شناسهٔ خبر: 23101 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نورزاد در اجلاس ماکائو فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور را تشریح کرد

ایجاد فضای اقتصادی قابل اطمینان برای مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌های عمرانی ایران/ ایران نقطه اتصال کریدورهای بین‌المللی/ معرفی برنامه‌های تعیین شده تا سال ۲۰۲۵

نشست معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با شرکت در هفتمین اجلاس سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های بین‌المللی و ساخت (IIICF) که در ماکائو چین برگزار شد به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دکتر نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت‌و توسعه که از سخنرانان اصلی گردهمایی بین‌المللی با موضوع سرمایه‌گذاری و ساخت و زیرساخت‌ها در چین بود، در این اجلاس به نمایندگی از ایران حضور یافت.

مدیرعامل شرکت ساخت‌و توسعه که از سخنرانان اصلی این اجلاس بود، در این سخنرانی ضمن معرفی مختصری شرایط جغرافیایی و جمعیتی ایران به برنامه دولت برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌و نقل ایران همراه با پایین نگه داشتن نرخ تورم اشاره کرد.

نورزاد اضافه کرد: بدین منظور دولت ایران برای تشویق بخش خصوصی به مشارکت در پروژه‌های زیرساختی حمل‌و نقل، بسترهای مناسبی را فراهم کرده و طی کنفرانسی که در سال ۲۰۱۵ در تهران برگزار شد، ضمن معرفی پروژه‌های آزادراهی و ریلی آماده سرمایه‌گذاری در ایران، این تسهیلات و مشوق‌ها را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارایه داد.

نماینده ایران در اجلاس ماکائو ادامه داد: دولت ایران اولویت‌های کلیدی را توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل تعیین کرده و فضای اقتصادی قابل اطمینانی را برای مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌ها مهیا کرده است.  ما ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی بسیار علاقمند و مشتاقیم تا این سرمایه‌گذاران وارد بازار  ایران شوند و از سود این فرصت‌های سرمایه‌گذاری  بهره‌مند گردند؛ چرا که ایران به عنوان کشوری استراتژیک به عنوان چهارراه منطقه می‌تواند شمال و جنوب و غرب و شرق را پیوند داده و نقطه اتصال کریدورهای بین المللی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سهم عمده سرمایه گذاری در زیرساخت‌های حمل‌و نقل ایران را متعلق به پروژه‌های ریلی عنوان کرد و پروژه‌های آزادراهی را حائز رتبه دوم در این زمینه دانست. 

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر سهم حمل‌و نقل در ایران در بخش بار و مسافر به ترتیب با ۹۵  و ۹۴ درصد بر عهده جاده است که بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر است تا سال ۲۰۲۵ با توسعه حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی این عدد در بخش بار به ۷۸ درصد و در بخش مسافر به ۶۸ درصد تقلیل پیدا کند.

نماینده ایران در اجلاس ماکائو اضافه کرد: سهم راه‌آهن در حمل بار ۴/۹ درصد و در حمل مسافر ۳ درصد است که در سال ۲۰۲۵ این اعداد به ترتیب به ۲۱  و ۱۶ درصد ارتقا خواهد یافت. در حمل‌و‌نقل هوایی نیز در حال حاضر در بخش بار ۰/۰۱ درصد و در بهش مسافر ۳ درصد است که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ترتیب ۱ و ۱۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

نماینده ایران در اجلاس ماکائو ضمن تشریح وظایف وزارت راه‌و‌شهرسازی و شرکت ساخت‌و‌توسعه در زیرساخت‌های حمل‌و نقل ایران به آمار زیربناهای حمل و نقل در ایران اشاره کرد و گفت:در حال حاضر در ایران ۱۰ هزار و ۱۷۱ کیلومتر راه آهن، ۲ هزار و ۳۴۰ کیلومتر آزادراه و ۴۰ هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست بهره برداری است. به این میزان می توان ۳ هزار و ۴۳۸ کیلومتر راه آهن، هزار و ۲۳۹ کیلومتر آزادراه و ۵ هزار و ۷۴۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست ساخت را نیز اضافه کرد. علاوه بر این ۴ هزار و ۹۱۶ کیلومتر خط ریلی، هزار و ۷۱۱ کیلومتر آزادراه و هزار و ۷۶۰ کیلومتر برزگراه و راه اصلی نیز در حال حاضر در ایران در دست طراحی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه پروژه های آماده سرمایه‌گذاری آزادراه و راه آهن را معرفی و به تشریح هریک پرداخت.

درهای باز اقتصاد ایران بعد از رفع تحریم ها

نورزاد با اشاره به فضای باز اقتصادی ایران بعد از رفع تحریم‌های بین المللی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در زیرساخت های حمل و نقل نه تنها به کنترل هزینه‌ها می‌انجامد بلکه به اجرایی‌شدن موثر پروژه ها نیز کمک خواهد کرد.

وی همچنین از همکاری با کشورهای چین، کره جنوبی، هندوستان، ژاپن و... خبر داد و گفت: ما ضمن استفاده از تجارب کشورهای دیگر در زمینه ساخت زیربناهای حمل و نقل، در تکمیل کریدورهای حمل و نقلی موثر و لجستیک در منطقه نیز فعالانه مشارکت می‌کنیم تا تسهیل ارتباطات بین المللی را فراهم آوریم.

نماینده ایران در اجلاس ماکائو در پایان اظهار امیدواری کرد تا  با حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران امکان بهره مندی از فناوری های روز جهانی در ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ایران فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این اجلاس با وزاری حمل و نقل و مقامات اجرایی و علمی فعال در حوزه زیرساخت های حمل و نقل از جمله وزیر حمل و نقل انگلیس، وزیر حمل و نقل آفریقای جنوبی، وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان، رئیس مرکز تجارت جهانی در ماکائو، قائم مقام شرکت همکاری‌های مهندسی و ساخت دولت چین و... نیز دیدار کرد.

انجمن سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های بین‌المللی و ساخت (IIICF)، یک گردهمایی بین‌المللی با موضوع سرمایه‌گذاری و ساخت و زیرساخت‌ها است که در سال ۲۰۱۰ با تصویب وزارت بازرگانی چین تاسیس شد و در حوزه تبادل تفکر استراتژیک و بینش، کشف فرصت‌ها و همکاری فعالیت می‌کند.

این انجمن تاکنون شش جلسه به ترتیب در پکن و ماکائو تشکیل داده و با جذب بیش از ۸۰۰۰ نماینده از نزدیک به ۱۰۰ منطقه و کشور (شامل ۱۵۰ مقامات وزارت خانه) به یک رویداد پیشرو جهانی در صنعت زیرساخت‌های بین‌المللی گسترش پیدا کرده که هفتمین گردهمایی بین‌المللی سرمایه‌گذاری ساخت و زیرساخت‌ها (IIICF ۷) در دوم و سوم ماه ژوئن با حضور مدیرعامل شرکت ساخت‌و توسعه به نمایندگی از ایران در ماکائو چین برگزار شد.

نظر شما