شناسهٔ خبر: 2415 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديركل راه و شهرسازي گلستان:

حركت توسعه گلستان با افتتاح راه آهن گرگان- تركمنستان شتاب مي گيرد

علي بخش رستمي مديركل راه و شهرسازي گلستان با برشمردن مزيت هاي اقتصادي اجتماعي راه آهن گرگان- اينچه برون – تركمنستان، گفت: با وقوع اين اتفاق اقتصادي شاهد شتاب موتور توسعه استان خواهيم بود.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، "علي بخش رستمي" سه شنبه شب با حضور در برنامه زنده "همراه با كاروان تدبير و اميد" به مناسبت سفر رياست جمهوري در سيماي مركز گلستان افزود: حمل و نقل ريلي داراي مزيت هايي بي شماري از جمله مصرف انرژي پايين و ارزان قيمت، ايمني بيشتر، آلودگي زيست محيطي كمتر و پايين بودن هزينه تمام شده اجراي آن در مقايسه با بزرگراه‌ها و آزادراه هاست.

رئيس شوراي حمل و نقل گلستان با ابراز تشكر از مجموعه همكاران دولتي، مشاورين و پيمانكاران ساخت پروژه خط آهن گرگان- اينچه برون- تركمنستان ، اظهارداشت: ساخت اين راه آهن از سال 90 با توافق سه كشور ايران، تركمنستان و قزاقستان در طول نزديك به 926 كيلومتر شروع شد.

رستمي توضيح داد: 80 كيلومتر از اين خط آهن در ايران، 700 كيلومتر در تركمنستان و بيش از 120 كيلومتر آن در خاك قزاقستان واقع شده است.

وي افزود: راه آهن گرگان- اينچه برون- تركمنستان بعد از راه آهن خراسان رضوي، دومين كريدور شرق به غرب كشور است كه قطعا اثرات مثبت خود را در توسعه استان بر جا خواهد گذاشت و ما به عنوان گلستاني نيز بايد از مزاياي آن بهره مند شويم.

به گفته وي، اگرچه ممكن است در توسعه زيرساخت هاي ريلي كشور غفلت ورزيده باشيم و آمار زيرساخت ها و تردد كالا و مسافران درون شهري و برون شهري ما در مقايسه با كشورهاي همطراز خود، قابل توجه نباشد اما شاهد استقبال مردم از اين بخش هستيم.

رستمي ادامه داد: طي سال هاي اخير، تلاش هايي در جهت توسعه حمل و نقل استان صورت گرفته كه افتتاح كريدور شرقي درياي خزر با حضور روساي جمهور كشورهاي ايران، قزاقستان و تركمنستان در 12 آذر، رهاورد اين تلاش ها است.

به گفته وي، در حال حاضر بيش از 90 درصد حمل و نقل مسافر با جاده هاست و 10 درصد حمل و نقل مسافر و 30 درصد حمل كالا از طريق خطوط ريلي كشور صورت مي گيرد كه به محدوديت و بضاعت ما بر مي گردد اما قابليت توسعه وجود دارد.

رستمي گفت كه توسعه خطوط ريلي در دستور كار برنامه دولت است تا بتوانيم در مقايسه با كشورهاي هم طراز خود از لحاظ توسعه يافتگي، ارتقا پيدا كنيم.

مديركل راه و شهرسازي گفت: برابر اطلاعات اقتصادي موجود، حجم مبادلات سالانه چين و كشورهاي غربي بيش از 350 ميليون تن است كه رقم قابل توجهي است و ما با توجه به موقعيت ايران و شرايط همسايگي، بايد از اين فرصت بهترين بهره را ببريم.

رستمي افزود: به عبارتي ديگر با توسعه ابزارهاي ارتباطي و فراهم سازي بسترهايي در اين زمينه مي توان از اين رهاوردها، منافع بيشتري را عايد كشور ساخت.

وي افزود: با افتتاح كريدور شمال – جنوب مي توان از پايانه مرزي اينچه برون كه دروازه اي به سوي كشورهاي همسايه است، صادرات و ترانزيت غلات و محصولات كشاورزي، صنعتي و گازرا به كشورهاي آسياي ميانه (CIS) داشته باشيم و از مزاياي آنها بهره مند شويم.

رستمي گفت: افتتاح اداره كل راه آهن در استان گلستان نيز يكي ديگر از فرصت هايي است كه در راستاي توسعه خطوط ريلي استان از جمله راه آهن گرگان – مشهد فراهم شده است.

بازنگري توزيع اعتبارات ملي مهمترين انتظار از هيئت دولت است

مديركل راه و شهرسازي گلستان در پاسخ به اين سوال كه مهمترين توقعات و انتظارات اين اداره كل در سفر هيئت دولت به استان چيست، گفت: وقتي مقامات عالي وارد استان مي شوند توقع بجا و بحق مسوولان، طرح موضوعات استاني است تا از خير و بركت اين سفرها بهره مند شويم.
رستمي ، بازنگري توزيع منابعي را كه براساس شاخص هاي چند دهه گذشته براي استان ها در نظر گرفته شده ، مهمترين توقع اين اداره كل از مقامات عالي كشور دانست و توضيح داد: اين توقع وجود دارد كه مبناي توزيع اعتبارات ملي را براساس شاخص هايي همچون جمعيت روستايي قرار دهند تا سهم ما از اعتبارات ملي افزايش يابد.

وي اضافه كرد: طي چند نشست با مسوولان وزارت راه و شهرسازي و استان پيگير اين مساله بوده تا ارزيابي استان ها براساس اين نسبت ها صورت گيرد و به خودي خود سهم بري ما را از منابع ملي افزايش دهد.

اتمام پروژه هاي نيمه تمام، سطح راه ها را ارتقا مي دهد

رئيس شوراي حمل و نقل گلستان با اشاره به اينكه خطوط ريلي، زميني و هوايي، ابزار و زيربناي توسعه بخش هاي مختلف اعم از كشاورزي، گردشگري و صنعتي هستند، گفت: آنچه در سفر رياست جمهوري به استان پيگير بوديم توسعه نقش حمل و نقل استان در مقايسه با آمار كشور است .

رستمي اضافه كرد: وضعيت جاده هاي موجود استان در مقايسه با ميانگين كشوري حائز رتبه خوبي نيست و توقع مردم است كه سطح آنها به اندازه متوسط كشور ارتقا يابد.

وي با اشاره به اينكه در استان آزادراهي نداريم، گفت: سهم هر استان از راه هاي اصلي و فرعي دو هزار و 700 كيلومتر است اما سهم استان از اين نظر، يكهزار و 300 كيلومتر است كه از ميانگين متوسط كشوري نيز، پايين تريم.

اين مقام مسوول در گلستان گفت: با توجه به اين وضعيت ضروري است كه در جهت ارتقاي سطح موجود و افزايش راه ها كه جزو تكاليف اداري و قانوني ماست، قدم برداريم.

به گفته رستمي، بر همين اساس و طبق برنامه ريزي ها و گفتماني كه با استاندار و معاونين ايشان صورت گرفته، در اين سفر، پيگير اتمام پروژه هايي كه از برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه شروع شده اما تاكنون به سرانجام نرسيده اند، باشيم زيرا كه اتمام آنها، آمار موجود را جابه جا خواهد كرد.

وي متذكر شد: به نوعي در اين سفر پيگير بخشي از پروژه هاي شناسنامه دار و تعريف شده برنامه چهارم و پنجم توسعه هستيم تا اعتبار مصوب آنها صد در صد افزايش يابد.

پيگيري راه آهن گرگان- مشهد از ديگر مطالبات مردم است

مديركل راه و شهرسازي گلستان افزود: پيگيري ساخت آزادراه شرقي – غربي استان كه از سال گذشته استاندار محترم امر به پيگيري آن را دادند از پروژه هاي ديگر اين اداره كل است كه در سفر هيات دولت دنبال مي شود.

رستمي افزود: در حال حاضر با انتخاب و تعيين مشاور، اين پروژه در شرف مطالعات مقدماتي و اوليه است و مراحل پايدار شدن آن طي اين سفر پيگيري مي شود چرا كه كار يكساله دوساله نيست اما اعتقاد داريم كه بايد از جايي شروع و شناسنامه دار شود.

وي ادامه داد: راه آهن گرگان- مشهد كه از مطالبات چند ساله مردم است،پروژه ديگري است كه در دست پيگيري است و مصوبات خود را دارد.
به گفته وي، در اين سفر تلاش مي شود كه با استفاده از فاينانس، بخش خصوصي و سرمايه گذار، ساخت اين پروژه نيز همانند استان هاي همجوار از سمت گرگان شروع شود.

استقبال پرشور مردم از رياست جمهوري، پاسخ به روحيه خدمتگزاري دولت است

مديركل راه و شهرسازي گلستان در سخنان پاياني خود در اين برنامه، گفت: مردم استان در جريان تمام وقايع و حركت هاي سياسي اجتماعي انقلاب و نظام بوده و هستند و از شعور و بلوغ سياسي اجتماعي بالايي برخوردارند.

به اعتقاد رستمي، مردم با استقبال پرشور از رياست جمهوري و هيئت دولت، به خدمتگزاري و روحيه خدمت موجود در دولت تدبير و اميد پاسخ مي دهند و اين مساله را ثابت مي كنند.

نظر شما