شناسهٔ خبر: 26066 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرتضی دهقان:

افزایش تمایل شرکت‌های هواپیمایی به برقراری پروازهای کوچک/ پوشش ۸۰درصدی فرودگاه‌های کوچک با ورود هواپیماهای ام آر‌جی و ATR

مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور می گوید بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما و شبکه پروازی رغبت شرکت ها به خریداری هواپیماهای کوچک و به کارگیری در فرودگاه های کشور بیشتر شده است و می‌گوید: با ورود هواپیماهای کوتاه برد به کشور نیاز هشتاد درصد فرودگاه های کوچک برطرف می شود.

مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،گفت: بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما و شبکه پروازی که اتفاق خوبی بود رغبت شرکت ها به خریداری هواپیماهای کوچک و به کارگیری آن در فرودگاه های کشور بیشتر شده است.

وی با توضیح اینکه پیش از این نرخ گذاری ها تکلیفی بود و بر همین اساس برای شرکت های هواپیمایی اقتصادی نبود که پروازی در شهرهای کوچک داشته باشند، گفت: تقاضا برای برقراری پروازهای کوچک و خطوط پروازی کوتاه وجود داشت و خیلی از شهرها مرتبا برای برقراری این پروازها از ما درخواست داشتند اما با نرخ های تکلیفی برقراری این پروازها برای شرکت های هواپیمایی اقتصادی نبود و نرخ تمام شده را اقتصادی نمی دانستند.

دهقان با اشاره به تعداد قابل توجه فرودگاه های کوچک درکشور با فاصله کم از یکدیگر گفت: میانگین فاصله های مسیرهای هوایی داخل کشورمان بین یک ساعت تا یک ساعت و ربع است که نیاز به این نوع هواپیما را برای پوشش پروازهای استانی یا شهر به شهر بیش از گذشته آشکار می کند.

وی با اشاره به مذاکرات با میتسوبیشی و ای تی آر فرانسه برای خرید هواپیماهای کوچک ،گفت:درحال حاضر تعداد زیادی فرودگاه داریم که کمتر از هفت پرواز در هفته در آنها انجام می شود  و این از نظر اقتصادی ضررآفرین است.

دهقان با توضیح کارایی هواپیماهای کوچک تصریح کرد: هواپیماهای بزرگ در مسیرهای استانی و شهر به شهر به ظرفیت کامل پروازی نمی رسد که این برای شرکت های هواپیمایی اقتصادی نیست. در عین حال برخی فرودگاه ها هستند که از نظر عملیاتی نمی توانند هواپیماهای بزرگتر را بپذیرند مثلا در ارتفاع واقع شدند یا طول باند کمتری دارند. بر همین اساس این نوع هواپیماها می تواند چیزی حدود هشتاد درصد از فرودگاه های ما را مورد پوشش قرار دهد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه قبلا هواپیماهای کوچک عملیاتی داشتیم و برخی شرکت های هواپیمایی از آن استفاده می کردند گفت: بسیاری از این هواپیماها بخاطر عمر بالا  غیرعملیاتی شده اند و  امیدواریم با ورود هواپیماهای کوچک به نیاز مردم در مناطق محروم پاسخ داده شود.

نظر شما