شناسهٔ خبر: 28409 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نصرتی در مراسم رونمایی از نسحه فارسی گزارش شهرهای جهان ۲۰۱۶ اعلام کرد:

آمادگی ایران در بهره‌برداری محلی از گزارش شهرهای جهان ۲۰۱۶/ ضرورت توجه به شاخص معنویت در برنامه شکوفایی شهری/ لزوم تشکیل کارگاه‌های بررسی گزارش شهری

مسعود نصرتی رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی در مراسم رونمایی از نسحه فارسی گزارش شهرهای جهان ۲۰۱۶ از آمادگی ایران برای بهره‌برداری محلی از این گزارش خبر داد و گفت: زمانی که قزوین از ایران پایلوت شکوفایی شهری قرار گرفت، برای اجرایی شدن آن ۶ شاخص معرفی شد، در این میان برای اجرای پروژه‌ها به مسئله معنویت نه به عنوان شاخص هفتم بلکه به عنوان شاخصی که بر ۶ مورد دیگر تأثیرگذار است توجه کردیم که نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مسعود نصرتی شهردار قزوین و رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی در مراسم رونمایی از نسخه فارسی گزارش شهرهای جهان ۲۰۱۶ که با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین جمعی از نمایندگان دفتر هبیتات سازمان ملل متحد در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد با تأکید براینکه برای تهیه این گزارش همکاری بسیار زیادی بین مجمع جهانی شهرهای اسلامی و همچنین دفتر هبیتات در فضای محتوا انجام گرفته است گفت: در حال حاضر نتیجه این همکاری در دستان ما بوده که می‌توانیم با نگاهی محلی از آن‌ها در حوزه مدیریت شهری و دانشگاه بهره‌برداری کنیم.

نصرتی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از اینکه مراسم رونمایی از گزارش شهرهای جهان در حوزه آسیا و اقیانوسیه در تهران برگزار شده است گفت: سند ۲۱ محلی در سال ۲۰۰۷ در قزوین اجرایی شده و CPI که محصول سال ۲۰۱۲ بود در سال ۲۰۱۵ در قزوین به عنوان پایلوت جهانی به اجرا درآمد.

وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته دراین حوزه باعث شده تا در حال حاضر قزوین شهری متعادل و پایدار از نگاه متخصصین باشد گفت: بهره‌برداری از این گزارش و تمام اسناد حوزه بین‌المللی در حوزه شهرها با نگاه محلی و اهدافی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد برای ما شدنی است.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی همچنین ادامه داد: زمانی که قزوین از ایران پایلوت شکوفایی شهری قرار گرفت، برای اجرایی شدن آن ۶ شاخص معرفی شد، در این میان برای اجرای پروژه‌ها به مسئله معنویت نه به عنوان شاخص هفتم بلکه به عنوان شاخصی که بر ۶ مورد دیگر تأثیرگذار است توجه کردیم که نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشت.

شهردار قزوین در این مراسم با اشاره به نگرانی موجود در خصوص آینده شهرهای جهان بیان کرد: تا ۲۰ سال آینده جامعه شهرنشین جهان رقمی بالغ بر ۷۵ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. ما در شهرهای ایرانی نیز این شرایط را قبل از ۲۰ سال شاهد خواهیم بود به همین دلیل این مسئله باید بازنگری شود که از اهداف نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

وی با بیان این مطلب که بحث بازافرینی تا حد زیادی با اهداف توسعه پایدار منطبق است گفت: من پیشنهاد می‌کنم تا به طور مشترک حوزه‌های دانشگاه، مدیران شهری و وزارت راه و شهرسازی این گزارش را در کارگاه‌هایی مورد بحث قرار داده و آن را به مرحله اجرا برسانند تا هرچه زودتر استفاده عملی پیدا کند.

نصرتی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مطمئنا در این کارگاه‌ها از حوزه بین‌الملل و مجمع جهانی شهرهای اسلامی که در تهیه گزارش نیز همکاری داشته‌اند استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته برای تحقق اهداف شکوفایی شهری در جلسه‌ای با رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و اعضای دفتر هبیتات سازمان ملل تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که طی آن نقش زنان برای تحقق این شکوفایی و توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی پایلوت اجرایی این تفاهم‌نامه نیز شهر قزوین خواهد بود./

نظر شما