شناسهٔ خبر: 24545 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

لزوم پیوند حمل و نقل درون و برون شهری با ایجاد ایستگاه‌های مبدل/ حمل و نقل ریلی آبستن اتفاقات بزرگی است/ برقراری ارتباط مستقیم ریلی زایران خرمشهر و ماهشهر با مشهد/بررسی مشارکت روسیه در تامین مالی طرح ریلی رشت-آستارا- آستارا

ایستگاه راه‌آهن دورود وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته با حضور در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و بنیانگزاران دانشکده راه آهن نیاز اصلی کشور را اندیشه یکپارچگی دانست و بر لزوم پیوند حمل و نقل درون و برون شهری با ایجاد ایستگاه‌های مبدل تاکید کرد. همچنین طرح های ارائه شده از سوی وی در کمیسیون عمران مجلس دهم مورد استقبال قرار گرفت.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته گذشته را می توانید در زیر مشاهده کنید:

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

ارگان‌هایی که در حوزه شهری مانند شهرداری‌ها مشغول فعالیت هستند باید با همکاری وزارت راه و شهرسازی، حمل و نقل درون و برون شهری را از طریق ایجاد ایستگاه‌های مبدل پیوند دهند تا مسافر به جای خروج از ایستگاه راه‌آهن، مستقیم با دسترسی به حمل و نقل ریلی درون شهری و از طریق خطوط مترو مسیر خود را ادامه دهد.

راه حل برطرف کردن مشکلات ما لزوم داشتن یک اندیشه یکپارچه است. مشکل ما این بوده که شهرسازها حمل و نقل ریلی را در نظر نمی‌گرفتند و متولیان ریلی فقط به ریل می‌پرداختند. لذا هر کس به فکر کار خود بوده است به همین دلیل سیاست توسعه شهری ریل پایه را مطرح کردم که تازه در دانشگاه مورد بحث قرار می‌گیرد.

تردیدی نیست که صنعت ریلی برای خود رقابت ایجاد کرده و می‌تواند در برد زیر ۵۰۰ کیلومتر با حمل و نقل هوایی رقابت کند؛ بنابر این توجه به این صنعت به نظر من یک توجه بنیادین است و می‌تواند به توسعه شهری سکونتگاه‌ها، آرایش و طبقه‌بندی آنها با کلان شهرها در یک بازنگری بنیادین موثر باشد.

محسن پورسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن

راه آهن کشور آبستن اتفاقات بزرگی است و در این فضا که رهبری، دولت و وزارتخانه از بخش ریلی حمایت می‌کنند جا دارد یک تحول بزرگ در حمل و نقل ریلی ایجاد شود و رکن آن دانشکده راه‌آهن، هیات علمی و دانشجویان آن باشند.

باید کاری کنیم پژوهش در دانشکده راه آهن نهادینه ومسائل بخش صنعت در این جا انباشت شود. همچنین اساتید تجربیات خود رااندوخته کنند تا پژوهش به صورت پیشرفته انجام شود.

خوشبختانه طی این ۲ سال و نیم توانستیم با بهره گیری از تجربه کشورهای پیشرفته در راه آهن، به درآمدها و منابع جدید مالی دست یابیم و در دو بخش اراضی و املاک و همچنین ترانزیت به نتایج خوبی برسیم بطوریکه طی این مدت با تشکیل کمیته اراضی املاک، زمین های متعلق به راه آهن را ساماندهی و به درآمدهای جدید رسیدیم.

«حسین عاشوری»، «مهرداد تقی زاده» و «حسین محمدزاده» به عنوان اعضای جدید هیات مدیره راه آهن معرفی شدند.

محمدهادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان

۵۰ درصد سفرهای ریلی کل کشور به مقصد مشهد مقدس برنامه‌ریزی شده است"، روزانه ۸۶ رام قطار مسافری از ۲۶ شهر و مرکز  استان‌ها به منظور جابه‌جایی ۳۵ هزار ۶۰۰ مسافر و زائر امام رضا در هر شبانه روز در نظر گرفته شده است.

ارتباط مستقیم ریلی دو شهر خرمشهر و ماهشهر به مشهد برای سفرهای تابستانی برقرار شده است. بهره‌برداری از پروژه توسعه و افزایش ظرفیت راه آهن مشهد به منظور افزایش سه سکو و شش خط پذیرش و اعزام موجب شد، تعداد سکوها به هفت عدد و خطوط پذیرش و اعزام به ۱۳ خط افزایش یابد. همچنین با بهره برداری از پروژه سیستم بلک میانی ATC (هوشمند سازی ترافیک) با اعتباری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، ظرفیت مسیر راه‌آهن تهران-مشهد به دو برابر و در خوشبینانه ترین حالت به ۳.۲ برابر افزایش می‌یابد.

فرشاد زاد خور مدیرکل راه آهن قم با توجه به استقبال مردم استان قم و زائران از قطارهای مسافری موجود در مسیر قم – تهران و بالعکس، تعداد قطارها افزایش و کیفیت آنها نسبت به گذشته ارتقا یافته است.   از روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه سال جاری دو رام قطار دیگر به ناوگان موجود در این خط افزوده خواهد شد و مجموع قطارهای مسافری این مسیر و بالعکس به ۸ رام می‌رسد.
سيد مصطفی داودی مدير كل راه‌آهن يزد طی سه ماه ابتدایی امسال، ۳ ميليون و ۷۶۶هزار تن بار از مبادی معادن چادرملو و چغارت بارگيری وبه كارخانجات فولاد خراسان، اهواز، اصفهان و بخشي نيز جهت صادرات به بندرعباس ارسال شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳درصد رشد داشته است. در همین مدت راه‌آهن يزد توانسته در بخش تن كيلومتر بار خالص حمل شده، يك ميليارد و۳۸۰ميليون تن بار را در كارنامه سه ماهه خود ثبت و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب رشدی ۱۷درصدی را از آن خود كند. در تن كيلومتربار ناخالص نيز ۲ ميليارد و ۴۲۸ميليون تن بارحمل كرده كه نسبت به سال گذشته ۱۶.۵درصد رشد داشته است.
اصغر سلیمی عضو كمیسیون امور داخلی كشور در مجلس شورای اسلامی

تقویت بخش ریلی و ایجاد خطوط نو در كشور یك ضرورت برای مسئولان نظام محسوب می شود و مقرر است هر ماه یك جلسه برای پیگیری مباحث مربوط به حمل و نقل در استان و همچنین در مجلس تشكیل شود كه ما در راس برنامه ها موضوع سریع السیر كردن راه آهن تهران – اصفهان قرار می‌دهیم.

با شروع كار مجلس دهم، اقدامات و حمایت‌های خوبی از بخش حمل و نقلی به خصوص حوزه ریلی در مجلس انجام می‌شود كه یكی از این موضوعات، بحث ‌راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان است

جاود قربان اف رییس اداره دولتی راه‌آهن جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان ۷ دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در باره سرعت بخشیدن به کارها در بخش جمهوری آذربایجان دالان حمل و نقل شمال – جنوب فرمانی را صادر کرده و در حال حاضر ساخت پل ریلی ۸۲.۵ متری بر روی رودخانه آستارا و خط ریلی ۸.۳ کیلومتری از ترمینال آستارا تا مرز ایران ادامه دارد.

 برنامه‌ریزی شده این پل و خط ریلی یاد شده تا اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به پایان رسانده شود. توافقنامه راه اندازی دالان حمل و نقل شمال – جنوب ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی میان روسیه، ایران و هند در شهر سنت پترزبورگ امضا شده است.

 

نظر شما