شناسهٔ خبر: 26755 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

عملکرد سه ساله وزارت راه و شهرسازی در حمل‌و‌نقل ریلی/ ساخت ۴۵۷ کیلومتر راه‌آهن/ رشد سه برابری ترانزیت ریلی نسبت به سال ۹۲/ تامین مالی پروژه‌های ریلی از منابع داخلی و خارجی/ بهبود وضعیت ناوگان مسافری و باری

ساختمان راه آهن وزارت راه و شهرسازی در عملکرد سه ساله حمل‌ونقل ریلی خود از نیمه دوم سال ۹۲ تا پایان سال ۹۴ اقدامات قابل توجهی در بخش زیرساخت و بهره‌برداری از جمله ساخت ۴۵۷ كیلومتر ریلی، تراک‌بندی بیش از ۷۰۰ كیلومتر و بازسازی ۸۹۷ کیلومتر از خطوط ریلی به همراه جابجایی ۲/۴میلیون‌تن كالای ترانزیتی و اخذ موافقتنامه ۹ بندر خشک ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه در زمینه حمل و نقل عهده‌دار احداث و نگهداری راه‌های كشور اعم از زمینی(راه و راه‌آهن)، دریایی و هوایی در راستای دست‌یابی به سیستم جامع، هماهنگ و متوازن ترابری كشور با توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی است.

بر مبنای مهمترین اقدامات دولت یازدهم طی۶ ماه دوم سال ۱۳۹۲ و مجموع سال‌های۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در بخش حمل‌ونقل ریلی اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از جمله آن در بخش فنی و زیربنایی می‌توان به توسعه  ۴۵۷ كیلومتر خطوط ریلی شامل ۱۲۰ کیلومتر در نیمه دوم سال ۹۲ و ۱۶۲ کیلومتر در سال ۹۳ و  ۱۷۵ کیلومتر در سال ۹۴ و اجرای عملیات تراک‌بندی بیش از  ۷۰۰ كیلومتر از خطوط ریلی و اتمام عملیات اجرایی طرح راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از كشور تركمنستان و قزاقستان اشاره کرد.

همچنین جابجایی ۲/۴میلیون‌تن كالای ترانزیتی توسط بخش ریلی طی ۶ ماهه دوم  ۹۲ الی پایان سال ۹۴ و اخذ موافقت‌نامه ۹ بندرخشك به منظور افزایش جابجایی بار ریلی همراه بهسازی و بازسازی ۸۹۷ كیلومتر خطوط ریلی، از دیگر اقدامات به وزارت راه و شهرسازی در حمل‌ونقل ریلی به شمار می‌رود.

ار جمله اقداماتی که در بخش سرمایه‌گذاری طی سه سال گذشته انجام شده است می‌توان به پروژه ریلی (راه‌آهن چهارمحال و بختیاری با مشارکت کره جنوبی) به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال شامل انتخاب سرمایهگذار، مذاكره با سرمایهگذار، عقد تفاهم‌نامه همكاری مشترك، اخذ مصوبه هیأت وزیران و مذاكره برای عقد قرارداد مشاركت اشاره کرد. همچنین اقدام درخصوص فرآیند تأمین مالی ۴پروژه ریلی از محل صندوق توسعه ملی به طول تقریبی ۱۵۰۰ كیلومتر به ارزش تقریبی ۵ میلیارد دلار شامل مذاكره با متقاضیان و تشكیل كنسرسیوم شركت‌های متقاضی و اخذ موافقت اصولی صندوق توسعه ملی و همچنین بانك‌های عامل جهت اقدام كار از دیگر کارهای صورت گرفته در سه سال اخیر است.

 تأمین مالی بیش از ۴۰ پروژه از محل فاینانس داخلی (ماده ۵۶ قانون‌الحاق) و اخذ موافقت اصولی سازمان مدیریت و برنامهریزی برای ۸ پروژه و انجام فراخوان و انتخاب تأمینكننده مالی برای آن به طول تقریبی ۷۰۰ كیلومتر ریل و جاده و ارزش تقریبی ۱.۳۰۰.۰۰۰میلیارد ریال و تداوم مذاكرات جهت عقد قرارداد تأمین تسهیلات، اخذ مصوبه شورای اقتصاد به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه شبكه ریلی و نوسازی ناوگان جاده‌ای از محل بند ق تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و انجام مذاكره با سرمایه­‌گذاران متقاضی و گشایش اعتبار اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث ۴۱۰ كیلومتر دوخطه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان به ارزش ۲/۵ میلیارد دلار اشاره کرد.

در بخش ناوگان اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از جمله آن می‌توان به ساخت سالانه ۱۹۵ کیلومتر خطوط برقی ریلی، افزایش تعداد ناوگان مسافری از ۲۱۳۷ تا پایان شش ماه اول سال ۹۲ به ۲۲۰۹ دستگاه تا پایان سال ۹۴ و ناوگان باری از ۲۲۳۴۳ در نیمه اول سال ۹۲ به ۲۲۸۰۳ دستگاه معادل ۴۶۰ دستگاه افزایش داشته است.

همچنین در سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیون نفر جابجا شدند که تعداد مسافر در پایان سال ۹۴ به ۲۴/۵ میلیون نفر تقلیل یافت اما در بخش جابجایی بار از ۳۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۳۴ میلیون تن در پایان سال ۹۴ افزایش داشته است.

شاید نقطه اوج حمل‌و‌نقل ریلی در دولت یازدهم ترانزیت ریلی است که از ۰/۵میلیون تن در سال ۹۲  به ۱/۴۴ میلیون تن در کل سال ۹۴ افزایش یافته است به طوری که ۲۱۲۰ میلیون تن کیلومتر پیمایش شده است.

در بخش واردات و صادرات نیز میزان تناژ بار وارده از ۱۹۰۰هزار در سال ۹۲ به ۳۲۳۳ هزار تن در سال ۹۴ رسیده است که نشان از رشد قابل توجهی در بخش توسعه ظرفیت شبکه دارد. البته توسعه ظرفیت شبکه ریلی در بخش صادرات نیز بی‌تاثیر نبوده است و توانست از ۲۶۶۸ هزار تن در سال ۹۳ به ۷۳۴۵ کیلومتر در سال ۹۴ ارتقا یابد.

  عنوان مهم ترین برنامه ها و اقدامات شاخص واحد میانگین دوره ۹۱-۱۳۸۸ شش ماه اول ۹۲ شش ماهه دوم ۹۲ عملکرد ۱۳۹۳ عملکرد ۱۳۹۴

۲۲

برنامه توسعه شبکه ريلي

طول خطوط اصلي ريلي

كيلومتر

۱۰۲۲۳

_

۱۰۴۰۷

۱۰۳۷۶

۱۰۴۵۹

۲۳

طول خطوط فرعي ريلي

كيلومتر

۲۷۸۹

_

۲۸۳۴

۲۸۴۱

۲۸۸۹

۲۴

طول خطوط برقي ريلي

كيلومتر

۱۴۸

_

۱۹۵

۱۹۵

۱۹۵

۲۵

توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل

تعداد ناوگان مسافري

دستگاه

۲۱۰۵

۲۱۳۷

۲۱۶۰

۲۲۰۵

۲۲۰۹

۲۶

 نوسازي و توسعه واگن مسافري

دستگاه

۴۴

۳۲

۲۳

۴۵

_

۲۷

تعداد ناوگان باري 

دستگاه

۲۲۲۳۰

۲۲۳۴۳

۲۲۵۶۲

۲۲۷۱۵

۲۲۸۰۳

۲۸

 نوسازي و توسعه واگن باري

دستگاه

۱۴۹

۱۰۳

۱۴۳

۲۱۷

۱۰۳

۲۹

تعداد لكوموتيو

دستگاه

۷۷۸

۷۹۵

۸۲۱

۸۶۹

۹۰۱

۳۰

 نوسازي و توسعه لوكوموتيو

دستگاه

۳۳

۱۷

۲۷

۴۸

۳۲

۳۱

ميانگين سن  لکوموتيوها 

سال

۲۹/۷

_

۲۹/۳

۲۹/۵

۲۸/۷۹

۳۲

ميانگين سن واگنهاي باري

سال

۲۲/۳

_

۲۲/۵

۲۲/۴

۲۴/۶۸

۳۳

ميانگين سن واگنهاي مسافري

سال

۲۸/۷

_

۲۸/۹۵

۲۹/۷

۲۸/۹۹

۳۴

توسعه ظرفيت شبکه موجود

جابجايي مسافر ريلي

ميليون نفر

۲۸

۱۳/۵

۱۲

۲۴/۳

۲۴/۵

۳۵

نفركيلومترمسافرجابجاشده

ميليون نفركيلومتر

۱۷۳۶۸/۵

۹۲۷۶

۸۱۳۳

۱۶۲۶۹

۱۴۹۳۸

۳۶

جابجايي بار داخلي

ميليون تن

۳۲/۲

۱۶/۱

۱۶/۱

۳۴/۱

۳۴/۲

۳۷

تن كيلومتربار داخلي جابجاشده

ميليون تن كيلومتر

۱۹۷۴۵

۱۰۸۶۹

۱۰۸۱۴

۲۳۴۶۵

۲۲۸۹۴

۳۸

ترانزيت ريلي

ميليون تن

۱/۲

۰/۳

۰/۲

۰/۷۹۷

۱/۴۴

۳۹

تن‌كيلومتر  ترانزيت

ميليون تن‌كيلومتر

۱۶۶۵

۴۳۹

۲۷۸

۹۹۶

۲۱۲۰

۴۰

تناژ بار وارده

هزارتن

۳۳۷۲

۸۴۴

۱۰۵۶

۳۶۹۳

۳۲۳۳

۴۱

تن‌كيلومتر بار وارده

ميليون تن‌كيلومتر

۲۷۰۹

۶۹۶

۸۲۱

۳۰۴۸

۲۵۳۲

۴۲

تناژ بار صادره

هزارتن

۶۶۶۱

۳۴۰۶

۳۰۵۲

۶۶۸۲

۷۳۴۵

۴۳

تن‌كيلومتر بار صادره

ميليون تن‌كيلومتر

۴۲۶۷

۲۷۱۶

۲۴۴۸

۵۰۲۴

۵۸۲۰

نظر شما