شناسهٔ خبر: 26518 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت؛

امسال ناوگان ریلی کشورمان امسال ۱۰ سال جوانتر می‌شود/ سال آینده تمام واگن‌های بالای ۳۵ سال از رده خارج می‌شوند/ تمام ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن از خارج شهرها به داخل منتقل می‌شوند

رام قطار بخش اعظم اخبار ریلی در هفته گذشته به تاكید مسؤولان راه‌آهن بر سیاست‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتقال ایستگاه‌های اصلی به داخل شهرها و افزایش كاربری آنها در راستای یكپارچگی حمل و نقل برای خدمت رسانی بیشتر به مردم می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار ریلی هفته پیش را می‌توان در جدول زیر ملاحظه کرد: 

 

عباس آخوندی :

 

ما متعهد به نوسازی ناوگان ریلی هستیم و با این اقدام ناوگان ریلی کشورمان امسال ۱۰ سال جوانتر می‌شود  سال گذشته با توجه به استفاده از واگن‌های بالای ۶۴ سال در ناوگان تصمیم به خروج واگن‌های بالای ۵۵ سال گرفته شد و امسال نیز واگن‌های بالای ۴۵ سال از سیستم حمل و نقل ریلی خارج می‌شوند و طبق برنامه در سال آینده تمام واگن‌های بالای ۳۵ سال نیز خارج و به ترتیب با واگن‌های نو جابجا می‌شوند.

قطارهای جدید به مسیر تهران- مشهد در شهریور ماه اضافه خواهند شد و همزمان قراردادهای مختلفی را شرکت‌های حمل و نقل ریلی با سازندگان داخلی و خارجی برای وارد کردن فناوری‌های نوین منعقد کرده‌اند.

ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن از خارج به داخل شهرها منتقل می‌شوند

 

 

 

مهران قربانی مدیركل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم و دبیر پیارك در ایران

 

 

نخستین جلسات كمیته‌های تخصصی مجمع جهانی راه در ایران (پیارك) برگزار شد. این كمیته‌های تخصصی با حضور اعضای هر كمیته برگزار و طی آن رئوس فعالیت‌ها و شرح وظایف هر یك از اعضا تعیین گردید كه عناوین آن‌ها شامل سیاست‌ها و برنامه‌های ملی ایمنی حمل‌ونقل، اقتصاد سیستم‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و توسعه اجتماعی، عملكرد ادارات حمل‌ونقل، طراحی و بهره‌برداری زیرساخت‌های ایمن‌تر راه، روسازی راه، بهره‌برداری از تونل راه، ملاحظات زیست محیطی و ساخت و بهره‌برداری از راه، كاهش مخاطرات و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حمل‌ونقل است.

چاپ فصل نامه ترجمان مقالات تخصصی پیارك (شماره بهار) ، همچنین تهیه و انتشار سه گزارش با عناوین راهنمای بررسی تصادفات رانندگی برای مهندسان راه، اهمیت نگهداری راه و راهنمای طرح راه ایمن بر مبنای عوامل انسانی از سوی دبیرخانه پیارك از دیگر اقدامات این دبیرخانه است.

 

 

 

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن

 

تمام ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن واقع در خارج شهرها به داخل منتقل خواهند شد. که بر این اساس ایستگاه راه‌آهن رشت طبق مطالعات و با هماهنگی‌های انجام شده بین معاونت شهرسازی و شرکت راه‌آهن برای تعیین محل استقرار ایستگاه جدید به داخل شهر منتقل می‌شود و در جلسه بعد آلترناتیو مورد نظر نیز انتخاب خواهد شد.

 

 

 

علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت

 

کاهش ۱۳۸ کیلومتری مسیر با ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان

این مسیر ریلی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت موجب کاهش زمان سفر از تهران به اصفهان از پنج به دو ساعت می شود و در حال حاضر زیرسازی مسیر قم- اصفهان ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

‌‌‌‍

 

سید محمد راشدی معاون مسافری راه آهن

 

 

بیشترین ترددهای مسافر با قطار در مسیر مشهد مقدس است. روزانه ۲۳ هزار مسافر با قطار به مشهد می روند و یا از مشهد بر می گردند که این بیشترین جابجایی مسافر با قطار در کشور است.

 

در کشور روزانه ۵۵ هزار مسافر با قطار جابجا می شود که ۲۳ هزار مسافر آن در مسیر مشهد است، گفت: سال گذشته واگن های بالای ۵۵ سال و تعدادی واگن که کیفیت مناسب نداشت از خدمات دهی کنار گذاشته شد و واگن های باکیفیت جایگزین آنها شد.

 

 

سعید محمدزاده معاون زیرساخت راه آهن

 

در شهر بزرگی مثل لندن تعداد ۱۰ ایستگاه راه‌‌آهن در بخش میانی شهر وجود دارد که‌ هر کدام بیش از ۱۰ هکتار مساحت دارد، باید در شهر‌های ما هم این‌گونه باشد.

خروج ایستگاه راه‌آهن بیشترین ضربه را به مرد‌م و مسافرا‌ن از نظر هزینه و اتلاف وقت ‌وارد می‌کند؛ به عنوان مثال مسافری که در مسیر تهران - مشهد بخواهد ۵۰ هزار تومان بهای بلیت بپردازد باید ۴۰ هزار تومان نیز هزینه آژانس از مرکز شهر به بیرون شهر برای سوار شدن به قطار بپردازد ضمن آنکه ترافیک را بسیار افزایش می‌دهیم و این منطقی نیست. ایستگاه راه‌آهن باید در بطن و درون شهرها باشد و همه جای دنیا نیز این‌گونه است. به همین خاطر در نظر داریم ایستگاه‌هایی در میدان آزادی، شهر ری و اراضی عباس آباد احداث کنیم.

 

 

حسین آشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن

 

پیرو توافق راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، سه واگن آذری برای راه اندازی قطار مسافری در مسیر نخجوان-جلفا-مشهد از طریق سرخس در اواخر هفته گذشته وارد کشور شد و علاوه بر انجام مقدامات کار هم اکنون در حال هماهنگی با کشور آذربایجان برای مشخص کردن زمان افتتاح رسمی و شروع کار هستیم.

این قطار مسافری از نخجوان حرکت خود را آغاز می‌کند سپس از مرز جلفا وارد ایران می‌شود و پس از تعویض بوژی در جلفا در ادامه مسیر از طریق تهران تا مشهد سیر خواهد کرد.

 

 عباس آخوندی در سفر به آذربایجان غربی

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیكی ۶۳ درصدی بخش زیرساخت خط ریلی نقده- ارومیه گفت: خرید بخش عمده‌ای از ریل مورد نیاز این خط صورت گرفته و به‌ تدریج از نیمه‌های شهریور این ریل وارد منطقه می‌شود. ایستگاه راه‌آهن ارومیه نیز در شرایط خوبی پیش می‌رود اما با توجه به اینكه ساختمان این ایستگاه در ۵ كیلومتری شهر ارومیه واقع‌شده است قصد داریم با كمك شهرداری و استانداری ایستگاه دیگری در درون شهر طراحی كرده و این خط را تا داخل شهر ارومیه ادامه دهیم. با تحقق این هدف ایستگاه موجود عمدتاً برای فعالیت‌های باری و مسافری حداقل به كار گرفته می‌شود.

 

بازدید از روند اجرای پروژه راه‌آهن ارومیه- مراغه: طول کل پروژه خط آهن ارومیه-مراغه ۱۸۰ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر با ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است. نکته نهم ان است که برای اتمام این طرح ۴ هزار و ۷۰۰ ملیارد ریال اعتبار لازم است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما