریز ان طبق وعده جناب نورزاد امسال تمام میشود درحالیکه همین شهر بناب نزدیک تبریز و دارای بزرگراه چهار بانده هست . درحالیکه شهر میانه دورترین شهر به مرکز استان دارای جاده دوطرفه  خطرناک متصل به تبریز که میانه قره چمن معروف هست از نظر خطرناکی . لذا مطمئنا استقبال در این نقطه بکر بیشتر از بنابی هست که عوامل ترغیب به استفاده از ریل کمتر است بواسطه حضور اتوبان و نزدیکی به تبریز . این نکته های مغفول مانده است در راه اهن 
                                

نظر شما