شناسهٔ خبر: 26517 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل جاده ای در هفته‌ای که گذشت

بازدید از عملیات راه‌سازی در آذربایجان غربی توسط وزیر راه و شهرسازی/ نیاز به سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای/ اختصاص ۲۷ درصد مصوبات سفر روحانی به توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد

جاده سفر وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان غربی و افتتاح چند پروژه و بررسی عملیات اجرایی راه‌های در دست ساخت، افزایش نرخ عوارضی برای تردد کامیون‌های ترانزیتی ایرانی از سوی ترکمنستان و رفتار متقابل ایران در این باره و سفر رییس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد و اختصاص ۲۷ درصد مصوبات این سفر به توسعه راه‌های این استان، از مهم‌ترین اخبار هفته پیش بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ جدول زیر شامل مهمترین اخبار حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته می‌شود:

 

دولت به دنبال دامن زدن به مشکلات نیست بلکه در جهت رفع آن گام بر می‌دارد. البته باید توجه داشت که روابط دیپلماتیک موثر در گرو اقدام حقوقی مناسب است. لذا بخش خصوصی و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که متحمل ضرر و زیان مالی شده‌ و متضرر شده‌اند می‌توانند به مجامع بین‌المللی شکایت کنند

نیاز به سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای

درحال حاضر در ناوگان جاده‌ای کشور ۱۳۵ هزار کامیون بالای ۳۵ سال عمر مشغول به کار هستند که تمامی به فرسودگی بالای ناوگان ما در این بخش اشاره دارد. ما اگر بخواهیم این ناوگان را احیا کنیم به طور میانگین و به قیمت معاملات بین‌المللی حدودا نیاز به ۱۳ میلیارد دلار داریم. از سویی دیگر ناوگان ریلی ما نیز دچار همین مشکل است؛ هم‌اکنون واگن‌هایی با ۶۴ سال عمر در کشور در حال کار هستند، با توجه به آمار موجود می‌توانیم بگوییم که در ۱۵ سال گذشته، ۱۰ درصد هم از ناوگان ریلی کشور نوسازی نشده است. همچنین  ما برای نوسازی ناوگان ریلی کشور حداقل  به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم  اما متأسفانه در بخش هوایی نیز به همین ترتیب است به گونه‌ای که تنها در ایران ۱۲ فروند هواپیمای با سال ساخت بالای ۲۰۰۰ میلادی وجود دارد، این بدان معناست که سال ساخت  تمام هواپیماهای ما به قبل از سال ۲۰۰۰ بر می‌گردد. قطعا وضعیت در حوزه ناوگان دریایی نیز به همین شکل بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

 

 

 

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

 

مرز باجگیران که در گذشته روی کامیون‌های ایرانی بسته شده بود بر روی مسافران ایرانی نیز بسته شد؛ به همین خاطر مسافران چاره‌ای جز تردد از مرز لطف‌آباد ندارند. از طرفی کامیون‌های خالی ایرانی اجازه ورود برای ترانشیپمنت و بارگیری ندارند که با توجه به اصل رفتار متقابل، گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه ورود به کامیون‌های ترکمن خالی برای ترانشیپمنت (انتقال کالا از یک وسیلۀ نقلیه به‌وسیلۀ نقلیه دیگر) و سایر موارد را لغو کرده است.

در حال حاضر کامیون‌های قزاقی، ازبکی و قرقیزی به دلیل درخواست‌های زیاد برای ارسال بار به ترکمنستان در بندر عباس کمیاب شده‌اند و دولت‌های این دو کشور نیز با توجه به معطلی بار خود به طور مشترک اعتراض خود را نسبت به این اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایرانی اعلام کرده اند.

 

محمدجودعطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی

 

۲۰۰ کیلومتر روکش آسفالت محورهای شریانی، فرعی و روستایی از نوع حفاظتی (میکروسرفیسینگ) برای نخستين‌بار در استان آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید.

بازدید از  پروژه اجرایی ساخت آزادراه ارومیه- تبریز: طرح ملی ساخت آزادراه به طول ۱۲۵ کیلومتر، درحال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی است. این طرح در ۵قطعه درحال اجرا بوده و تاکنون هزینه‌ای بالغ بر یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال صرف آن شده است.۴۰ کیلومتر از این پروژه درحوزه استان آذربایجان غربی واقع شده و تا مهر امسال به افتتاح می‌رسد.

در سفر استانی عباس آخوندی، وریز راه و شهرسازی عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه ارومیه- تبریز رسما آغاز شد. با اجرای این پروژه ۱۲ کیلومتر از مسیر ارومیه به تبریز کاهش می‌یابد و شاهد کاهش فاصله از ۲۸ کیلومتر به ۱۷ کیلومتر خواهیم بود.

افتتاح ۳۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به صورت نمادین در بزرگراه ارومیه- مهاباد- میاندوآب که دارای سه قطعه است. این بزرگراه همچنین قطعه‌ای در محور سلماس- خوی دارد که با بهره‌برداری از تمامی این قطعات گام بزرگی در جهت گسترش بزرگراه‌های استان آذربایجان غربی برخواهیم داشت.

 

در برنامه بازدید وزیر راه و شهرسازی  از آذربایجان غربی صورت گرفت

 

اختصاص ۲۷ درصد مصوبات سفر روحانی به توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد

از مبلغ ۹۴۴ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به استان در سفر اخیر رییس‌جمهوری مبلغ ۲۶۶ میلیارد تومان به حوزه راه، حمل و نقل و پروژه‌های عمرانی این حوزه اختصاص یافت. همچنین در این سفر ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی استان افتتاح شد و یکی از اتفاقات خجسته در این سفر بازگشایی دهستان کم‌برخوردار زیلایی بود که با استقبال خوبی مواجه شد.

مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبار این سفر به تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت اختصاص می‌یابد که البته برای به اتمام رساندن این پروژه که ۵۰ درصد عملیات اجرایی را سپری کرده ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز

 

 

حسن فدایی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویر احمد

 

ساخت سه  محور در کردستان به طول ۸۵ کیلومتر در هفته دولت

محور میاندوآب- سنندج- کرمانشاه به طول ۴۵/۵ با اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال، محور همدان- سنندج به طول ۱۰/۵ کیلومتر با اعتبار ۳۱۰ میلیارد ریال و ۲۸ کیلومتر از محور همدان- بیجار به همراه ۶۰۰ متر پل سد تالوار با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال، پروژه‌های آماده افتتاح استان کردستان در هفته دولت است.

قطعه ۱/ب یا همان کنارگذر سقز به طول ۹/۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی در دست اقدام است و هدف‌گذاری برای بهره‌برداری از یک باند آن با پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصد است. قطع ۲حدفاصل سقز- ایرانخواه به طول ۱۱ کیلومتر نیز از  دیگر قطعه‌های قابل بهره‌برداری این محور است.

 

خیرالله خادمی معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت

 

علیرغم سخت بودن شرایط بودجه‌ای کشور کارگاه‌ها را سرپا نگه داشته‌ایم و این مهم را شما نمایندگان مجلس می‌توانید گواهی دهید که هنوز کارگاه‌ها سرپا هستند و هنوز دود از اگزوز ماشین‌های راه‌سازی بیرون می‌آید.

به دلیل شرایط سخت بودجه‌ای تلاش‌مان این بوده و هست که بتوانیم پروژه‌های کلان ملی را به سمت تامین مالی بین‌المللی سوق دهیم

وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس؛

بیش از ١ میلیون و ٢٦٠ هزار تخلف ناوگان باربری(کامیون و تریلی) در چهار ماه امسال در حوزه برون شهری و جاده ای کنترل شدند که بیشترین تخلفات به ترتیب در استان های خوزستان، هرمزگان و مرکزی دیده شده است.

سهم تخلفات ناوگان مسافربری (اتوبوس ها و مینی بوس ها) نسبت به کل وسایل نقلیه چهار درصد است.

رییس مرکز اجراییات پلیس راهور اعلام كرد:

طی حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی سید حسین میرشفیع با توجه به تغییر ساختار سازمانی وزارت راه و شهرسازی با حفظ سمت در هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور راه روستایی منصوب شد.

در حکمی از سوی عباس آخوندی صورت گرفت:

 

 

 

نظر شما