شناسهٔ خبر: 26296 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن خبر داد؛

رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۵/ شوک قیمت مسکن در سال جاری نداریم/ ثبات در صدور پروانه‌های ساختمان

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر رونق بازار معاملات مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: نگران شوک قیمتی نیستیم و موجودی کافی مسکن در این بخش وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی چگینیمدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت : تسهیلات در حوزه مسکن در بخش‌های ساخت و ساز و خرید در بازار اثر گذار است و جنب و جوشی بیشتری در بازار ایجاد می کند.  

وی تصریح کرد: وضع بازار مسکن (خرید و فروش و ساخت و ساز) در تیرماه نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است.

چگینی ادامه داد : نمی‌توانیم بگوییم رکود مسکن به دلیل رفتار بانک‌ها بوده بلکه بازار مسکن چند سالی در رکود بوده است و کم کم با بهبود وضعیت اقتصادی بازار مسکن هم بهبود پیدا می‌کند.

چگینی گفت : افزایش سقف وام‌ها اثرگذار است و تنوع مدل های وام باعث جنب وجوش می‌شود.

وی ادامه داد : تاکنون حدود ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر فقط صندوق پس انداز یکم ثبت نام کردند و کسانی که پارسال ثبت نام کردند اکنون تسهیلات می‌گیرند.  

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد : در۱۳- ۱۴ ماه اخیر روز به روز شرایط آن تسهیل شده و سقف تسهیلات افزایش پیدا کرده و برای زوجین بیشتر شده است.

وی تاکید کرد :در چند سال گذشته پروانه های ساختمانی روند نزولی داشته است و صدور پروانه های ساختمانی امسال در تهران به ثبات می رسد، در تهران در سال ۹۳ معادل ۸۹ هزار واحد مسکونی پروانه های ساختمانی صادر و پارسال ۹۵ هزار واحد و امسال در سه ماه اول ۱۵ هزار و ۷۰۰ پروانه واحد مسکونی صادر شده است و کمی اوضاع بهبود پیدا می‌کند.

چگینی، تسهیلات بانکی را یکی از ابزارها در حوزه ساخت و خرید دانست و افزود: اقتصاد مسکن وابسته به مجموعه اقتصاد کلان است و اگر اقتصاد کشور رشد پیدا کند ما خواهیم دید بخش مسکن از رکود خارج می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد : تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه منتشر شده است وتا آخر سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بازار رهن ثانویه اوراق ( MBS )منتشر می کنیم تا در بازار مسکن قدرت وام دهی بانک ها را افزایش دهیم.  

وی درباره موجودی مسکن در سال ۹۵ به خبرگزاری صدا و سیما گفت : تولید مسکن نسبت به ۵۰ سال گذشته خوب بوده است و اگر در سال ۶۵ تراکم خانوار در واحدها به ازای ۱۲۷ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی بود امروز در مقابل ۱۰۴ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی داریم یعنی روند رو به بهبود بوده است.

چگینی افزود: با توجه به خالی بودن بسیاری از واحدهای مسکونی اگر فضای اقتصادی بهبود پیدا کند وارد بازار می شود، نگران شوک قیمتی نیستیم و موجودی کافی مسکن در این بخش وجود دارد.

چگینی تصریح کرد : کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبت دارد و نخستین تاثیر مثبت ان کاهش هزینه تولید است زیرا تولید کنندگان از تسهیلات بانکی استفاده می کند و اقساط بازپرداختی کاهش و توان‌پذیری خانوارها افزایش پیدا می‌کند و گروه های زیادی می توانند وام دریافت کنند.

وی افزود : سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم از ۱۴ درصد به ۱۱ درصد رسیده است تا خانواده های بیشتری وارد بازار شوند. /

 

نظر شما