شناسهٔ خبر: 27900 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حمل و نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تکمیل خطوط حومه‌ای تهران در دولت یازدهم/ جزئیات پروژه‌های ریلی سه شهر جدید/ آمادگی ایران برای افزایش ترانزیت از افغانستان به هند

گزارش آخر هفته  تاکید وزیر راه بر توسعه کریدور شمال-جنوب، تکمیل خطوط چهارخطه حومه تهران تا پایان دولت یازدهم، آغاز مطالعات قطار حومه‌ای پردیس و لزوم رفع موانع مالی پروژه‌های ریلی از جمله اخبار مهم حوزه ریلی در هفته پیش بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پس از ریل گذاری قطعه سوم راه آهن خواف-هرات و بهره برداری از راه آهن خواف-سنگان، در هفته ای که گذشت حوزه حمل و نقل ریلی در رسانه ها در حال نفس گیری برای هفته های آینده است تا شاید مجدد با انرژی بیشتر در رسانه‌ها بازتاب اخبار خود را ببیند. اما نظرات کارشناسی و  مرور اقدامات کلان راه‌آهن حاکی از آن است که برنامه‌های راه آهن در دولت یازدهم بلند مدت و بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

 آمادگی ایران برای افزایش ترانزیت از افغانستان به هند
وزیر راه و شهرسازی ایران میزبان ام. جی. اکبر وزیر مشاور در امور خارجه هند در ساختمان وزارت راه و شهرسازی بود که بر اهمیت نقش هند در مشارکت با ایران برای عملیاتی کردن کریدورهای ترانزیتی و ترکیبی عبوری از ایران به ویژه کریدور شمال- جنوب و فعال کردن کریدورهای حمل‌ونقل چند وجهی، موضوع موافقتنامه ترانزیتی چابهار بین ایران- هند- افغانستان و ضرورت استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های دو کشور برای رونق کریدورهای ترانزیتی تاکید کرد.

عباس آخوندی همچنین  آمادگی ایران را برای افزایش انتقال کالا و مواد معدنی از افغانستان به هند از طریق ایران، بندرچابهار، دریای عمان و خلیج فارس اعلام کرد و  در ادامه یادداشت‌های تفاهم دو جانبه بین دو کشور از جمله طرح‌های توسعه بندر چابهار، راه‌آهن چابهار-زاهدان و روند پیشرفت قرارداد خرید ۱۵۰ هزار تن ریل از هندوستان در این جلسه مرور شد.

تکمیل خطوط چهارخطه حومه تهران تا پایان دولت یازدهم
محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن با اشاره به سیاستگذاری قطارهای حومه‌ای و اولویت‌بندی استانی بر اساس نیاز شهرها اظهار داشت: اولویت اول شرکت راه‌آهن در طرح کلی ساخت ۷۰۰ کیلومتر خطوط حومه‌ای در کشور شامل تهران و اهواز است و طبق برنامه‌ریزی اولیه، عملیات دو خطه کردن راه‌آهن اهواز به سمت بندر امام خمینی(ره) به اتمام رسیده و عملیات دو خطه کردن راه آهن اهواز- اندیمشک در دست اجرا است و تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به قطار حومه‌ای تهران بیان کرد: خطوط راه‌آهن تهران به سمت کرج، ورامین و گرمسار در حال چهارخطه شدن هستند که تمام این پروژه‌ها تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید و مردم می‌توانند شاهد سرویس‌های حومه‌ای با سرفاصله ۱۰ دقیقه برای جابجایی مسافران حد فاصل حومه و مرکز شهر از صبح تا بعد از ظهر باشند. 

جزئیات پروژه‌های ریلی سه شهر جدید
محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به جزئیات پروژه‌های ریلی سه شهر جدید بیان داشت: به زودی مترو پرند راه‌اندازی می‌شود و در صورت تامین اعتبارات تا پایان سال مترو هشتگرد نیز افتتاح خواهد شد و مطالعات خط ریلی پردیس نیز در حال انجام است. همچنین بیش از ۸۰-۹۰ درصد پروژه مترو هشتگرد انجام شده که اگر اعتبارات تخصیص یابد تا پایان سال این شهر را به شهر مادر (کرج) وصل می‌کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت مترو پرند گفت: در حال حاضر ارتباط ریلی در پرند برقرار است اما در نظر داریم آن را به مترو تهران وصل کنیم. در این خصوص چند کیلومتر دیگر باقی مانده تا پرند را از طریق شهر جدید آفتاب به مترو متصل کنیم که به زودی این اقدام انجام می‌شود. همچنین علی‌رغم این که یک آزادراه مناسب برای پردیس داریم ولی به آن اکتفا نکردیم و در حال مطالعه خط ریل حومه‌ای برای شهر جدید پردیس هستیم تا این شهر را هم به شبکه مترو تهران وصل کنیم.

لزوم رفع موانع موجود درخصوص تخصیص بودجه برای پروژه‌های ریلی

نماینده مردم كوهدشت اعلام كرد: دولت باید سیاست و برنامه ریزی مدونی را برای حمل و نقل كشور به خصوص حوزه ریلی پیاده سازی كند و وزارت راه را در جریان برنامه های خود قرار دهد. لذا در صدد هستیم تا جلسات متعددی با وزیر راه و همچنین با نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور برگزار تا برنامه‌ها و سیاست های مربوط به بخش حمل و نقل كشور به ویژه راه آهن و توسعه خطوط تا افق ۱۴۰۴ مشخص شود.

 الهیار ملكشاهی راد عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:  در حال حاضر وضعیت تخصیص بودجه و اعتبارات لازم به بخش های زیر ساختی كشور خوب نیست چرا كه كلنگ‌زنی‌های زیادی در كشور صورت گرفته و قدم هایی برداشته شده اما برای تحقق كامل آنها نیازمند بودجه كافی هستیم به همین خاطر گام‌هایی در برنامه ششم برای راه آهن و توسعه خطوط برداشته شده اما مشخص نشده برای توسعه این زیر ساخت مهم چه میزان بودجه اختصاص داده خواهد شد و این مشكلات را دو چندان می‌كند.

نظر شما