شناسهٔ خبر: 25088 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حجت الله غلامی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛

پایان پرونده مسکن مهر استان اصفهان تا آخر امسال/ سکونت شهروندان در ۷ هکتار بافت فرسوده استان/ بازسازی و شناسایی بافت‌های تاریخی

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: کلا در استان ۱۶۱ هزار واحد مسکن مهر داریم که از این تعداد حدود ۸ هزار واحد آن بدون متقاضی است. در عین حال کار تکمیل ۱۶ هزار واحد باقی مانده است که پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و تا آخر سال ۹۵ تحویل متقاضیان می‌شود.

حجت الله غلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر استان اصفهان گفت: کلا در استان ۱۶۱ هزار واحد مسکن مهر داریم که از این تعداد واحد مسکن مهر حدود ۸ هزار واحد آن بدون متقاضی است. از مجموع مسکن مهر استان فقط ۱۶ هزار واحد باقی مانده است که پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و به امید خدا این تعداد واحد مانده تا آخر سال ۹۵ تحویل متقاضیان می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات مسکن مهر استان گفت: از بزرگترین مشکلات ما در این پروژه بحث زیرساختی است؛ ساخت مدرسه، فضای سبز که با برنامه‌ریزی‌های دقیق، به شهرداری‌ها زمین می‌دهیم و آن‌ها زیرساخت‌ها را در این زمین‌ها طراحی می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره وضعیت بافت‌های فرسوده اصفهان گفت: نزدیک به هفت هزار هکتار در استان بافت فرسوده داریم که عمده بافت‌های فرسوده در خود شهر اصفهان است و بقیه آن در شهرهای خمینی‌شهر، کاشان، نایین و نجف‌آباد موجود است.

غلامی افزود: بعد از آن که سند ملی بازآفرینی به ما ابلاغ شد ما سند استانی را در ستاد باز آفرینی ملی مطرح کردیم و به ما اعلام شد چگونه درباره بافت فرسوده استان اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در ادامه تنظیم سند ستاد بازآفرینی استانی ما ستادهای شهری خود را فعال کردیم و تا کنون ستادها در شهرستان نایین، خمینی شهر و کاشان شکل گرفته و شروع به کار کرده است و پروژه‌های بازآفرینی را در این شهرها شروع کرده‌ایم. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به ایجاد طرح هماهنگی با شهرداری اصفهان گفت: در این طرح بحث‌هایی را در زمینه بهسازی و نوسازی شهر اصفهان پیش می‌بریم. 

غلامی ادامه داد: در رابطه با شهر اصفهان چند پروژه را با همکاری شهرداری شروع کرده‌ایم که پروژه همت‌آباد-اصفهان از جمله آنهاست که بافت بسیار فرسوده با مساحت حدود ۲.۱ هکتار در فاز یک شروع کردیم که کلا این بافت تا حدود ۱۶ هکتار ادامه دارد.

وی از دیگر پروژه‌های انجام شده در زمینه بافت‌های فرسوده در استان اصفهان سخن به میان آورد و گفت: در یکی از مناطق شمالی استان (زینبیه اصفهان) سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده بسیار زیاد است و ما در آن جا طرحی را در حال پیاده‌سازی داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: در محل زینبیه طرح جایگزینی زمینی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا وقتی فرایند ساخت بافت‌های فرسوده شروع می‌شود ساکنان این بافت در زمینی که پیش‌بینی کرده‌ایم شروع به ساخت و ساز مناسب برای سکونت بکنند. این حرکت یک سرمایه درگردش است که در یک بافت فرسوده سرمایه‌گذاری می شود. امیدواریم با پروژه زینبیه بتوانیم بخش عمده‌ای از سکونتگاه‌های غیررسمی را بهبود ببخشیم.

غلامی با اشاره به بافت‌های فرسوده شهر نایین و خمینی شهر و بازآفرینی گفت: در این شهرها مکان‌هایی را به عنوان بلوک‌های محرکه که نیازمند توسعه است شناسایی کرده‌ایم. حتی در مناطقی از اصفهان که بافت تاریخی دارند و می‌تواند باعث افزایش کیفیت با مشارکت سازمان میراث فرهنگی شود نیز مناطقی شناسایی شده است. 

وی ادامه داد: با اعتباراتی که شرکت مادرتخصصی به ما اختصاص داده ما خانه‌های تاریخی، بازار های قدیمی و ... را شناسایی و آن‌ها را مرمت می کنیم و بعد از نوسازی این مکان‌ها تبدیل به مکان‌های شهری و دیدنی می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: پروژه های بافت های فرسوده اصولا یک ساله نیستند. پروژه همت‌آباد با توجه به وسعت آن یک پروژه ۵ سال است. ما هم اکنون پروژه بازآفرینی کارخانه ریس‌باف اصفهان را شروع کرده‌ایم و از مهمترین پروژه‌های در حال انجام است. این کارخانه هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد و با اعتباری حدود ۲۱۵ میلیارد ریال خریداری شده است.

غلامی ادامه داد: در این هفتاد هزار متر مربع ساختمان‌هایی با معماری‌هایی وجود دارد که نشان دهنده معماری صنعتی اصفهان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره بلند مرتبه سازی در استان گفت: خوشبختانه طرح بازنگری تفصیلی شهر اصفهان در طی چند سال گذشته تهیه شد و به مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان طرح تفصیلی ابلاغ شده که برای هر محل یک کد ارتفاعی در نظر گرفته شده است.

نظر شما