به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری در مراسم آغاز عملیات کارگاه پایانی راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان اظهار داشت قرارداد این پروژه به صورت DB&F و با مشارکت شرکتCBRC منعقد شده است و به لحاظ مالی و گشایش ال سی مشکلی نخواهد داشت. وی افزود سرعت عملیاتی زیرسازی این پروژه برمبنای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است و طبق پیشبینیهای انجام شده سرعت سیر و بهرهبرداری نیز بر مبنای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز بتوان آن را تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ارتقا داد.
مجری طرح راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان با بیان این که این مسیر به صورت دو خطه و فقط برای جابهجایی مسافر انجام میشود، گفت پیشبینی ما بر مبنای جابهجایی ۱۶ میلیون مسافر با وجود ۲۲ ست قطار ۸ واگنه است که در فاز اول ۱۶ و در فاز دوم به ۲۲ ست خواهد رسید.
ذاکری ضمن ابراز امیدواری نسبت به حمایت مسئولان استانی بیان داشت: امیدواریم با همکاری مسئولان استانی در مدت ۴ سال این پروژه را به پایان برسانیم، زیرا انجام پروژه در مدت مذکور امکانپذیر است.
وی در ادامه ضمن تاکید بر حضور ایستگاههای راهآهن در قلب شهرها بیان داشت، نمیتوان کلانشهری را بدون در نظر گرفتن ایستگاه راهآهن مجسم کرد و حضور ایستگاه راهآهن در داخل شهرها با سرعت بالا مزیتی نسبت به حمل و نقل هوایی محسوب میشود.
مجری طرح راهآهن سریع و سیر تهران-قم - اصفهان از گشایش السی ۴ میلیارد یوآنی این پروژه خبر داد و گفت: مطالعات فاز اول این پروژه تا آبان ماه انجام خواهد شد.
به گفته ذاکری راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان یکی از پرترددترین قطارهای سریعالسیر جهان خواهد بود. وی با اشاره به تملک اراضی در ۳۵ کیلومتر باقیمانده تا شهرگفت: دراین زمینه نامهای به سازمان ملی زمین و سمکن برای تعویض زمین با مالکان ارسال شده و امیدواریم هماهنگیهای اولیه از سوی ادارات راه و شهرسازی با استانداران انجام شود. همچنین قرار است باقی مسایل از طریق پرداخت نقدی رفع گردد.
رییس دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت در ادامه از آغاز فعالیت پنجمین کارگاه این پروژه ظرف ۲۰ روز آینده در کیلومتر ۱۰ تا ۳۵ تهران خبر داد و گفت: درصورت تایید مراجع امنیتی فرودگاه امام خمینی این کارگاه نزدیک تونل کندیوش شروع به کار میکند.
ذاکری با بیان این که موانع اجرای کار با مساعدت جدی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است خاطرنشان کرد مسایل مربوط به نوع زمین و انتخاب مسیربرطرف شده اما به دنبال معافیت مالیاتی برای السی و دریافت کمک از قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار اولیه در تملک اراضی هستیم.
ذاکری با اشاره به سرعت سیر راهآهن سریعاسیر تهران-قم-اصفهان یادآور شد گزارشهایی در خصوص سرعت ۲۵۰ و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تهیه و به مراجع بالادستی ارایه شده است، اما برای انجام قرارداد نهایی باید با طرف چینی پروژه این موضوع نهایی شود.
ذاکری در پایان خاطرنشان کرد شاید برای بسیاری از مسئولان و دستاندرکاران شرایط اجتماعی، افتصادی و فرهنگی این پروه ملموس نبوده باشد، اما باید در نظر داشت که اجرای این پروژه موجد تغییر سکونتگاهها نیز خواهد شد.
نظر شما