شناسهٔ خبر: 23917 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت؛

دستور رییس جمهوری برای بافت تاریخی و فرسوده شهر تهران/ توجه به معماری جاده در آزادراه تهران- شمال/ رونق نسبی بازار معاملات مسکن/ ابلاغ اسناد حریم پایتخت به دستگاه‌ها

گزارش آخر هفته دستور رییس جمهوری برای توجه به بافت های تاریخی و فرسوده شهر تهران، تاکید وزیر راه و شهرسازی به توجه به معماری در بازدید از آزاد راه تهران- شمال، ابلاغ اسناد حریم پایتخت، کاهش دو درصدی سود تسهیلات سپرده گذاری و تاثیر ۱۰ درصدی بر بازپرداخت تسهیلات مسکن توسط متقاضیان بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

باید محوری را برای توسعه ثروت در خراسان جنوبی انتخاب کنیم که بدون شک با شرایط اقلیمی و بی‌آبی آن سازگاری داشته باشد.

انتصاب مدیرکل راه و شهرسازی لرستان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی در حکمی، علی علیخانی را به سمت مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان منصوب کرد.

تعیین و ابلاغ حکم رئیس شورای نظارم کاردانی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به داراب صفری وی را به عنوان رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان انتخاب کرد.

بازدید از آزادراه تهران – شمال با حضور معاون اول رئیس جمهور و تاکید بر معماری جاده ها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

امروز جبهه‌های کاری زیادی در این پروژه فعال است و این پروژه را می‌توان جزء بزرگترین کارگاه‌های سازندگی کشور قلمداد کرد.

حوزه معاونت معماری و شهرسازی؛

لزوم بازنگری طرح جامع تفضیلی پیرامون حرم مطهر و تاکید بر اجماع ۷ وزیر و روسای ۳ سازمان در ابلاغ مصوبه های شورای عالی شهرسازی و معماری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری به تایید اعضای اصلی که شامل وزیر راه و شهرسازی، معاونین تام الاختیار ۶ وزارتخانه و ۳ سازمان می‌رسد و اینگونه نیست که دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری راسا تصمیم یک طرفه‌ای گرفته و مصوبه ای را ابلاغ کند.

تاکید مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بر اعتبار طرح جامع پیشین مشهد در سال ۹۵ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

طرح جامع قبلی مشهد تا سال ۱۳۹۵ دارای اعتبار است و این طرح برای کسب درآمد و تأمین درآمدهای شهرداری و دیگر ‏دستگاه ها تهیه نمی شود.

دغدغه های معماری و معماران در گفتگو با بهرام شیردل (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نقد معماری و معماران نه صبحت امروز که سال‌هاست در مورد آن بحث می شود، بحثی که به گفته شیردل با تعارفات فراوانی در عمل همراه است و بسیاری از معماران را دلزده کرده است. گفته می‌شود دغدغه امروز معماران فضای ناهمگونی است که تناسبات علمی و هنری را نادیده می‌گیرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری آخرین وضعیت از مصوبه شورا در ارتباط با شهر درجزین در استان سمنان را ابلاغ کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان، مصوبه شورا را درباره طرح جامع شهر درجزین با تاکید بر بازدید از منطقه و اعلام‌نظر و تصمیم‌گیری نهایی ابلاغ کرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری طی نامه ای به استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران اسناد حریم پایتخت را ابلاغ کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، طی نامه‌ای به استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر استان تهران، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری را درباره اسناد حریم پایتخت ابلاغ کرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه شورا درباره مشهد ۲۰۱۷ را به استاندار خراسان رضوی با تاکید بر حمایت از برنامه های باززنده سازی بناهای تاریخی ابلاغ کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به استاندار خراسان‌رضوی، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری را با موضوع مشهد ۲۰۱۷ ابلاغ کرد.

حوزه معاونت مسکن و ساختمان؛

ابلاغ شیوه نامه تشکیل هیات‌عمومی و شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، «شیوه‌نامه تشکیل هیات‌عمومی و شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان» را ابلاغ کرد.

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از رونق نسبی معاملات بازار مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معاملات بازار مسکن در حالی دوران پیش رونق را سپری می‌کند که پیش‌بینی‌ها،رونق در این بخش را برای نیمه دوم سال ۹۵ بدون افزایش قیمت مطرح می‌کنند. گفته می‌شود راهکارهای مالی- اعتباری همچون ایجاد صندوق مستغلات در تمامی استان‌ها و انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی بانک مسکن کمک موثری در رونق نسبی مسکن و نظارت بانک مرکزی بر عدم فعالیت موسسات غیرمجاز در هنگام اجرای کاهش نرخ سود بانکی کمک موثری برای رونق مسکن خواهد بود.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

رئیس کمیته گردشگری، میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی و فرسوده شورای شهر تهران از دستور رییس جمهوری برای رسیدگی به بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر تهران خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با توجه به سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام و برنامه توسعه کشور و همچنین بنابر ماده ۱۳ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۸۹ دولت مجاز است سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال برای احیا و نوسازی این بافت‌ها اختصاص دهد و در بودجه سنواتی کشور لحاظ کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تسهیل در دریافت وام بافت های فرسوده و متمرکز کردن ۱۵۰ فقره از تسهیلات در بانک مسکن خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

تسهیلات بافت فرسوده، کارآمد است و ساکنان و سازندگان می توانند از این مدل تسهیلات استفاده کنند و ما نیز تعهد کردیم در زمان سر رسید وام، مابه التفاوت سود یعنی ۱۰ درصد را به دریافت کنندگان تسهیلات پرداخت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات راهکارهای جدید در بخش نوسازی مسکن را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 ۱۰۷ هزار سهمیه به ۷ بانک دولتی ابلاغ و در اختیار شعبات قرار گرفت که تا کنون ۵۴ هزار مورد معرفی شده‌اند. متأسفانه از این تعداد فقط نزدک به ۱۲ هزار مورد موفق به اخذ وام شده‌اند.

بانک مسکن؛

مدیرعامل بانک مسکن با اعلام کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات سپرده گذاری مسکن از کاهش ۱۰ درصدی اقساط مشتریان خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مبلغ اقساط پرداختی مشتریان به میزان حدود ۱۰درصد کاهش می یابد به طوری که مشتریان می توانند با دریافت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در سقف های ۸۰۰، ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال به ترتیب مبلغ ۸۸۰، ۶۶۰ و ۴۴۰هزار تومان به صورت ماهانه پرداخت کنند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن از کاهش میزان اقساط صندوق پس انداز یکم به میزان ماهیانه ۱۰۰ هزارتومان در تهران و ۵۰ هزارتومان در شهرهای کوچک خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن تغییری نمی‌کند و همان ۱۲ سالی که تعیین شده بود باقی خواهد ماند. منتها با کاهشی که دیروز بانک مسکن در نرخ سود انواع تسهیلات صندوق بانک مسکن اعمال کرد، میزان مبلغ اقساط حدود ۱۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما