شناسهٔ خبر: 28096 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

محمد سعیدنژاد در دیدار مشترک با علی لاریجانی:

پیش بینی سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی در ۵ سال آینده در بنادر کشور/ پیشنهاد واگذاری کل پروژه به بخش خصوصی را در بنادر کوچک داریم/ سرمایه‌گذاری ۹ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر

دیدار محمد سعیدنژاد در دیدار مشترک با رییس مجلس شورای اسلامی گفته است بر اساس آمارها تاکنون بخش خصوصی حدود ۹ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر سرمایه‌گذاری کرده که ۵۶ درصد از این سرمایه‌گذاری ها در طی ۳ سال اخیر بوده است از طرف دیگر پیش بینی شده که در ۵ سال آینده بر اساس سیاست‌های کلی و قوانین بالادستی در بنادر اصلی کشور حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد در دیدار مشترک با رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی شعار و سیاست اصلی این سازمان توسعه دریامحور در کشور است که خوشبختانه در این رابطه اقدامات مثبتی صورت گرفته و باید برنامه ریزی بیشتری در این بخش انجام شود.

وی به اهمیت توسعه سواحل مکران اشاره کرد و افزود: این سواحل یکی از مناطق توسعه نیافته است و شاخص و آمارهای اقتصادی در این مناطق راضی کننده نیست البته بر اساس آمارهای جهانی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از جمعیت جهان در ۱۵۰ کیلومتری از سواحل زندگی می‌کنند که این نشان دهنده آن است که دریا و سواحل ظرفیت های بسیاری دارند که متأسفانه در ایران به آن به خوبی توجه نشده است.

سعیدنژاد با بیان این که بر اساس آمارها و مطالعات صورت گرفته ایران دارای حدود ۵ هزار و ۷۹۰ کیلومتر خط ساحلی است، افزود: این آمار سرزمین اصلی، جزایر، رودخانه های قابل کشتیرانی و سواحل شمال و جنوب را در بر می گیرد از طرف دیگر ما هم اکنون حدود ۱۱ بندر بزرگ تجاری داریم که این بنادر ظرفیت انتقال ۲۱۰ میلیون تن کالا و ۱۰ میلیون نفر مسافر را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس آمارهادر شرایط کنونی حدود ۷۸ هزار دریانورد دارای گواهینامه وجود دارد که از این میان حدود ۱۲ هزار نفر از آنها به اقیانوس ها نیز می روند البته بعد از انقلاب اسلامی مکانیزم‌های تشویقی برای جذب نیروهای بومی صورت گرفت و خوشبختانه امروز ۸۵ درصد از نیروی کشتی ها ایرانی بوده و این موضوع قابل توجه است که تمام دریانوردان دارای گواهینامه به کار مشغول هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها در شرایط کنونی در بحث ناوگان تجاری ایران حدود ۷ میلیون تن در حوزه تجاری و ۱۵ میلیون تن ظرفیت مخازن شناور در این بخش وجود دارد. همچنین در شرایط کنونی ایران دارای ۱۰۵ شناور تجاری و اقیانوس پیما و حدود ۹۵ شناور نفتی است.

سعیدنژاد افزود: از طرف دیگر بر اساس شاخص سازمان جهانی دریانوردی ایران جزو کشورهایی است که در لیست سفید این سازمان قرار دارد. یکی دیگر از مسائل موضوع تجاوز به سواحل است البته در چند سال اخیر تصمیمات خوبی در شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت وزارت کشور اتخاذ شده ولی متأسفانه سابقه این تجاوزات بسیار طولانی است و رفع آن هزینه های اقتصادی و اجتماعی دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که در شرایط کنونی دو بندر شهید رجایی و امام خمینی ۸۵ درصد از کل عملیات تجاری کشور را انجام می دهند، تصریح کرد: بندر شهید رجایی موقعیت تجاری و امتیاز ویژه‌ای برای ایران است اما علیرغم داشتن این امتیازات ولی بارها به بنادر جنوبی رفته و بعد به نقاط دیگر منتقل می شود البته این روند معکوس شده و باید با تعیین سیاست های تشویقی روند آن را کاهش داد از طرف دیگر در شرایط کنونی تمام بنادر ما در مناطق آزاد تجاری یا مناطق ویژه اقتصادی قرار دارد که این مسئله یک مزیت بسیار مهم است.

وی با یادآوری این که یکی از سیاست های مهم سازمان بنادر و دریانوردی توسعه بندر چابهار است، گفت: این بندر از شرایط ویژه جغرافیایی برخوردار بوده و به اقیانوس وصل است. در این رابطه در چند سال اخیر ۳ قرارداد اصلی برای توسعه بندر چابهار وجود دارد؛ نخستین قرارداد، پروژه ساخت اسکله در این بندر از سوی سازمان است، همچنین دو قرارداد با کشور هند منعقد شده که نخست برای سرمایه گذاری جهت تأمین تجهیزات بندر با اعتباری حدود ۸۵ میلیون دلار است که بر اساس آن قرار است با این سرمایه گذاری هندی ها ۱۰ سال بهره برداری بندر را در اختیار داشته باشند همچنین مقرر شده که برای تکمیل ساخت و ساز بندر چابهار حدود ۱۵۰ میلیون دلار فاینانس پیش بینی شود.

سعیدنژاد ادامه داد: از طرف دیگر برای توسعه این بندر قراردادی با اعتبار حدود ۴۰۳ میلیون دلار با بخش خصوصی داخلی منعقد شده که قرار است اعتبارات مذکور از صندوق توسعه ملی تأمین شود.

وی به نقش سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ایمنی بنادر اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته حدود۸۱ حادثه دریایی رخ داد که در این رابطه پرسنل ما حدود ۴۷۵ نفر را از مرگ حتمی نجات دادند که این با وجود تجهیزات پیشرفته در سازمان صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی برای واگذاری پروژه‌های ساخت بنادر به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: این رویکرد به دو بخش بنادر کوچک و بنادر بزرگ تقسیم می شود از این رو سازمان در بحث بنادر کوچک پیشنهاد واگذاری کل پروژه را به بخش خصوصی دارد همچنین در بحث بنادر بزرگ رویکرد سازمان به این صورت است که ساخت تجهیزات اصلی، اسکله ها و آبراه ها از سوی سازمان و بقیه سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

سعیدنژاد ادامه داد: بر اساس آمارها تاکنون بخش خصوصی حدود ۹ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر سرمایه گذاری کرده که ۵۶ درصد از این سرمایه گذاری ها در طی ۳ سال اخیر بوده است از طرف دیگر پیش بینی شده که در ۵ سال آینده بر اساس سیاست های کلی و قوانین بالادستی در بنادر اصلی کشور حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی به آثار مثبت توافق هسته‌ای در کاهش محدودیت ها و مشکلات حوزه بنادر و دریانوردی ایران اشاره کرد و افزود: بیشترین محدودیت ها در حوزه تحریم ها مربوط به دریا و بنادر بود که خوشبختانه با اجرای برجام به سرعت این محدودیت ها برداشته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در دوران تحریم ناوگان دریایی جمهوری اسلامی نمی توانست به بنادر مهم دنیا برود اما امروز هیچ محدودیتی برای اعزام ناوگان های دریایی به اروپا و مناطق دیگر وجود ندارد از طرف دیگر ورود کشتی های بزرگ و ناوگان های دریایی کشورهای دیگر به بنادر کشورمان پس از توافق هسته ای بسیار افزایش یافته است.

سعیدنژاد ادامه داد: از طرف دیگر با اجرای برجام و رفع تحریم ها مشکل بیمه برای این حوزه به طور کامل برطرف شده و امروز شاهد هجوم گسترده سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بنادر و کشورمان هستیم و در شرایط کنونی ۹ شرکت بزرگ کشتیرانی خواستار سرمایه گذاری در این مناطق هستند.

به گزارش خانه ملت، وی با اشاره به اهمیت استفاده از مشمولان نظام وظیفه در حوزه دریانوردی گفت: قطعاً باید در این حوزه قوانینی وجود داشته باشد تا افراد برای حضور در این بخش ترغیب شوند البته در این رابطه مذاکراتی با سازمان نظام وظیفه صورت گرفته که امیدوارم منتج به نتیجه شود.

نظر شما