شناسهٔ خبر: 2390 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی استانداری گلستان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

تبدیل ایران به کریدور ترانزیتی تولیدات کشورهای آسیای میانه/ ایجاد بورس غلات و شهرک متالورژی

رضا مروتی معاون عمرانی استانداری گلستان گفت: با توجه به قرابت‌های فرهنگی و قومی برخی ساکنان گلستان با مردم ترکمنستان و قزاقستان، افتتاح خط آهن گرگان اینچه برون می‌تواند به افزایش مراودات محلی و در نتیجه رونق کسب و کار محلی بیانجامد.

رضا مروتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه‌آهن گرگان اینچه‌برون با حضور روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در روز چهارشنبه ۱۲ آذر در نقطه مرزی اینچه‌برون توضیح داد: ایران همواره برای کشورهای آسیای میانه بسیار حائز اهمیت بوده و این کشورها ایران را پنجره باز اقتصادی خود می‌دانند که می‌تواند نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های صادرات و واردات کالا برای کشورهای عضو اتحادیه CIS ایفا کند.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری گلستان با اشاره به تولیدات فراوان کشاورزی و انرژی در ترکمنستان به خصوص در زمینه تولید غلات و گاز و همچنین تولیدات معدنی و نفتی و کشاورزی قزاقستان و تمایل این دو کشور به صادرات تولیدات و محصولات خود به غرب ادامه داد: با افتتاح راه‌آهن گرگان - اینچه‌برون و اتصال ایران به شبکه ریلی ترکمنستان و قزاقستان، راه‌آهن کشورمان می‌تواند به محمل ارزان صادرات تولیدات کشاورزی، معدنی و انرژی آسیای میانه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز به این خط آهن نگاه ترانزیتی دارد و در پی افزایش حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی همسایگان شمال شرقی خود است اظهار کرد: استان گلستان به عنوان محل اتصال کریدور شمالی جنوبی کشورهای شرق دریای خزر به خلیج فارس، می‌تواند منافع اقتصادی، اجتماعی، گردشگری، فرهنگی و سیاسی فراوانی را از این نقطه اتصال به دست بیاورد.

مروتی استان گلستان را نگارستان ایران یا ایرانی کوچک خواند که دربردارنده همه ویژگی‌های اقلیمی کشورمان در وسعتی کوچک است.

معاون استاندار گلستان به تولید سالیانه ۹ میلیون تن غلات مازاد بر مصرف داخلی در ترکمنستان اشاره و تأکید کرد: در تلاشیم تا بورس و پایانه غلات را در گلستان تأسیس کنیم تا از این طریق بتوانیم محصولات کشاورزی ترکمنستان را به فروش رسانده و به دیگر کشورها ارسال کنیم.

وی درباره نتایج و آثار مثبت بعدی افتتاح خط آهن گرگان اینچه برون توضیح داد: با توجه به تولیدات معدنی فلزی و غیرفلزی فراوان قزاقستان می‌کوشیم با تاسیس شهرک صنعتی متالورژی در گلستان شرایطی را فراهم کنیم تا این کشور از خام‌فروشی به فروش محصولات فلزی با ارزش افزوده روی بیاورد. 

مروتی با بیان این‌که با راه‌اندازی کریدور ریلی شرق دریای خزر، توسعه و پروژه‌های صنعتی گلستان آغاز می‌شود خاطرنشان کرد: اتصال ریلی ایران به آسیای میانه می‌تواند مجموعه‌ای از واحدهای تولیدی صنعتی در حوزه‌های تغذیه و کشاورزی و نیز فراوری فلزات و همچنین نفت و انرژی را در استان گلستان ایجاد کند.

معاون عمرانی استانداری گلستان همچنین از تأسیس شهرک صنعتی پتروپالایش با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان پس از اتصال ریلی گلستان به آسیای میانه از یک سو و بنادر جنوبی کشورمان در خلیج فارس از سویی دیگر خبر داد.

۷۰۰ کیلومتر از خط آهن گرگان – اینچه‌برون در ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر در ایران و ۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان واقع است. این خط آهن بین‌المللی راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود. با راه‌اندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‌المللی کشورهای مشترک‌المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود و امکان جابه‌جایی سه میلیون تن بار در سال از مسیر خط آهن گرگان – اینچه‌برون وجود دارد./

نظر شما