شناسهٔ خبر: 2718 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزیده بیست‌وسومین جشنواره پژوهش و فناوری در دانشگاه تهران:

فقدان پایه علمی بزرگترین مشکل مسکن مهر بود/ تعامل دولت و دانشگاه احتمال خطا را به حداقل می‌رساند

پیروز حناچی در مراسم هفته پژوهش دانشگاه تهران معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تعامل دولت با قشر دانشگاهی احتمال و امکان خطا را به حداقل می‌رساند گفت: بزرگترین مشکل اجرایی شدن مسکن مهر نداشتن پایه علمی بود و مسئولان با این طرح فقط در صدد رفع کمبود مسکن بودند.

پیروز حناچی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که پژوهش و تحقیق به ویژه در حوزه شهرسازی و فعالیت‌های عمرانی امری غیر قابل اجتناب است توضیح داد: پژوهش با دو هدف انجام می‌شود. نخست اقدام‌های ترویجی که جزء وظایف قانونی وزارتخانه‌هایی مانند وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه‌ها به شمار می‌آید و دومین هدف، موضوعات کاربردی و مسئله‌محور هستند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی که روز دوشنبه ۲۴ آذر در بیست‌وسومین جشنواره پژوهش و فناوری در دانشگاه تهران مورد تقدیر قرار گرفت درباره طرح خود گفت: طرحی که در حوزه شهرسازی از آن تقدیر شد یکی از طرح‌های تفصیلی موضوعی شهر تهران بود. این طرح با عنوان «ساماندهی، بهسازی و نوسازی خیابان‌های لاله‌زار و فردوسی» درباره یکی از قدیمی‌‌ترین خیابان‌های تهران و پیاده‌سازی و مناسب سازی آن به عنوان ابتدای محور تاریخی شهر تهران سال‌ ۸۷ در قالب پروژه‌ای دانشگاهی به انجام رسید و مقدمه‌ای بود برای این‌که خیابان لاله‌زار تبدیل به یک محور فرهنگی - تاریخی شود.

حناچی توجه به طرح‌های پژوهشی حوزه شهرسازی و عملیاتی کردن آن‌ها را ضروری دانست و درباره عملیاتی شدن طرح برگزیده خود در حوزه شهری گفت: اقدام‌های اجرایی مربوط به این طرح صورت گرفته است ولی مسئله این است که چنین طرح‌هایی باید با اقدام‌های اجتماعی همراه شود. تجربه این کار در شهرداری تهران بسیار اندک است و در بسیاری از مواقع اقدام‌های اجتماعی را به فراموشی می‌سپاریم.

این استاد دانشگاه افزود: در حوزه معماری و شهرسازی که محور اصلی فعالیت ما در وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود اساسا نمی‌توان بدون مطالعه فعالیتی را آغاز کرد. در حوزه شهرسازی وزارتخانه مشاورانی هستند که این کارهای علمی و پژوهشی را انجام می‌دهند و ارتباط مناسبی با دانشگاه‌ها به وجود آمده که از جنس کاربردی هم است و بسیاری از پروژه‌های کاربردی را به واسطه دانشگاهیان پیش می‌بریم. تعامل دولت با قشر دانشگاهی احتمال و امکان خطا را به حداقل می‌رساند.

وی درباره انتقادهای صورت گرفته از طرح مسکن مهر نیز توضیح داد: بزرگترین مشکل مسکن مهر این بود که پایه علمی نداشت که اگر داشت مطمئنا شکل پروژه تغییر می‌کرد. یکی از تاثیرات پژوهش این است که به طور پیوسته و گسترده به موضوعات بنگرید و پروژه‌ها تحت تاثیر یک تصمیم انجام نشوند. مسکن مهر با مطالعات عمیقی همراه نبود و به صورت تک بعدی به آن نگریسته شد و مسئولان تنها در صدد رفع کمبود مسکن بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ساخت شهرهای جدید ایران تا چه حد بر مبنای جدیدترین تحقیقات و پروژه‌‌های عمرانی در سطح جهان صورت گرفته است؟» گفت: نسل جدید شهرهای جدید بر روی هسته‌های اصلی و موجود قدیم است. نسل اول بر روی زمین‌های بکر ساخته شد و این سوال به وجود آمد که این مناطق اگر مستعد شهر شدن بودند چرا تاکنون هسته‌های اولیه شهرسازی در آن‌ها شکل نگرفت؟

وی با بیان این‌که در پروژه‌های عظیم عمرانی باید از دانش عمرانی بهره ببریم افزود: ایده نسل دوم شهرهای جدید این‌گونه شکل گرفت که اگر امکان توسعه هسته‌هایی که در طی سالیان سال شکل پیدا کردند فراهم شود با عارضه‌های کمتری به نسبت نسل اول روبه‌رو خواهیم شد./

برچسب‌ها:

نظر شما