شناسهٔ خبر: 2657 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن ایران اعلام کرد

جابه‌جایی 25 میلیون نفر مسافر از طریق ناوگان ریلی کشور

ایستگاه راه آهن زنجان معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن ایران از جابه‌جایی 25 میلیون نفر مسافر طی سال گذشته از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی کشور خبر داد.

محمدرضا نصرت‌نظامی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران‌کل راه‌آهن شمال‌غرب کشور، در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد ناوگان حمل و نقل ریلی کشور در بخش مسافر، به مهر گفت: جابه‌جایی 25 میلیون نفر مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی کشور در سال گذشته، در حالی صورت گرفته است که از این میزان، جابه‌جایی 8 درصد مسافران و یا به عبارتی دو میلیون نفر سهم راه‌آهن شمال‌غرب کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه این ناوگان در سال گذشته به لحاظ حمل کالا نیز آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در این راستا سال گذشته 22 میلیارد تن کیلومتر بار در کشور جابه‌جا شده است که سهم راه‌آهن شمال‌غرب کشور از این میزان بار حمل شده در سال گذشته، 122 میلیون تن کیلومتر بار بوده است.

این مسوول با یادآوری اینکه راه‌آهن شمال‌غرب کشور به واسطه امکانات خوبی که در اختیار داشته، توانسته است در بحث جابه‌جایی مسافر عملکرد خوبی به جا بگذارد، اظهار کرد: این در حالی است که در بحث میزان تناژ بار در سال گذشته نیز باید اظهار کرد که از 32 میلیون تن بار جابه‌جا شده، 237 میلیون تن یعنی معادل هشت دهم درصد متعلق به ناوگان ریلی شمال‌غرب کشور است.

نصرت‌نظامی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه برای ساخت پروژه راه‌آهن گرگان - قزاقستان - ترکمنستان در حدود 130 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، خاطرنشان کرد: 80 درصد این پروژه بین‌المللی مربوط به راه‌آهن شمال‌غرب است که تاثیر به سزایی در توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری در عرصه بین‌الملل دارد.

تخصیص سالانه 1500 میلیارد تومان بودجه برای توسعه راه‌آهن

معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تخصیص سالانه 1500 میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های عمرانی و عملیاتی کردن توسعه راه‌آهن خبر داد.

نصرت‌نظامی همچنین در مراسم تودیع و معارفه مدیران‌کل راه‌آهن شمال‌غرب کشور با بیان اینکه مقوله راه‌آهن در هر کشور، عامل توسعه آن منطقه به شمار می‌رود، افزود: به همین خاطر بخش قابل توجهی از بودجه کشور به شبکه راه‌آهن تخصیص پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه با تکیه بر اعتبارات دولتی به هیچ وجه نمی‌توان در خصوص توسعه ابعاد خطوط ریلی اقدامات قابل قبولی انجام داد، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل ریلی کشور برای توسعه نیاز به تأمین اعتبار جدی دارد، از این رو در افق چشم‌انداز تا سال 1400 به میزان 75 هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه این بخش مورد نیاز است.

این مسوول با اشاره به اینکه باید اقدامات زیربنایی برای تشویق سرمایه‌گذاران جهت حضور جدی در این بخش صورت گیرد، اظهار کرد: حدود 10 هزار و 400 کیلومتر خطوط داریم که از این میزان 571 کیلومتر متعلق به ناوگان ریلی شمال‌غرب (5.5 درصد) است. همچنین 13 هزار و 241 کیلومتر راه اصلی و فرعی داریم که از این میزان 715 کیلومتر ناوگان ریلی معادل 5.4 درصد متعلق به شمال‌غرب کشور است.

نصرت‌نظامی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور بدون مشارکت بخش خصوصی قادر به تداوم عملکرد موفق خود در حوزه مسافر و کالا نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه‌ای خود را در این بخش به خوبی به پیش ببریم، چاره‌ای جز تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در این حوزه نداریم.

در ادامه این مراسم، معاون برنامه‌ریزی استاندار زنجان نیز با یادآوری اینکه اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در صنعت ریلی در استان نیاز به حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی دارد، افزود: چرا که دولت به تنهایی نمی‌تواند برنامه‌های این صنعت را اجرا کند، به همین خاطر مشارکت بخش خصوصی در این زمینه یکی از الزامات تداوم عملکرد موفق ناوگان حمل و نقل ریلی کشور است.

رحیم عصفوری با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت لازم برای توسعه صنعت ریلی را دارد، تصریح کرد: صنعت ریلی کم‌دردسرترین و کم‌خطرترین راه ارتباطی است، به همین خاطر از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است، لذا معتقدیم مدیر جدید باید برای دو خطه کردن راه‌آهن تهران به زنجان و نیز برق‌دار کردن خطوط ریلی تمام توان خود را بگذارد.

مدیرکل جدید راه‌آهن شمال‌غرب کشور نیز در ادامه این مراسم با تأکید بر اینکه با توسعه صنعت ریلی میزان جابه‌جایی بار هم افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به بحث توسعه صنعت ریلی دارد.

علی خدایی از صنعت ریلی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم توسعه کشور یاد کرد و ادامه داد: بحث دو خطه کردن راه‌آهن تهران به زنجان در اولویت کاری است که با همکاری و مساعدت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران این برنامه هر چه زودتر عملیاتی خواهد شد.

نظر شما