شناسهٔ خبر: 27758 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سادات نیا مطرح کرد:

درخواست احیای اندیشه‌سازی در شهرسازی/ نیمی از شهرسازان حرفه خود را ترک کرده‌اند

سعید سادات نیا عضو هیئت اجرایی شورای هماهنگی فنی مهندسی کشور در نشست دبیر عالی معماری و شهرسازی با تشکل‌ها و فعالان میراث فرهنگی، معماری و شهرسازی عنوان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد صنعت مشاوره شهرسازی ازبین رفته و حدود نیمی از شهرسازان حرفه خود را ترک کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید سادات‌نیا، عضو هیئت اجرایی شورای هماهنگی فنی مهندسی کشور و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسین مشاور کشور در نخستین نشست دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی با تشکل‌ها، انجمن‌ها و فعالان میراث‌فرهنگی، معماری، شهرسازی و محیط‌زیست به معضل حذف مشاوران و زدوده شدن حقوق آنها در کمیسیون ماده ۵ اشاره کرد و گفت: در اولین دوره‌ها که از سوی شورای تشکل‌ها با آقای محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دیدار کردیم درخواست مشاوره و احیای اندیشه‌سازی در شهرسازی را دادیم.

سادات‌نیا با تاکید بر اینکه سوداگری زمین و تراکم فروشی زندگی مردم را به هم ریخته است تاکید کرد: شهرسازان از حداقل حقوق مادی و معنوی خود محروم هستند. این درحالی است که مشاورین ثروت مالی محسوب می‌شوند که در ۱۰۰ سال شکل گرفته اند و اندیشه‌ساز توسعه درعرصه معماری و شهرسازی به شمار می‌روند ولی تاکنون برخلاف انتظار از اندیشه مشاورین به نحو صحیح و کارآمد درعرصه شهرسازی استفاده نشده است. در حال حاضر، مشاوران روزگار سختی می‌گذرانند.

عضو هیئت اجرایی شورای هماهنگی فنی مهندسی کشور با اشاره به اینکه چندی پیش در کنفرانس شورای تشکل ها و مجمع عمومی شرکت داشته نتایج آن کنفرانس را یادآور شد و گفت: ۸۵ تا ۹۰ درصد توسعه شهری در انحصار حاکمیت است که دولت درون حاکمیتی تعریف می‌شود و ۸۰ درصد بودجه خود را صرف نگه داری کارمندان خود می‌کند که عموما هم‌جهت با توسعه نبوده و درگیر مسائل شخصی هستند و همین مساله باعث صدماتی به توسعه پایدار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد صنعت مشاوره شهرسازی ازبین رفته است، گفت: بیش از ۵۰ درصد نیروهای مشاور حرفه خود را ترک کرده‌اند و دفاتر زیادی بسته شده‌اند، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا به خواست جامعه مشاوران شهرساز توجه بیشتری نشان دهد.

نظر شما