شناسهٔ خبر: 27134 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

فراخوان دومین مسابقه سراسری عکس خانه روستایی/ جوایز ۴۰، ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیون ریالی بنیاد مسکن به نفرات برگزیده

پوستر دومین مسابقه سراسری عکس خانه روستایی در دو بخش تک‌عکس و عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان در بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در مسابقه باید آثار خود را تا نیمه‌آبان‌ماه برای شرکت در آن ارایه کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین مسابقه عکس خانه‌روستایی با هدف مستندسازی معماری روستایی ایران و شناخت تاثیرات عوامل اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و سوانح طبیعی بر بافت و مسکن‌روستایی در دو بخشِ تک‌عکس و عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

بنا بر این گزارش، محورهای موضوعی دومین مسابقه عکس شاملِ زندگی قدیم- کالبد جدید، زندگی جدید- کالبد قدیم، رابطه فرهنگ و معماری روستا، مسکن معیشت محور، معماری مسکن روستایی (داخلی- کالبد بیرونی)، مسکن روستایی و سوانح طبیعی و بافت کالبدی سازگار با محیط هستند.

ویژگی آثار ارایه شده توسط متقاضیان در بخش نخست (تک‌عکس) شاملِ تک‌عکس‌هایی است که با یک یا چند موضوع از محورهای ذکر شده مسابقه مطابقت دارد. در بخش دوم (عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان) نیز عکس‌ها شامل عکس‌هایی می‌شود که در یکی از محورهای موضوعی ذکر شده از یک زاویه مشخص و یک موضوع معین در دو زمان گذشته و حال، عکاسی و در قالب یک عکس با یکدیگر تلفیق شده باشند.

گفتنی است جایزه تعیین‌شده برای برگزیدگان این مسابقه شامل یک جلد کتاب مسابقه، لوح تقدیر به همراه جوایز نقدی برای ۱۹ نفر است که در بخش نخست (تک عکس) به نفر اول۳۰ میلیون ریال، نفر دوم ۲۰ میلیون ریال و نفر سوم ۱۰ میلیون ریال تعلق خواهد گرفت. همچنین در بخش دوم (عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان) برای نفر برگزیده ۴۰ میلیون ریال جایزه پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش، دبیری مسابقه را مهناز شفیعی برعهده دارد و شورای سیاستگذاری دومین مسابقه عکس خانه روستایی شاملِ سیدامیرحسین گرکانی، حمیدرضا سهرابی، غلامرضا مجیدی، حسن رضایی، حسن غفاری، سیدمحسن هاشمی، مهناز شفیعی، مریم لاوی و وحید کاظم زاده هستند. همچنین هیات داوران این دوره از مسابقه عکس خانه روستایی را نیز محمد خادمیان طرقی، جاسم غضبانپور، حسن غفاری، ابراهیم صافی و سیدامیرحسین گرکانی تشکیل می‌دهند.

گفتنی است مهلت ارسال آثار از ۶شهریورماه تا ۱۶ آبان ماه سا لجاری است و داوری آثار نیز اول آذرماه انجام می شود و زمان برگزاری نمایشگاه و اعلام نفرات برگزیده نیز هفته اول بهمن ماه تعیین شده است.

همچنین آیین‌نامه دومین مسابقه سراسری عکس  خانه روستایی بدین‌شرح است:

- شرکت برای تمامی هنرمندان و علاقمندان به عکاسی در این مسابقه آزاد است.

- هر عکاس می‌تواند حداکثر هفت قعطه عکس (شش عکس در بخش اول و یک عکس در بخش دوم) به صورت سیاه و سفید و یا رنگی در این مسابقه ارسال نماید.

- عکس‌ها باید با فرمت JPG در اندازه ضلع بزرگ حداقل ۱۲۸۰ پیکسل و حداکثر حجم فایل MB ۲ بر روی سایت مسابقه بارگذاری شوند.

- دریافت آثار تنها از طریق سایت مسابقه و در مهلت مقرر امکانپذیر است.

- شرکت‌کنندگان موظفند در صورت راه یابی آثار به نمایشگاه اصل فایل را با کیفیت مناسب برای چاپ ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر با رزولوشن DPI۳۰۰ برای دبیرخانه مسابقه عکس ارسال کنند.

- عکس‌های ارسالی در بخش تک عکس باید مستند بوده و از هرگونه دستکاری که جنبه استنادی عکس را مخدوش می‌کند خودداری شود.

- عکس‌های مورد استفاده در بخش عکس‌های مقایسه‌ای باید به گونه‌ای باشد که نمایانگر تغییرات کالبدی، اقتصادی و فرهنگی سوژه موردنظر در طی زمان متناسب با محورهای مسابقه باشد.

- در بخش عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان، در صورت استفاده از عکس‌های قدیمی سایر عکاسان، رعایت کلیه حقوق مادی و معنوی عکس بهره‌برداری شده به عهده عکاس است.

- عکس‌های ارسالی نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، قاب، تاریخ، واتر مارک، لوگو یا هرگونه نشانه‌های تصویری باشند.

- آثار ارسالی نباید در مسابقه پیشین یا مسابقه عکاسی روستایی دیگری شرکت کرده باشند.

- تمام عکس ها باید دارای توضیحات باشند و اطلاعات مربوط به مکان، زمان عکسبرداری و محور مسابقه هنگام بارگذاری در سایت مسابقه و در قسمت توضیحات درج شوند.

- ارسال عکس‌ها توسط شرکت‌کننده به منزله اعلام مالکیت عکس است و برگزار کننده هیچگونه مسئولیتی در خصوص عدم رعایت مالکیت معنوی عکس‌ها ندارد.

- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حق استفاده از عکس‌های ارسالی به مسابقه را در کلیه نشریات، مطبوعات، سایت‌های اینترنتی، سایت بنیاد مسکن و... و. داشته و به نمایش درآوردن آنها در سایر مکان‌ها در داخل و خارج از کشور را با حفظ حقوق معنوی عکس برای خود محفوظ نگه می‌دارد.

- ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این مسابقه و تصمیم‌گیری در مورد مسایل پیش‌بینی نشده به عهده برگزارکننده است.

علاقمندان برای شرکت در این مسابقه می توانند آثار خود را به نشانی اینترنتی pic.bonyadmaskan.ir ارسال کنند. /

نظر شما