شناسهٔ خبر: 27030 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سید غلامرضا اسلامی نقاط قوت و ضعف معماری معاصر را تشریح کرد

تاثیر فرم و نوع معماری بر رفتار‌های شهروندان/ تاثیر مثبت نقدهای کارشناسانه در بهبود وضعیت معماری معاصر/ ضرورت توجه به بازخوردهای ساخت و ساز در معماری امروزی

غلامرضا اسلامی به گفته یکی از اساتید معماری دانشگاه تهران شهری که بد ساخته شود انسان را عصبی می‌کند و ثابت شده که برخی از قسمت‌های شهر نیویورک ذاتا به خاطر شکل معماری جرم‌خیز است، در شهرسازی تهران نیز به ماشین اهمیت زیادی داده می‌شود و پیاده‌روها بسیار باریک هستند به گونه‌ای که افراد معلول نمی‌توانند ازآن استفاده کنند و حتی بسیاری از خیابان‌های پایتخت پیاده‌رو ندارند.

سید غلامرضا اسلامی، پژوهشگر، مولف و استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح نقاط قوت و ضعف معماری معاصر پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه آنچه از معماری معاصر می‌بینیم خیلی مثبت نیست و نقدهای زیادی بر فعالیت‌های شهرسازی ما وارد است و در چنین فضایی مصرف‌کننده نیز وضع را مطلوب نمی‌بیند.

اسلامی با بیان اینکه نقدهای کارشناسانه می‌تواند دربهبود وضعیت معماری معاصر کارساز باشد، توضیح داد: به عنوان نمونه نقد پست مدرن آنچنان متن را تکان می‌دهد که لایه‌های سست استدلالی آن فرو می‌ریزد و ساختاری محکم را ایجاد می‌کند که بسیار قاطع است.

این پژوهشگر به نظریه توسعه درون‌زا اشاره کرد و گفت: بر اساس این نظزیه افراد یک جامعه مسائل اجتماعی و سیاسی و شهرسازی دریک جامعه تحت تاثیر یکدیگر و درحال تغییر مدام هستند و می‌توانیم بر این اساس به ظرفیت‌سنجی، آسیب‌شناسی و پیدا کردن راهکار برای ترسیم آینده برسیم.

مولف کتاب «درآمدی بر تعریفی جامع از هویت اسلامی درمعماری و شهرسازی» با بیان اینکه درتوسعه از بالا به پایین دولت است که پول را تقسیم می‌کند و به نوعی وابستگی به دولت و سلسله مراتب درجامعه مشهود است، افزود: در توسعه از پایین به بالا مردم دولت را اجیر می‌کنند تا امکانات موردنیاز برای تولید بهتر را با مالیات فراهم کند و این مردم هستند که دولت را تقویت می‌کنند و نقش سمن‌ها و سازمان‌‌های مردم نهاد و تعاونی‌ها برجسته‌تر است بنابراین تولید بیشتری شکل می‌گیرد و آزادی و انتخاب مطرح است. ولی توسعه درون‌زا افقی است و دولت و جامعه با هم عجین می‌شوند و درچنین توسعه‌ای شاهد مشارکت مردمی درتمام امور هستیم.

استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران تاکید کرد: دراین توسعه اعتقاد بر این است که دولت باید کار خود را انجام دهد و مردم نیز کار خود را و در عین مشارکت با یکدیگر مداخله نداشته باشند و به عنوان نمونه نباید از وزارت راه توقع داشته باشیم که به ما خانه بدهد.

وی با تاکید بر اینکه باید قائل به این باشیم که ما شهرها را می‌سازیم و نیز شهرها ما را می‌سازند، توضیح داد: متاسفانه بیشتر تلاش ما وجه اول این جمله است و قدردان داشته‌هایمان نیستیم و به هست‌ها نگاه نمی‌کنیم. باید توجه کنیم که چه حسن‌هایی درشهرهای ما می‌تواند منجر به ایجاد روحیه دلاوری، افتخارآفرینی و خلاقیت شود و به نیمه دوم این جمله که شهرها ما را می‌سازند نیز توجه کنیم.

اسلامی گفت: برای بهبود وضعیت معماری معاصر باید انرژی خود را معطوف این جمله کنیم که شهرها ما را می‌سازند و بدانیم که چگونه باید شهرهای خود را ساماندهی کنیم. تصور بنده این است که تعداد زیادی خانه ساخته شده ولی کیفیت آنها بالا نبوده است و از اینکه چه چیزی ساخته‌ایم غفلت کرده‌ایم.

این پژوهشگر افزود: شهری که بد ساخته می‌شود انسان را عصبی می‌کند و ثابت شده که برخی از قسمت‌های شهر نیویورک ذاتا به خاطر شکل معماری جرم‌خیز است و شهردار فرانسه نیز درجریان انقلاب فرانسه متوجه شد که برخی کوچه پس کوچه‌های پاریس به گونه‌ای ناصاف هستند و امکان مخفی‌شدن شورشیان را فراهم می‌کنند. بنابراین طراحی کوچه‌ها را نظامی کرد تا افراد قادر به مخفی‌شدن نباشند.

مولف کتاب «درس‌گفتارمبانی نظری معماری» با بیان اینکه نحوه شهرسازی آثاری فراتر از بعد زیبایی‌شناسی دارد، گفت: به عنوان نمونه درشهرسازی تهران به ماشین اهمیت زیادی داده می‌شود و پیاده‌روها بسیار باریک هستند به گونه‌ای که افراد معلول نمی‌توانند ازآن استفاده کنند و حتی بسیاری از خیابان‌های پایتخت پیاده‌رو ندارند. در حالی که درکشورهای پیشرفته بیشتر به عابر پیاده بها داده شده و برای کم کردن سرعت ماشین‌ها خیابان‌ها را دو طرفه یک بانده می‌سازند.

استاد معماری دانشگاه تهران افزود: بهتر است وزارت راه و شهرسازی بیشتر به جمله شهرها ما را می‌سازند توجه کند تا مشارکت افزایش یابد و کارها با قوت بیشتری پیش بروند.

ضرورت توجه به بازخوردهای ساخت و ساز در معماری معاصر

وی همچنین گفت: درکشورهای پیشرفته در هر امری ازجمله معماری و شهرسازی از جامعه مخاطبان بازخورد می گیرند تا بر اساس نیاز جامعه تولیدات افزایش یابد. ولی درجامعه ایران با پیش‌خورد روبه رو هستیم که هرآنچه جامعه مصرف می‌کند پیش‌خوراند شده است.

اسلامی تاکید کرد: درمعماری گذشته ما افراد خود در ساخت و ساز و معماری خانه خود دخالت داشتند و بازخورد مطرح بود ولی امروز ما پیش‌خوراند شده‌ایم و فقط انتخاب کننده هستیم نه تولیدکننده.

این پژوهشگر تاکید کرد: شهر محل تولید فکر و بارورکردن اندیشه است و باید به ما درس غیرت، غرور و افتخارآفرینی بدهد ولی شهرهای ما با بی‌نظمی و آسفالت‌های درجه سه و شکل ناهنجارشان معلمان خوبی نیستند. البته در شهر تهران زحمات زیادی کشیده شده و این شهر یکی از چهار شهر سبز دنیاست ولی می‌توان به گونه‌های بهتری نیز عمل کرد و از پیشنهادهای کاربران بهره بیشتری گرفت. بسیاری از پیشنهادها ایده‌آلیستی به نظر می‌رسند ولی کاربردی هستند و می‌توانند بسیاری از مشکلات را برطرف کنند.

مولف کتاب«معماری جمعی» با بیان اینکه برای بهبود وضعیت شهرسازی و معماری می‌توان زا توانمندسازی و افزایش توان افراد جامعه استفاده کرد، گفت: در نظریه پست مدرن از نقطه نظر کاربران استفاده می‌شود و اعتقاد بر این است که کالاهای تولیدی باید با فرهنگ مصرف کنندگان منطبق باشند.

اسلامی همچنین تاکید کرد: باید در مدیریت شهری و شهرسازی به مقوله ایجاد امنیت و احترام متقابل نیز توجه شود و اولویت با رضایت شهری باشد نه ایجاد استاندارد تا آرامش فدای آسایش نشود.

برچسب‌ها:

نظر شما