شناسهٔ خبر: 28742 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به مناسبت ۳ اکتبر روز جهانی اسکان بشر منتشر شد؛

پيام بان‌كی‌مون به مناسبت ۳ اکتبر روز جهانی اسکان بشر

بان کی مون بان‌كی‌مون دبيركل سازمان ملل متحد در پیامی که به مناسبت ۳ اکتبر روز جهانی اسکان بشر منتشر کرد، تاکید کرد تقریبا یك چهارم از افراد شهرنشین جهان، در زاغه‌ها یا مكان‌های اسكان غیررسمی زندگی می‌كنند و ارائه مسكن مناسب برای همه مردم از بالاترین اولویت‌های دستور كار نوین  شهری است.

به گزارش پایگاه خبری ورارت راه و شهرسازی، متن پیام بان‌كی‌مون دبيركل سازمان ملل متحد که در دومین روز از شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران قرائت شد به شرح زیر است.

اواخر ماه جاری میلادی، ‌دولت‌ها و شركای آن‌ها در شهر كیتو،‌ اكوادور برای كنفرانس ملل متحد در مورد مسكن و توسعه پایدار شهری (هبیتات ۳) جلسه خواهند داشت. كنفرانس هبیتات كه هر ۲۰ سال یك‌بار برگزار می‌شود به منظور انعكاس كیفیت اسكان بشر و هرآنچه كه می‌خواهیم شهرهای كوچك و بزرگ‌مان در آینده به نظر آیند، طراحی شده است.

امسال در حالیكه جهان دستور ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار را اجرا می‌نماید،‌ هبیتات ۳ طنین ویژه‌ای دارد. دستوركار ۲۰۳۰ نقشه راه جامع، یكپارچه و فراگیر جهت صلح، كرامت،‌منزلت و فرصت برای همه مردم در سیاره‌ای سالم است. بخش عمده دستیابی به ۱۷ آرمان توسعه پایدار به توان ما در ایجاد شهرها و زیستگاه‌های انسانی فراگیر، ایمن، تاب‌آور و پایدار بستگی خواهد داشت.

دستیابی به این مقصود،‌ هدف دستوركار نوین‌شهری است كه دولت‌ها در كیتو آن را تصویب خواهند كرد. دستور كار نوین‌شهری سند مبتنی بر اقدام است كه معیارهای جهانی برای توسعه پایدار شهری را تدوین و به ما كمك خواهد كرد چگونه برنامه‌ریزی، مدیریت و زندگی در شهرها را بررسی مجدد نماییم. تهیه پیس‌نویس این سند نتیجه فرآیند مشاركتی و فراگیر میان دولت‌ها و نقش‌آفرینان شهری بوده است.

در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری بسر می‌برند. تقریبا یك چهارم این افراد در زاغه‌ها یا مكان‌های اسكان غیررسمی زندگی می‌كنند. گسترش سریع وبدون‌ برنامه‌ریزی شهرهای كوچك و بزرگ به معنای افزایش تعداد مردم آسیب‌پذیر و فقیری است كه در وضعیت پرمخاطره بدون داشتن فضای كافی یا دسترسی به خدمات اساسی مانند آب، تاسیسات بهداشتی، برق و مراقبت سلامت زندگی می‌كنند. آنان غالبا از فرصت‌های شغلی شرافتمندانه دور مانده و نسبت به اخراج‌های اجباری و بی‌خانمانی آسیب‌پذیر هستند. ارائه مسكن مناسب برای همه در میان بالاترین اولویت‌های "دستوركار نوین  شهری" قرار دارد.

اینجانب در این روز جهانی اسكان بشر دولت‌های ملی و محلی،‌ طراحان شهری و جوامع را در هركجا ترغیب می‌نمایم تا "مسكن را در كانون توجه" نگاه دارند. تضمین كرامت و فرصت برای همه به دسترسی مردم به مسكن مطلوب و كافی بستگی دارد. اینجانب مشتاقانه منتظر برگزاری كنفرانس هبیتات ۳ هستم كه به ما كمك خواهد كرد دستوركار توسعه پایدار را برای منفعت همه ابنای بشر به پیش بریم.

نظر شما