شناسهٔ خبر: 27933 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیشکسوت شهرسازی کشور مطرح کرد؛

بهبود وضعیت شهرسازی با تداوم فرآیندهای قانونی/ ساخت وسازهای منطقه ۲۲ تهران مورد تایید شهرسازان نیست

بهرام فریور صدری عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران و پیشکسوت شهرسازی کشور با اعلام مغایرت اجرای ساخت و ساز در منطقه ۲۲ تهران با طرح مشاور گفت: وقتی طرح‌های تفصیلی منطقه ۲۲ و چیتگر تمام شد، اتفاقاتی رخ داد که با فرآیندهای قبلی تفاوت داشت و مورد تایید شهرسازان و مشاوران قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهرام فریور‌صدری عضو هیات‌امنای انجمن مفاخر معماری ایران، پیشکسوت شهرسازی و صاحب‌نظر در حوزه معماری و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با انجمن‌های معماری، شهرسازی، فعالان میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست گفت: تغییر فرآیندها بحثی است که همواره معماران و شهرسازان بر آن تاکید دارند. بدین‌معنا که به دنبال تغییر فرآیندی باشیم که با تداوم فعالیت‌های اصولی و رعایت چهارچوب‌های معمارانه، شهرسازی و توجه به میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست در طول زمان تداوم پیدا کند و به بهبود وضعیت شهرهای کنونی بینجامد.

پیشکسوت شهرسازی کشور ادامه داد: مشاوران شهرسازی طرح خود را ارایه می‌دهند و پس از ارایه طرح و پذیرفته شدن آن در ادامه هیچگونه نظارتی بر اجرای طرحی که نوشته اند ندارند. در حالیکه به نظر می‌رسد نظارت بر اجرای دقیق طرحی که توسط مشاور نوشته شده به اجرای کاملی منجر خواهد شد.

این معمار افزود: وزارت راه و شهرسازی در این مورد مرتب پایش داشته باشد و اجرای درست طرح‌های شهری را که معمولا توسط دستگاه‌های مجری و سازمان‌های مردم نهاد همچون شهرداری‌ها به اجرا درمی‌آید مورد ارزیابی قرار دهد.

فریور صدری تاکید کرد: تا زمانیکه در اجرای طرح‌های شهرسازی به ویژه در منطقه ۲۲ شهر تهران نقش‌ داشتم امکان نداشت، اجازه بدهم ساخت و سازهای بلندمرتبه در منطقه ۲۲ رخ دهد. حتی برای زمین‌هایی که پادگان‌های نظامی هستند و وسعت قابل توجهی از زمین های شهری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: چیتگر و زمین‌های اطراف آن اهمیت فراوانی در تسویه هوای‌تهران داشته و دارند. اگر منطقه ۲۲ انگشتر شهر تهران است، منطقه چیتگر و زمین‌های اطراف آن نگین انگشتر کلان‌شهر تهران به شمار می‌آیند. مطمئنا اگر مشاوران شهرساز در ادامه پروژه های شهری همچون منطقه ۲۲ و چیتگر حضور داشتند با چنگ و دندان محوطه را حفظ می‌کردند و از ساخت و ساز خلاف ضابطه در آن جلوگیری می‌کردند.

فریور صدری تصریح کرد: وقتی طرح های تفصیلی مناطق ۲۲ و چیتگر تمام شد، اتفاقاتی رخ داد که با فرآیندهای قبلی تفاوت داشتند و مورد تایید شهرسازان و مشاوران قرار ندارند.

وی معتقد است: وزارت راه و شهرسازی تغییر و تحول فرآیندها را مدنظر قرار دهد. زیرا تحول در حوزه شهرسازی در صورت تداوم فرآیندها رخ می‌دهد. /

نظر شما