شناسهٔ خبر: 2644 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در جلسه هیئت دولت انجام شد؛

تصویب آیین‌نامه‌ اجرایی نوسازی بافت‌های فرسوده/ دستور روحانی برای اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره

هیات دولت هیئت وزیران در جلسه امروز چهارشنبه ۱۹ آذر آیین نامه اجرایی قانون حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری به تصویب اعضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه هیئت وزیران و براساس دستور رئیس جمهور و استقبال مردم برای زیارت عتبات عالیات، وزارت راه و شهرسازی مامور شد با اولویت، اجرای طرح اتصال راه آهن خرمشهر به بصره در کشور عراق و برقراری ارتباط ریلی بین دوکشور را با هدف تسهیل مسافرت زائران و تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور دنبال کند.

همچنین در جلسه امروز هیئت دولت آیین نامه اجرایی قانون "حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری" به تصویب رسید.

هیئت وزیران در جلسه ۹۳.۶.۱۶ به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وشورای عالی استان‌ها و به استناد ماده ۱۶ قانون "حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" سند ملی راهبردی نوسازی بافت‌های فرسوده را تعیین کرد.

بنا بر این گزارش به منظور انجام تمهیدات لازم برای تحقق مفاد سند مذکور از طریق هماهنگی بین بخشی با رعایت قوانین و مقررات مربوط ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء بهسازی و نوسازی که در تصویب نامه هیئت‌وزیران به اختصار "ستاد ملی" نامیده می‌شود به ریاست رئیس جمهور و در غیاب وی وزیر راه و شهرسازی تشکیل می‌شود.

بنابر این گزارش دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی مستقر خواهد بود.

در این تصویب نامه آمده ‌است که ستاد‌های متناظر ستاد ملی در استان‌های کشور برای تدوین، اولویت بندی، و تأیید طرح و برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی، ایجاد هماهنگی بین بخشی، نظارت بر اجرای مصوبات و وظایف بخش‌های مرتبط به ریاست استاندار و با عضویت شهردار مرکز استان به نمایندگی از شهرداری‌های شهرهای استان و به دبیری مدیر کل راه وشهرسازی استان تشکیل می‌شود.

در جلسه هیئت دولت گزارش کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها در خصوص «اصلاح آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو» از سوی هیئت وزیران مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین با توجه به نقش معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری و همچنین سنجش سلامت فنی و ارتقای ایمنی خودرو و به منظور ایجاد وحدت رویه، جلوگیری از تخلفات و بهبود نظارت مستمر بر امور معاینه فنی وسایل نقلیه سبک و سنگین، اصلاحاتی در آیین نامه مذکور به تصویب رسید.

بنابر این گزارش دوره معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه عمومی با عمر ۱۰ سال یا کمتر، ۶ ماه و برای وسایل نقلیه عمومی با عمر بیشتر از ۱۰ سال، سه ماه و برای انواع وسایل نقلیه سبک شخصی و دولتی یک سال تعیین شد./

نظر شما