شناسهٔ خبر: 24364 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در نشست فوق‌العاده ‌کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح كرد:

محل حادثه نی‌ریز جزو نقاط حادثه‌خیز نبوده است/ مذاکره راهدای با پلیس راهور برای شناسایی رانندگان پرخطر

داود کشاورزیان رییس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: محل حادثه نی‌ریز جزو نقاط حادثه‌خیز نبود و اگر راننده با سرعت مطمئن که از سرعت مجاز کمتر است حرکت می‌کرد چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داوود‌ کشاورزیان ‌معاون وزیر و رییس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بعد از استماع گزارش‌ میدانی کمیسیون ایمنی راه‌ها در‌خصوص دلایل احتمالی حادثه سقوط اتوبوس در نی‌ریز، گفت: بر‌اساس آنچه تابلوهای راهنمایی رانندگی می‌گویند در جاده‌ای با مشخصات عنوان شده سرعت مجاز نباید بیشتر از 50 کیلومتر باشد.

وی با بیان اینکه در‌ حادثه نی‌ریز سرعت راننده بیشتر از۵۰ کیلومتر بوده است، افزود: نمی‌توان توقع داشت با سرعت غیرمجاز رانندگی شود و بعد جاده‌ها طوری طراحی شوند که هیچ مشکلی پیش نیاید. این یک توقع غیرواقع‌بینانه است.

کشاورزیان با اعلام اینکه ما نقاط پرحادثه را طبق یک دستورالعمل مشخص شناسایی می‌کنیم نه به صورت دستوری، تصریح کرد: محل حادثه جزو نقاط حادثه‌خیز شناسایی نشده است. اتفاقا یکی از فاکتورهای شناسایی نقاط پرحادثه وقوع تصادف و حوادث در مقاطع قبلی است که در این نقطه تاکنون تصادفی گزارش نشده بود.

معاون وزیر، ادامه داد: چند صدمتر پایین تر از‌محل حادثه و در یک پیچ تند ۹۰ درجه سه سال قبل دو دستگاه کامیون در دو شب متوالی به دره سقوط کردند و بعد تصمیم به ایمن‌سازی این منطقه گرفته شد و تا یک نقطه‌ای ایمن‌سازی انجام دادند و قبل و بعد آن دیگر نیازی به این کار نبود. ایمن‌سازی این نقطه اتفاقا از نوعی بود که قطعا اگر اتوبوس در‌ این ناحیه سقوط می‌کرد کنترل می‌شد.

کشاورزیان ادامه داد: بنابراین از آنجا که محل حادثه جزو نقاط حادثه‌خیز نبود اگر راننده با سرعت مطمئن که از سرعت مجاز کمتر است حرکت می‌کرد چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. از رانندگان می‌خواهیم دقت کنند آیا با فلان مقدار سرعت ماشین در کنترل آنها هست یا نه؟

به دنبال برقراری ارتباط بین راهداری و پلیس هستیم

معاون وزیر‌ به موضوع معاینه فنی اشاره کرد و‌ ادامه داد: ما از مدت‌ها قبل در فکر این بودیم که معاینه فنی را به مراکز خدمات پس از فروش شرکت‌ها وصل کنیم. یعنی یک ارتباط سیستماتیک بین اینها وجود داشته باشد تا هر معاینه فنی فقط مجاز به تایید خودروهای خاصی باشد که برای تایید آن آموزش دیده و تخصص دارد. در حال حاضر مراکز معاینه فنی مجازند از پراید تا بالاترین مدل خودروی جدید را بررسی و بدون داشتن تخصص خاصی، برای همه مدل‌ها برگ معاینه فنی صادر کنند.

وی با اشاره به بحث هایی پیرامون اینکه آیا راننده این اتوبوس مجاز به دریافت صدور وضعیت بوده یا خیر، ادامه داد: ما به دنبال برقراری ارتباط بین راهداری و پلیس هستیم. اگر پلیس راهور کمک کند و راننده‌ای را که رفتار پرخطر دارد به ما معرفی نماید، به محض اینکه رفتار پرخطر گزارش شود پیامی از سوی ما به این فرد ارسال خواهد شد که به منزله یک کارت زرد برای یک بازیکن است. با رفتار پرخطر دوم کارت قرمز را می‌گیرد و به مدت یک‌سال‌ تعلیق می‌شود و بعد با اولین رفتار پرخطر دیگر برای همیشه محروم می‌شود. برای انجام این کار نیاز به اطلاعات پلیس راهور داریم و امیدوارم هر چه سریعتر مذاکرات ما به نتیجه برسد.

نظر شما