شناسهٔ خبر: 24777 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا خبر داد:

افزایش ۱۹ درصدی معاینات رانندگان ناوگان جاده ای/ رانندگان بار اول تست روانسنجی می دهند

غلامحسين دغاغله دغاغله با توجه به اهمیت سنجش رفتاری مبتنی بر تكنیك های روانشناسی رانندگان ، موضوع جایگزینی روش های سنجش رفتاری- روانی رانندگان با تست روانسنجی MMPI كه در حال حاضر در قالب معاینات از رانندگان انجام می گردد، در دستور كار سازمان با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامحسین دغاغله این سازمان با بیان این خبر افزود: طرح صحت و سلامت شغلی رانندگان از سال ۸۳ و طبق قوانین و مقررات اعلام شده از طرف مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی با ۸ مركز آغاز گردیده و در حال حاضر ۱۳۴ مركز طب كار (در قالب مركز تخصصی، شركت طب كار و پزشكان دارای مجوز) جهت انجام معاینات رانندگان در كلیه استانهای كشور و شهرستانهای با تعداد راننده زیاد با سازمان متبوع توافقنامه منعقد نموده اند، كه نسبت به سال ۱۳۹۳ به میزان ۱۹% افزایش یافته است.

مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالا  افزود: مركز تخصصی و شركت طب كار دارای مجوز جهت انجام معاینات سلامت شغلی رانندگان در كلیه استان‌های كشور و شهرستان‌های با تعداد بالای راننده، با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تواقفنامه شغلی منعقد نمودند.

وی با بیان این كه در سال ۹۵ تعداد كل معاینات انجام شده در كشور ۵۲۲ هزار و ۷۶۸ فقره  اعلام شده است، افزود: رانندگان برون شهری به دلیل نقش مهمی كه در جلوگیری از بروز سوانح رانندگی دارند و همچنین ماهیت شغل خود كه ارتباط مستقیمی با جان انسانها دارد، بایستی از سلامت جسمی و روحی بالاتری برخوردار باشند. بر همین اساس انجام معاینات پزشكی و لزوم داشتن كارت صحت و سلامت به عنوان یكی از مفاد اصلی آیین نامه حمل بار و مسافر و مدت پروانه فعالیت و... و. آیین نامه اجرای قانون تامین اجتماعی رانندگان و... و. به شمار می رود.

دغاغله در خصوص نرخ معاینات  اظهار داشت: نرخ انجام معاینات سلامت شغلی در حال حاضر برای افراد: با سن كمتر از ۴۰ سال۷۵۰ هزار ریال (بدون نوار قلب) و  افراد با سن بالاتر از ۴۰ سال ۸۰۰ هزار ریال (با نوار قلب) می باشد كه در سالجاری فعلا افزایش نیافته است كه این معاینات مشتمل بر  معاینات بالینی و آزمایشهای تشخیص طبی(از قبیل كلسترول، قند خون، ........)، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، آزمایش گروه خونی و RHبرای رانندگانی كه برای اولین بار معاینه می شوند، تست روان سنجی MMPI ، است

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، دغاغله در خصوص نگاه سازمان به ادامه طرح مذكور اظهار داشت: با توجه به گذشت بیش از یك دهه از آغاز طرح و افزایش كمی معاینات، دیدگاه این سازمان ارتقاء سطح كیفی معاینات و تداوم اقدامات پیشگیرانه و همچنین كمك به وضعیت بیمه افراد مسن و دارای سابقه كار طولانی كه موفق به اخذ برگه سلامت جسمی و روحی نمی شوند، می باشد كه در این خصوص رایزنی‌هایی در سطح بالاترین مقام سازمان متبوع با سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفته كه موضوع در دست پیگیری می باشد.

مدیر كل دفتر حمل ونقل كالا  خاطرنشان كرد: با توجه به اهمیت سنجش رفتاری  مبتنی بر تكنیك های روانشناسی رانندگان، موضوع جایگزینی روش های سنجش رفتاری- روانی رانندگان با تست روانسنجی MMPI كه در حال حاضر در قالب معاینات از رانندگان انجام می گردد، در دستور كار سازمان با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار دارد.

نظر شما