شناسهٔ خبر: 28461 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

وزارت راه سياست عدم افزایش قیمت‌ مسکن مهر را دنبال می‌كند/ بررسی پروژه‌ ایران زمین در منطقه ۲ تهران/ تشکیل موسسه پژوهشی شهر و مسکن/ صدور پروانه بدون نقشه

گزارش آخر هفته تشکیل موسسه پژوهشی شهر و مسکن که به امضای وزیر راه و شهرسازی رسید، تشریح جزئیات دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و بررسی گودبرداری‌های عمیق در پایتخت و تاثیر آنها بر میراث‌فرهنگی و منطقه سکونتگاهی شهروندان، تشریح آخرین وضعیت از قیمت‌های مسکن مهر و همچنین تشریح برنامه‌های دولت برای بازآفرینی شهری بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در این هفته با خبرهای متفاوتی همراه بود که دایره آنها از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت با امضای اساسنامه موسسه پژوهشی شهر و مسکن بین وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاستگذار و دانشگاه تهران به عنوان بخش علمی برای همکاری‌های پژوهشی و اجرایی حوزه مسکن و شهرسازی تا آخرین وضعیت مسکن مهر پردیس و زمان تحویل و اعلام قیمت متفاوت بود.

وزیر راه و شهرسازی یکشنبه ۴ مهرماه همراه معاونان خود در حوزه مسکن و ساختمان، معماری و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دانشگاه تهران حضور پیدا کرد و با امضای اساسنامه موسسه پژوهشی شهر و مسکن عملا فعالیت مشترک وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه تهران‌آغاز شد. اساسنامه موسسه پژوهشی شهر و مسکن در ۱۱ بند به امضای وزیر راه و شهرسازی و رئیس دانشگاه تهران رسید تا رسما آغازی بر فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی فعالیت‌های توامان بدنه سیاستگذار با بدنه عملی کشور باشد. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید.)

امضای اساسنامه ۱۱ بندی و تشکیل موسسه پژوهشی شهر و مسکن

وزیر راه و شهرسازی در نشستی که پیش از امضای اساسنامه تشکیل موسسه پژوهشی شهر و مسکن به امضا رسید در مورد مطالب متعددی از جمله وضعیت شهرسازی، معماری، شهرهای جدید، بافت‌های شهری و ورود هواپیمای کوتاه‌برد صحبت کرد و اعلام امیدواری کرد تا وضعیت شهرهای کنونی با فرهنگ سازی بهبود یابد.

آخوندی در بخشی از سخنان خود در دانشگاه تهران گفت: اگر بخواهیم کار جدی انجام دهیم باید سنت نشنال ریپورت (گزارش ملی) را رواج دهیم. در فرهنگ‌ها و جوامع پیشرفته سنت تهیه و ارایه گزارش ملی از موضوعات و مسائل مختلف وجود دارد در حالیکه در ایران این سنت را نداریم. گزارش‌های ملی می‌تواند چشم‌انداز آینده کشور را ترسیم کند و همچنین این گزارش‌ها می‌تواند در بالاترین سطح درستی‌آزمایی در دانشگاه‌های کشور و توسط نیروهای متخصص تنظیم و ارایه شود. به عنوان نمونه در مورد ایمنی جاده‌ها یا صرفه‌جویی در مورد مصرف انرژی در ساختمان‌ها اصلا می‌توانیم با تکیه بر نشنال ریپورت‌ها وضعیت معاصر را تحلیل و آینده را ترسیم کنیم. اگرچه این کار، دشواری‌های خاص خود را دارد اما میزان تاثیرگذاری آن بیش از تصور است و این اقدامی است که در دستور کار داریم.

باید به دنبال نوسازی و بازآفرینی کالبد شهرها باشیم

وی همچنین تاکید کرد: زمانی در توسعه شهری همه به دنبال ساخت شهرهای جدید بودند و یا اینکه به دنبال آماده‌سازی شهرهای بزرگ و اطراف می رفتند، در حالیکه وقتی مهاجرت‌های بزرگ نداشته باشیم رویکرد جدید این می‌شود که همه به دنبال نوسازی درون شهرها و بازافرینی‌شهری بروند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تشریح آخرین وضعیت قمیت مسکن مهر / جزئیات قیمت برخی از فازهای پردیس

احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر آخرین وضعیت قیمت مسکن مهر را تشریح کرد و گفت: دولت فروشنده واحدهای مسکن مهر نبوده و این واحدها را نمی‌‌سازد که در ادامه با سود بفروشد. بلکه، نقس دولت تنها نظارت، کمک به تامین تسهیلات ارزان قیمت، تعدیل تعرفه های بیمه و مالیات و سایر موارد مشابه است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

جزئیات دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

جزئیات مطالب مطرح شده در دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران که به گودبرداری خیابان سهیل، گودبرداری خیابان ایران‌زمین و احتمال فرونشست در منطقه نیاوران و آسیب‌های جدی به کاخ صاحبقرانیه اختصاص داشت بخش دیگری از خبرهای مهم در هفته گذشته بود.

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به گودبرداری خطرناک ایران زمین در منطقه ۲ اشاره کرد و گفت: این پرونده یکی از پرونده‌های تخلفات گسترده شهرداری است که به درخواست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نتیجه بررسی‌ها به ستاد اعلام می‌شود.

حناچی ادامه داد: این گود ابعاد اجتماعی فراوانی دارد و با توجه به اینکه گود به شدت خطرناکی است و بررسی آن یکی از تقاضاهای وزارت نفت است، با توجه به سابقه موضوع، برای بررسی دقیق ابعاد موضوع به کمیته فنی ۳ خواهد رفت  و آن کمیته در چهارچوب تعیین شده تشکیل جلسه داده و نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای‌عالی ارجاع دهد تا از این طریق به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اطلاع داده شود. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تهیه طرح ویژه برای شوش و سلطانیه در مدت ۹ ماه

تهیه طرح ویژه برای شهرهای شوش و سلطانیه و اعلام فرصت ۹ ماهه برای تهیه طرح و تعامل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بخش دیگری از خبرهای این هفته را به خود اختصاص داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

همچنین حناچی در هفته اخیر در مورد منطبق نبودن ساخت و سازهای پایتخت با طرح تفصیلی سخن گفت و بلندمرتبه‌سازی‌های پایتخت را به ویژه در منطقه ۲۲ تهران بی‌قاعد و ناهنجار خواند و گفت: تغییر کاربری‌ها در تهران با مفاد طرح تفصیلی و کمیسیون ماده ۵ تناقض دارد.

ساخت وسازهای منطقه ۲۲ تهران مورد تایید شهرسازان نیست

بهرام فریور‌صدری معمار و پیشکسوت شهرسازی نیز در هفته گذشته ساخت و سازهای منطقه ۲۲ تهران را مورد تایید شهرسازان ندانست و خواستار بهبود وضعیت شهرسازی با تداوم فرآیندهای قانونی شد. وی گفت:‌ تا زمانی که در اجرای طرح‌های شهرسازی به ویژه در منطقه ۲۲ شهر تهران نقش‌ داشتم امکان نداشت، اجازه بدهم ساخت و سازهای بلندمرتبه در منطقه ۲۲ رخ دهد. حتی برای زمین‌هایی که پادگان‌های نظامی هستند و وسعت قابل‌توجهی از زمین‌های شهری را به خود اختصاص داده‌اند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بهره‌مندی ایران و فرانسه از تجربه‌های مسکن‌اجتماعی

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در هفته جاری با سفیر فرانسه نشستی را داشت و طی آن جلسه‌ای پیرامون بهره‌مندی ایران از تجربه‌های فرانسه در ساخت مسکن اجتماعی را با سفیر آن کشور به بحث گذاشت. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بینال بهترین فرصت برای یافتن جایگاه معماری ایران به جهان

همچنین این مقام مسئول در بنیال ونیز در خانه وارطان گفت: معماران روحیه حساسی دارند و در زمان تهاجم به سرعت منزوی می‌شوند. ما باید با استفاده از همبستگی موجود در حوزه معماری نشان دهیم علی رغم همه اختلافات حرفه‌ای در حوزه معماری، همه در مسائل  مربوط به حقوق ملی مردم و کشور با یکدیگر هماهنگ هستیم. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید.)

زلزله و فرونشست؛ دو چالش شهری پایتخت

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در هفته گذشته در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دو چالش شهری پایتخت را زلزله و فرونشست زمین عنوان کرد و از ممنوعتی کاربرد گودبرداری‌های عمیقی در اطراف گسل زلزله خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تشریح برنامه های دولت برای بازآفرینی شهری

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز هفته گذشته برنامه‌‌های دولت را برای بازآفرینی شهری تشریح کرد و از شناسایی ۴۹۵ بافت ناکارآمد در کشور خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

همچنین حضور در مراسم رونمایی از نسخه فارسی گزارش وضعیت شهرهای جهان ۲۰۱۶ و همچنین سمپوزیوم ملی با محوریت طرح ابتکار شکوفایی شهری و نمایندگان برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد بخش دیگری از مجموعه فعالیت های این مقام مسئول بود. (متن کامل را اینجا بخوانید.)/

نظر شما