شناسهٔ خبر: 28504 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تصادف؛ نبود فرهنگ رانندگی یا ضعف در زیرساخت‌ها

خودرو، راننده، جاده و عوامل محیطی؛ چهار عنصر در بروز سوانح جاده‌ای

تصادف جاده‌ای آمارها نشان از روند رو به افزایش تصادفات رانندگی می‌دهد و ادامه این روال هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی بر پیکره جامعه خواهد گذاشت، در واکاوی دلایل تصادفات عوامل مختلفی همواره مطرح می‌شود اما در واقعیت عوامل متعددی در بروز تصادف نقش دارد و تنها یک عامل موثر نیست.

خودرو، راننده، جاده و عوامل محیطی چهار عنصر اصلی و موثر در بروز سوانح جاده ای و تصادفات به شمار می روند و در هر حادثه ای این عوامل با شدت و ضعفی نقش دارند اما کارشناسان بر این باورند که در میان این عناصر تنها راننده به عنوان عنصر هوشمند نقش بیشتری از دیگر عناصر غیرهوشمند دارد.

خودروهای فاقد استاندارد، جاده های پر پیچ و خم با ناهمواری زیاد و باریک، رانندگانی که همیشه عجله دارند و عوامل غیرمترقبه طبیعی همواره در بروز سوانح رانندگی نقش موثری داشته و دارند و باید برای هر یک از این عناصر راهکاری ارایه داد و تا هر چهار عنصر همزمان با هم به یک سطح از استاندارد نرسند نمی توان توقع کاهش تصادفات را داشت.

شرکت های خودروسازی در گام اول باید نسبت به ایمن کردن خودروهای خود و مجهز نمودن آن به سیستم های امنیتی بیشتری اقدام کنند تا در صورت بروز هرگونه حادثه ای، راننده و سرنشینان از امنیت بیشتری برخوردار شوند و کمترین آسیب به آنها برسد.

جاده هم در بروز حادثه نقش موثری دارد و علاوه بر استاندارد کردن جاده ها باید در حفظ و نگهداری به موقع و نصب علایم راهنمایی و رانندگی، نصب حفاظ های ایمنی در نقاطی که لازم است اقدام شود و همچنین نقاط پرحادثه نیز آشکارسازی شود.

از عوامل محیطی نیز نمی توان در بروز سوانح رانندگی غافل شد، باران، برف، طوفان، حضور بی موقوع و ناگهانی حیوانات در جاده ها، تردد افراد در درون شهرها در خیابان هم به بروز سوانح کمک می کند. اما از همه مهمتر نقش راننده به عنوان عنصر هوشمند در چهار ضلعی مربوط به تصادفات است که همه نگاه ها را در زمان بروز تصادف به خود جلب می کند، عنصری که تصمیم گیرنده اصلی است و سایر عناصر تسلیم دستورهای او می شوند و سوال بی جواب در این میان این است که راننده از چه میزان آمادگی برای هدایت خودرو با تمام خطراتی که در کمین او نشسته اند، برخوردار است.

به اذعان کارشناسان و در واکاوی دلایل تصادف ها در سطح کشور در بسیاری از حوادث رانندگی تقش عامل انسانی بیشتر از سایر عناصر بوده است مثلا جاده بزرگراه، ماشین استاندارد و تنها غفلت و خواب آلودگی راننده در این میان عامل تصادف بوده است.

در بروز هر تصادفی سهم چهار عنصر یاد شده از سوی کارشناسان امر بررسی و اعلام می شود که در بیشتر مواقع سهم کاربر هوشمند یعنی راننده بیشتر از سایر عناصر بوده و این نشان می دهد که نقش رانندگان در بروز سوانح و حادثه های رانندگی بیشتر از سه عنصر دیگر است اگرچه هر چهار عنصر با شدت و ضعف کمتر و بیشتر در بروز این گونه سوانح نقش دارند.

ضرورت بازنگری در قوانین صدور گواهینامه

وزیر راه و شهرسازی قوانین صدور گواهینامه را نیازمند بازنگری دانست و گفت: مهارت در رانندگی نباید تنها شاخص صدور گواهینامه باشد بلکه باید صلاحیت های دیگری نیز برای صدور گواهینامه در نظر گرفته شود.

عباس آخوندی در شصت و سومین نشست کمیسیون ایمنی راه ها، افزود: با اشاره به موارد مطرح شده در نشست 62 کمیسیون ایمنی راه ها در حضور معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران، افزود: بیش از سه سال است که قوانین صدور گواهینامه تغییر نکرده و باید در این خصوص کارگروهی مسوول تعیین شاخص های جدید برای صدور گواهینامه شود.

وی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته مهارت در رانندگی تنها شاخص ارایه گواهینامه نیست بلکه صلاحیت های دیگری نیز برای صدور گواهینامه ها در نظر گرفته می شود و کارگروه مذکور باید در خصوص ویژگی ها و شاخصه های لازم برای صدور گواهینامه پیشنهادهایی را به کمیسیون ارایه کند.

نظر شما