شناسهٔ خبر: 26796 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

افتتاح دستگاه VOR و ساختمان سپاه فرودگاه بیرجند با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال/ نداشتن آمادگی ایرلاین‌ها برای اجرای طرح کارتی شدن سوخت/ نخستین سری ایرباس‌های جدید پاییز وارد ناوگان هوایی می‌شوند/ غیرمنطقی بودن اوفک

گزارش آخر هفته  نداشتن آمادگی ایرلاین‌ها برای اجرای طرح کارتی شدن سوخت، خبر ورود نخستین سری ایرباس‌های جدید در پاییز، و غیرمنطقی بودن اوفک و ... از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است؛

 

 

ایران اگر بخواهد سهم خود را از گردشگری جهانی به دست آورد نیازمند ایجاد تحول و نوسازی در کل سیستم هواپیمایی و مسافربری هوایی است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی(خبر کامل در اینجا)

امروز تعداد هواپیماهایی که سال ساخت آن بالای ۲ هزار است تنها ۱۲ فروند است و ما با این وضعیت چطور می توانیم با جهان رقابت کنیم؟

در هفته دولت دستگاه کمک ناوبری VOR و ساختمان سپاه فرودگاه بیرجند به‌طور رسمی افتتاح می‌شود. این دو پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال خریداری و آماده بهره‌برداری شده‌است.

هادی سلامی مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی(خبر کامل در اینجا)

شرکت‌های هواپیمایی به وزارت نفت اعلام کردند که الان زمان مناسبی برای اجرای کارتی شدن سوخت نیست زیرا در شرایط «های سیزن» هستیم و تعداد زیادی پرواز روزانه انجام می گیرد و این طرح ممکن است اختلالاتی را به وجود بیاورد.

مقصود اسعدی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی(خبر کامل در اینجا)

از ابتدای امسال ضمانت نامه‌ای از سوی شرکت ها به شرکت پخش داده شده و پول سوخت بطور کامل پرداخت شده است ضمن آنکه صورتحساب این پرداخت ها هم به شرکت ها داده شده است.

موضوع بدهی های معوقه مطرح نیست و بحث هزینه های جاری است که تاکنون هم شرکت ها آن را پرداخت کرده‌اند.

با توجه به تعهد لغو تحریم های هوایی ایران، تعلل اوفک(دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) در صدور مجوز فروش هواپیما به شرکت های ایرانی غیر منطقی است.

با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم ها باید وزارت خزانه داری امریکا نسبت به صدور مجوزهای لازم برای خرید هواپیما توسط شرکت های ایرانی سرعت عمل بیشتری نشان می داد.

شرکت های ایرانی از مدت ها پیش مذاکرات خود را با شرکت های سازنده هواپیما در جهان آغاز کرده اند و هم اکنون مذاکرات ما با شرکت های بزرگ ادامه دارد، اما همه سازندگان هواپیما منتظر صدور این مجوز توسط اوفک هستند.

هواپیماهای امریکایی متعلق به شرکت های هوایی در جهان از مدتها پیش به ایران پرواز می کردند و با این مجوز امریکایی ها درصدد بودند پرواز شرکت های هوایی را به ایران قانونی کنند.

طبق آخرین اظهارات ایرباس، مجوز اوفک به زودی صادر می‌شود و اولین سری ایرباس‌های جدید در پاییز وارد ناوگان هوایی می‌شوند.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی(خبر کامل در اینجا)

چند روز پیش نمایندگان بخش‌های مختلف ایرباس در ایران حضور داشتند و تیم‌های تخصصی دو طرف وارد مذاکره شدند که به شرط صدور مجوزهای اوفک، می‌توان انتظار داشت که اولین سری ایرباس‌های جدید در پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان شوند.

مذاکره با بویینگ بدون هیچ محدودیتی برای خرید هواپیما ادامه دارد و در سفر نمایندگان بویینگ به ایران درباره مسائل فنی و مشخصات هواپیماها، متن قرارداد و شرایط مالی برای انجام این معامله مذاکره شد.

درباره تمام جزئیات و مشخصات هواپیما، حتی رنگ هواپیماها باید مذاکره شود که به طور قطع مذاکره برای تمام این جزییات، پروسه زمان بری خواهد داشت.

در سفر اخیر نمایندگان بویینگ به ایران، هر کدام از سه گروه قراردادی، مالی و فنی بویینگ در بخش‌های تخصصی خود با تیم‌های ایرانی وارد مذاکره شدند و نتایجی هم در بر داشت.

ایرباس تا کنون چندین بار تاریخی را برای صدور مجوز اوفک اعلام کرده است. بنابراین این بار هم به گفته نمایندگان ایرباس نمی‌توانیم اتکا کنیم. اما به طور قطع پس از چندین بار مذاکره باید شاهد ورود هواپیماهای جدید باشیم.

نظر شما