شناسهٔ خبر: 2719 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محسن پورسیدآقایی در همايش پژوهش و فناوري:

محدودیتی در بودجه‌ پژوهشی وزارتخانه‌ها وجود ندارد

محسن پورسیدآقایی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همایش پژوهش و فناوری با بیان این‌که محدودیتی در بودجه‌های پژوهشی وزارتخانه‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: در کشور منابع و دانشمندان خوبی وجود دارند اما به دلیل سازماندهی و روش‌های استفاده نامناسب نمی‌توان از آن‌ها بهره برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی صبح امروز دوشنبه ۲۴ آذر در همایش پژوهش و فناوری که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  برگزار شد، با بیان این‌که همواره سعی شده الزامی برای افزایش بودجه‌های پژوهشی وجود داشته باشد و قوانینی برای تخصیص بودجه‌های پژوهشی به پروژه‌ها در نظر گرفته شود، اظهار کرد: حتی اعتبارات فصل پژوهش نیز در قانون دیده شده است. در کشور ما با فرض این‌که پژوهش مهم است، کارهای متفاوتی انجام شد اما علی‌رغم گویا بودن هدف به نتایج مناسبی در این حوزه دست نیافتیم. به این ترتیب به نظر نمی‌آید که مردم از کارهای انجام‌شده، خرسند و راضی باشند.

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره دلایل دست نیافتن به نتایج مورد نظر در این حوزه، توضیح داد: شاید یکی از مشکلات موجود، تفکر اشتباه در تقسیم‌بندی جامعه و سازمان‌ها به سه بخش عقل، فکر و پیکر است. برخی افراد، سازمان را به صورت پیکره‌ای می‌بینند و برای هر بخش آن وظیفه‌ای مشخص می‌کنند. به نظر من این الگو یکی از معضلات ادارات و سازمان‌های کشور است زیرا نمی‌توان بخش‌های مختلف یک سازمان را مجزا از یکدیگر تصور کرد. این دوگانگی بخشی از کارها را عقیم کرده و در نهایت باعث می‌شود که میان بخش پژوهشی و عملیاتی سازمان‌ها گسستگی حاصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا زمانی که بخش پژوهش گمان کند در جایگاه عقل و فکر سازمان است، بخش عمده‌ای از پروژه‌ها عملا زمینه‌های اجرایی پیدا نخواهند کرد. اصولا مدیران از دانش روز بی‌بهره‌اند و به این دلیل از پروژه‌های روز هم اطلاعی ندارند. مدیران زمانی که در جایگاه مدیریت مشغول به کار می‌شوند، تنها به مدیریت می‌پردازند، به این ترتیب بعد از چند سال از پژوهش روز فاصله می‌گیرند. این جدایی‌ها موجب شده که جایگاه پژوهش در کشور ما به خوبی ارتقاء نیابد، در نتیجه در این میان وجود مدیرانی که از دانش و فناوری‌های روز آگاهی ندارند و پژوهشگرانی که با وجود آگاهی از دانش روز، از مشکلات بی‌خبرند زمینه‌ساز بروز مشکلات و معضلاتی می‌شود.

وی در ادامه درباره راهکارهای برطرف کردن مشکلات این حوزه توضیح داد: معتقدم وجود دانش روز برای مدیران الزامی است و بدون تردید برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها یکی از راه‌های دسترسی به دانش روز به معنای دانش عام است یعنی مدیران این‌گونه از جدیدترین اتفاقات رخ داده در صنعت آگاه و مطلع می‌شوند.

پورسیدآقایی افزود: اگر مدیران میانی سازمان‌ها، دانش مدیران دیگر را به روز نگه دارند، آن‌ها با آگاهی از مشکلات و پروژه‌ها می‌توانند فعالیت‌های مفیدتری داشته باشند و در واقع تعریف دقیق‌تری از پروژه‌ها ارائه دهند. اگر بتوانیم نیازهای پژوهشی را از دل سازمان‌ها بیرون بیاوریم می‌توانیم به راه‌حل‌های درست علمی دست یابیم. پژوهش به تنهایی کافی نیست زیرا دستگاه‌های اجرایی هیچ اعتقادی به وجود مشکلات نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که امروز هیچ محدودیتی در بودجه‌های پژوهشی وزارتخانه‌ها وجود ندارد، گفت: در کشور منابع و دانشمندان خوبی وجود دارد اما نمی‌توان از آن‌ها به درستی استفاده کرد. باید در وزارت راه و شهرسازی، فرآیندهای مناسب و جدیدی در زمینه پژوهش دیده شود./

نظر شما