شناسهٔ خبر: 27557 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی خبر داد:

آمادگی برای واگذاری پروژه‌های بافت فرسوده خراسان جنوبی به انبوه‌سازان/ افزایش تسهیلات ساخت مسکن با فناوری‌های نوین و صنعتی

مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: راه و شهرسازی استان آمادگی دارد پروژه‌های بافت فرسوده در شهرستان‌های استان را به انبوه‌سازان واگذار کند، این در حالیست که وی از افزایش تسهیلات برای ساختمان‌هایی که با فن‌آوری نوین و به صورت صنعتی ساخته می‌شوند خبر داد و گفت: علاوه بر تسهیلات مصوب بانک، ۲۰ میلیون تومان اضافه به این ساختمان‌ها پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه وشهرسازی خراسان جنوبی، مهدی جعفری صبح دیروز در همایش متعاملین و فعالان بخش مسکن و ساختمان خراسان جنوبی، گفت: در بخش رونق مسکن طبق مطالعاتی که صورت گرفته و آمار نشان می‌دهد به ازای هر ۶۹ مترمربع ساخت و ساز برای یک نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲۰ نفر در بحث ساخت یک ساختمان دخالت می‌کنند، تصریح کرد: همچنین ۴۰ درصد مصرف انرژی مربوط به بخش ساختمان بوده بنابراین با توجه به این آمار صنعت ساختمان جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با فعال شدن بخش ساخت و ساز بخش اقتصادی جامعه رونق می‌یابد، یادآور شد: با توجه به رکودی که در بخش ساخت و ساز در جامعه به وجود آمده این امر مشکلاتی را برای بخش اقتصادی جامعه ایجاد کرده است.

جعفری با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد برای ۹۰ درصد از اقشار جامعه، مسکن به عنوان گران‎ترین کالا در سبد مصرفی خانوارها محسوب می‌شود، اضافه کرد: همچنین مسکن بخش مهمی از زندگی هر خانواده‌ای را در بر می‌گیرد.

وی به عواملی که در افزایش تولید و جلوگیری از رکود در بخش مسکن موثر هستند اشاره کرد و گفت: این عوامل شامل افزایش تسهیلات مسکن، کاهش نرخ سود این تسهیلات و افزایش زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال ۸۴ تا ۹۲ میزان وام مسکن در حدود ۲۰ میلیون تومان بوده ولی با وجود این تسهیلات اندک در بخش ساخت و ساز رونق وجود داشته است، تصریح کرد: از سال ۹۲ با توجه به افزایش میزان تسهیلات رغبتی برای بخش ساخت و ساز وجود نداشته که شاید یکی از دلایل آن افزایش نرخ سود این تسهیلات بوده است.

جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بخش مسکن برای بافت‌های فرسوده هشت درصد و برای سایر ساخت‌ و سازها به ۹.۵ درصد رسیده است، افزود: مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز ۱۲ سال در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: اعتقاد بانک‌ها بر این است که هر چقدر زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن را افزایش دهند باید مشتریان سود بیشتری پرداخت کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود برای رونق بخش مسکن میزان سود بانکی کاهش یابد، گفت: در حال حاضر سازندگان مسکن سود زیادی را برای بازپرداخت تسهیلات باید پرداخت کنند بنابراین دیگر سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند.

جعفری یکنواختی سود بانکی در تمام نقاط کشور را یکی دیگر از مشکلات بخش مسکن در استان دانست و افزود: در استان‌ محرومی مانند خراسان جنوبی باید سود تسهیلات بخش مسکن پایین‌تر نسبت به دیگر مناطق در نظر گرفته شود بنابراین باید بانک‌ها پیگیر گرفتن یارانه برای نرخ سود تسهیلات خود در این مناطق باشند.

وی اضافه کرد: تسهیل در روند صدور پروانه‌های ساختمانی و اعمال تخفیفات برای صدور این پروانه‌ها از دیگر درخواست‌های فعالان بخش مسکن استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: جلساتی را با انبوه‌سازان بخش مسکن استان برای رونق‌بخشی به این بخش برگزار کرده‌ایم تا زمین‌هایی که توسط انبوه‌سازان شناسایی شده را با رایزنی که با بنیاد مستضعفان استان داشته‌ایم در اختیارشان قرار گیرد.

جعفری با اعلام آمادگی برای واگذاری زمین به انبوه‌سازان بخش مسکن استان، گفت: در حال حاضر ۶۰ واحد مسکونی ساخته شده در بیرجند به مزایده گذاشته شده ولی کسی مشارکت نکرده و آمادگی داریم این واحدها را به صورت اقساطی واگذار کنیم.

وی از افزایش تسهیلات برای واحدهای مسکونی که با فناوری‌های نوین و به صورت صنعتی ساخته می‌شود خبر داد و افزود: علاوه بر تسهیلات مسکن به این‌گونه واحدها ۲۰ میلیون تومان دیگر نیز تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: راه و شهرسازی استان آمادگی دارد پروژه‌های بافت فرسوده در شهرستان‌های استان را به انبوه‌سازان واگذار کند.

همچنین جعفری در این همایش افزود: افزایش سقف تسهیلات، کاهش نرخ تسهیلات و افزایش زمان بازپرداخت آن از جمله عوامل مؤثر بر رونق ساخت‌وساز در بخش مسکن است.

وی بیان کرد: در استان‌های اصفهان و تهران با وجود اینکه ارزش ملک چندین برابر خراسان جنوبی است، اما سود سازنده در این استان پایین است و اگر دولت می‌خواهد سود تسهیلات را کاهش دهد باید سریع‌تر انجام شود چرا که به نفع کشور است.

جعفری همچنین کاهش هزینه بیمه و مالیات، تسریع در روند صدور پروانه، اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های صدور پروانه را از دیگر راهکارهای موردنیاز برای رونق‌بخش مسکن عنوان کرد و با اعلام آمادگی برای تحویل زمین اقساطی به انبوه‌سازان، گفت: در شهرهای قاین، فردوس و بیرجند پروژه مشارکتی  اجرا می شود که آماده همکاری با متقاضیان هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه جایگاه ساخت‌ و ساز در جامعه بسیار مهم است یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ شغل در ساخت‌ وساز مسکن دخالت دارند و همچنین حدود ۴۰ درصد مصرف انرژی در بخش ساختمان مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: رکود مسکن در سال‌های گذشته اشتغال را با چالش مواجه کرده است و کارخانه‌های مرتبط با مصالح ساختمانی را به مرز تعطیلی کشانده است از این رو در صورت فعال بودن ساخت‌و ساز، بخش اقتصادی جامعه فعال می‌شود.

نظر شما