شناسهٔ خبر: 28697 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیام دبیرکل هبیتات به شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران

تاكید بر بهبود دستیابی به مسكن متناسب با درآمد/ توسعه پایدار شهری با قرارگیری مسكن در راس سیاست‌گذاری‌های شهری

هبیتات همزمان با آغاز شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران پیام دکتر جون کلوس مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد و دبیرکل کنفرانس هبیتات ۳ قرائت شد.

در بخش‌هایی از این پیام آمده است:

شهرها و خانه‌های ما به نوعی مشخص می‌كنند كه ما كیستیم و آیا به آموزش‌و پرورش و فرصت‌های شغلی دسترسی خواهیم داشت یا خیر. شهرها و خانه‌های ما توانایی ما برای داشتن یك زندگی سالم و نحوه مشاركت در یك زندگی جمعی در محله‌مان را تعیین می‌كنند.

در اولین دوشنبه ماه اكتبر هر سال،‌سازمان ملل متحد روز جهانی اسكان بشر را گرامی می‌دارد. ما اكنون برای بزرگداشت روز جهانی اسكان بشر به همراه شما در این سال بسیار ویژه كه همزمان با برگزاری كنفرانس هبیتات ۳ در كيتو و تصویب دستوركار جدید شهری است آماده هستیم.

در سال جاری، سازمان ملل متحد می‌خواهد كه برنقش مسكن مناسب در كیفیت زندگی شهری تاكید نماید، ‌نباید فراموش كرد كه داشتن مسكن مناسب یك حق جهان‌شمول است و می‌بایستی كه در كانون سیاست شهری قرار گیرد.

حق داشتن مسكن مناسب جزئی از داشتن استاندارد مناسب زندگی است و معنای فراتر از داشتن چهاردیوار و یك سقف است یك مسكن مناسب به عواملی چند بستگی دارد اینكه در كجا واقع شده است. قابلیت استطاعت خرید آن چقدر است و آیا از خدمات پایه همچون آب و فاضلاب و بهداشت برخوردار است.

در حال حاضر بیش از یك میلیارد نفر در جهان، كه عمدتا شامل زاغه‌نشینان می‌شود،‌ نمی‌توانند از حق مسكن برخوردار شوند. در بیست سال گذشته،‌ علیرغم افزایش تقاضا، سیاست‌های مسكن در برنامه‌های توسعه ملی و بین‌المللی اولویت داده نشده است.

در نتیجه جمعیت قابل توجهی از مردم جهان هنوز استطاعت خرید مسكن مناسب را ندارد. براساس مطالعه اخیری كه توسط رصدخانه شهری جهانی برنامه اسكان بشر ملل متحد بههمراه دانشگاه نیویورك و موسسه لينكن صورت گرفته است. مسكن عمومی كمتر از ۱۵ درصد از انواع مسكن را چه در جوامع توسعه‌یافته و چه در جوامع درحال توسعه بازنمایی می‌كند.

گرایش دو دهه اخیر نمایانگر افزایش هزینه مسكن است و مردم در پیداكردن متناسب با درآمدشان وادار شده‌اند كه به حاشیه شهرها روی آورند. شیوه عملكرد بازار مسكن در ارائه مسكن متناسب با درآمد اقشار كم‌درآمد به وضوح شكست خورده است.

در مكان‌هایی كه مسكن، متناسب با درآمد است می‌بینیم كه یك ویژگی مشترك خود را نشان می‌دهد. اینكه یك سیاست قوی و جامع مسكن با هدف قابلیت استطاعت مسكن اتخاذ و اعمال شده است.

نمونه‌های موفق را می‌توان هم در كشورهای ثروتمند و هم در كشورهای كم‌درآمد مشاهده كرد و یا در نقاطی كه بهای زمين ارزان یا گران است این‌ها عواملی نیستند كه موجب استطاعت‌پذیری گردند.

آنچه كه اهمیت دارد انسجام و تداوم یك سیاست عمومی در راستای مسكن متناسب با درآمد و فارغ از میزان توسعه كشور با بهای زمین است. دقیقا به همین دلیل است كه مسكن باید در كانون توجه سیاست شهری قرار گیرد. یك سیاست مسكن متناسب با درآمد و قابل استطاعت، در صورت اجرای صحیح، نه تنها می‌تواند مشكل‌گشای یك مسئله انسانی و اجتماعی گردد بلكه می‌تواند ابزاری توانمند برای توسعه محلی و نیك‌بختی هم باشد. این حالت می‌تواند حالت برد/برد باشد و باید هم چنین باشد.

افزون براین مسكن باید در مركز كالبدی شهر قرار گیرد. چالش‌های شهری شدن همچون تغییرات اقلیمی، جابجایی و مصرف انرژی، بدون بازگشت مسكن و به خصوص مسكن ارزان به مركز كالبدی شهر، نمی‌توانند به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

شاید این امر آرزویی خام به نظر آید،‌ یا مدینه فاضله را تداعی كند اما در حقیقت این اقدامی است فوری برای یك‌راه‌حل موثر در قبال یكی از مهم‌ترین چالش‌های جامعه نوین امروزی.

به همین دلیل، روز اسكان بشر امسال تاكید را برنیاز به بهبود دستیابی به مسكن متناسب با درآمد از طریق استراتژی كه ما آن را (مسكن در كانون توجه) نامیده‌ایم، قرار داده است.

آرمان‌های توسعه پایدار و دستور كار جدید شهری بخشی اصولی از اقداماتی هستند كه می‌كوشند تا دستیابی به مسكن مناسب امن و متناسب با درآمد خانوار به همراه خدمات پایه و بهبود سكونتگاه‌های فقیر نشین را تا سال ۲۰۱۳ میلادی تامین كنند تا عزت و كرامت انسانی برای میلیون‌ها نفر از مردم جهان به ‌دست آید.

در ماه اكتبر سال جاری، بیایید تا تعهد جهانی خود به توسعه پایدار شهری را با قراردادن مسكن در كانون توجه و در راس سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی شهری تجدید كنیم، تنها در این صورت است كه قادر به ساخت شهرهایی برای همگان خواهیم بود.

ما برآنیم كه روز جهانی اسكان بشر،‌اكتبر شهری، هبیتات ۳ و روز جهانی شهرها را در ماه اكتبر ۲۰۱۶ كه زمانی بسیار ویژه است، گرامی بداریم.

نظر شما