شناسهٔ خبر: 25165 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

مسیر معکوس ایران‌شهرها برای دستیابی به درآمد‌های پایدار/ افتتاح ۴۵۵۰ واحد مسکن مهر پردیس و افتتاح فازهای۳، ۵، ۸ و ۹ تا پایان تابستان ۹۵/ مسولیت جامعه مهندسی برای پاسخگویی به حوادث ساختمانی

گزارش آخر هفته  سخنرانی وزیر در اجلاس شوراها و شهرداران با تاکید بر نقش شورایی و شهروندی، سخنرانی وزیر در نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان های نظام مهندسی در کیش با تاکید بر پذیرفتن مسئولیت توسط مهندسان، تشکیل کمیته حوادث ساختمانی در وزارت راه و شهرسازی، تحویل ۴۵۵۰ واحد مسکن مهر و اعلام آخرین جزئیات مسکن مهر از زبان قائم مقام مسکن مهر بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

پیام وزیر راه و شهرسازی به نوزدهمین اجلاس هیات‌عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان فرصتی مغتنم است که «اخلاق حرفه‌ای در مهندسی ساختمان»  به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات فعلی مهندسی ساختمان در کشور، در این اجلاس مطرح و مورد بحث و مداقه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در نوزدهمین اجلاس هیات‌عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آمارهای بانک مسکن برای سه‌ماه نخست سال جاری نشان‌دهنده رشد بیش از ۸۰ درصد اعطای تسهیلات است و این نشان می‌دهد ما داریم به تدریج به سمت رونق مسکن حرکت می‌کنیم.

سخنرانی در نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان های نظام مهندسی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مجموعه اتفاقاتی که در توسعه شهری و نظام ساخت و ساز رخ می‌دهد عمدتا توسط نظام سوداگری  تجاری هدایت می‌شود و شاهد هستیم که بخش عمده‌ای از مدیریت شهری به دلیل کمبود منابع  در اداره شهرها گرایش به شهرفروشی پیدا کرده و متأسفانه شهرفروشی در ایران به سیستم رایج تبدیل شده است.

سخنرانی در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شوراها باید طرفدار حقوق کلیه شهروندان باشند و اگر شوراها ابزار دست سوداگران قرار گیرند هیچ کس از آن‌ها حمایت نخواهد کرد.

معاونت معماری و شهرسازی؛

سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اینکه در کشورمان ۱۱۷ هزار عضو شوراها مسئولیت را در یک‌هزار و ۲۴۰ شهر و ۳۵ هزار روستا در طول ۱۷ سال گذشته بر عهده گرفته و برای عمران و آبادانی کشور براساس نظرات مردم تلاش می کنند، گام بسیار بزرگی در مسیر مردم سالاری دینی و اسلامی است.

سخنرانی وزیر کشور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

باید مسیرها، شیوه‌ها و دستورالعمل‌هایی داشته باشیم که تعامل با مردم را عینی‌تر و واقعی‌تر ببینیم و مدیریت شهرها و شوراها باید کاملاً شفاف باشد و اگر این اتفاق بیفتد مردم اطمینان بیشتری می‌کنند و به نتایج بهتری خواهیم رسید.

ارسال مصوبه ۱۲ بندی حادثه شهران از سوی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به هیات دولت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را درباره حادثه شهران در ۱۲ بند برای طرح و تصویب در هیات وزیران طی نامه‌ای به دبیر هیات دولت و وزیر کشور ارسال کرد.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

سخنرانی نریمان در بهره برداری از ۴۵۵۰ واحد مسکن مهر پردیس (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حقیقت این پروژه نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه برمی‌دارد. طرح‌های مسکن مهری که شرکت عمران شهرهای جدید متولی آن هستند از بزرگترین پروژه‌های مسکن مهر کشور است. ما طبق تاکیدات وزیر راه و شهرسازی نمی‌خواهیم متقاضیان را که نه زبان شکایت دارند و نه زبان حمایت، در این مسیر تنها بگذاریم. تامین تمامی خدمات رونمایی و زیربنایی از حقوق شهروندی محسوب شده و ما موظف به تکمیل آنها پیش از واگذاری واحدها هستیم. به همین دلیل است که در افتتاح پروژه‌ها کمی تاخیر داشتیم.

نریمان به سوالات خبرنگاران در مورد مسکن مهر در شهرهای جدید و پردیس پاسخ داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حال حاضر بیشترین واحدهای مسکن مهر کشور در دو شهر جدید پرند و پردیس واقع شده‌اند که تاکنون پیشرفت فیزیکی آنها به مرز بالای ۸۵ درصد رسیده است. فاز ۱۱ شهر جدید پردیس که امروز مرکز محله آن را با از ۴ هزار و ۵۵۰ واحد و همچنین تمامی خدمات روبنایی و زیربنایی افتتاح کردیم دارای ۳۵ هزار واحد است که تلاش داریم بقیه آنها را به زودی به مالکان‌شان واگذار کنیم.

مدیرعامل شهر جدید پردیس از افتتاح فاز های ۳، ۵، ۸ و ۹ پردیس خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تمامی مسکن مهری که در شهر جدید پردیس وجود دارد به تعداد ۸۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که در سال‌های گذشته حدود ۷ هزار واحد افتتاح شدند و امروز با افتتاح ۴۵۵۰ واحد مسکونی در فاز ۱۱، در مجموع در حدود ۱۲هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس افتتاح شده است.

حوزه معاونت مسکن و ساختمان؛

سخنرانی مظاهریان در نوزدهمین اجلاس هیات‌عمومی سازمان‌های نظام‌مهندسی کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در دوره جدید سازمان نظام مهدسی ساختمان به اعضایی احتیاج دارد که تمام وقت در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد و به وظایف خود در دوره پرتلاش به طور کامل عمل کند، به همین خاطر برای آنکه وظایف به طور کامل انجام شود الزاماتی نیاز است که بخشی از این الزامات تعاریف شفاف، عملکرد شفاف و اطلاع رسانی صحیح است.

جزئیات نشست هم‌اندیشی بررسی سوانح‌ساختمانی در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رابطه وزارت راه و شهرسازی با سوانح ساختمانی چیست؟ ما باید یک تعریف درستی از موقعیت، وظایف و اقداماتی که انجام می‌دهیم داشته باشیم. در طی این سه حادثه ساختمانی در شهرهای انزلی، یزد و مشهد كه طبق آخرین آمار تنها یک نفر جان باخته است. اما این حادثه می‌توانست به فاجعه‌ای ملی تبدیل شود و نظام مسئولیت در اینگونه حوادث زیرسوال برود.

گفتگوی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و تشریح ۳ راهکار وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از بتن در پروژه‌های عمرانی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ظرفیت تولید اسمی سالانه ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور، مصرف ۴۷ میلیون تن سیمان تولید شده و بدون درخواست ماندن ۱۷ میلیون تن سیمان تولیدی در سال گذشته، پیش‌بینی مصرف ۴۲ میلیون تن سیمان در سال جاری لزوم چاره اندیشی برای سیمان تولیدی در سال جاری و مازاد باقیمانده مربوط به سال قبل را ایجاد کرده است.

گزارش هیات اعزامی از علل آتش سوزی در برج سلمان مشهد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آتش که از نماي ساختمان سلمان مشهد شروع می شود متاسفانه به دلیل آنکه پنجره های خارجی UPVC هستند به همین دلیل آتش به سقف تسری پیدا می کند و به واحدهاي اداري شعله می کشد و تقریبا قسمت اداری سوخته است و خوشبختانه چون بعد از ساعت ۷ عصر بوده در طبقه اداری کسی حضور نداشته اما در طبقات تجاری افراد زیادی در حال تردد بودند و آنها نیز متوجه آتش سوزی می‌شوند. پس از آنکه آتش شعله می‌گیرد و بخشی از واحد اداری كه مورد هجوم آتش واقع شده با رؤيت شعله آتش در سقف بخش تجاری مردم نيز متوجه آتش‌سوزي می‌شوند ولی بخش اصلی که باعث آتش‌سوزی بوده در دقايق اوليه مخفی بوده است.

جزئیات گزارش هیات اعزامی وزارت راه و شهرسازی برای بررسی علل حادثه ساختمانی یزد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شکالاتی از منظر عدم تطابق اجرا با پروانه صادره و مشخصات ضمیمه آن از جمله نقشه های منضم به پروانه ساختمان و روش اجرای فنی وجود داشته است که همه آنها می تواند به جدیت بررسی شود و فارغ از بحث تعیین تقصیر و مقصر که برعهده مرجع قضایی است، اصلاح یا برقراری ترتیبات جدید در روش های اداری، اجرایی و فنی از منظر علت یابی مدنظر قرار گیرد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر؛

اعلام آخرین جزئیات مسکن مهر از سوی مهرآبادی در مورد مسکن مهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مجموع قراردادهای منعقده  مسکن مهر در کل کشور با بانک‌های عامل تا امروز دو میلیون و ۲۱۵ هزار واحد بوده که از این تعداد تا کنون مراحل اسکلت‌بندی و ساخت سقف دو میلیون ۱۵۰ هزار واحد، سفت‌کاری دو میلیون و ۷۶ هزار واحد و نازک‌کاری یک میلیون و ۹۰۸ هزار واحد به اتمام رسیده است.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

سخنرانی ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در سیمنار افق توسعه مسکن و چالش های آن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حال حاضر در تلاش هستیم تا بحث مسکن را هرچه بیشتر به مقوله شهر پیوند دهیم، از این رو ابتدا به ایراد چند نقد اساسی به پروژه مسکن مهر خواهیم پرداخت. به تصور من این پروژه به لحاظ فنی پنج نقیصه جدی دارد که مکان‌گزینی اشتباه، عدم شناخت صحیح مخاطب، تمرکز در یک نقطه، دولت‌محور بودن پروژه و وجود بحران هویت و کیفیت ساخت و ساز ازجمله آن به شمار می‌رود.

 

 

نظر شما