شناسهٔ خبر: 28859 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به خبرنگاران مطرح کرد؛

مسئولیت بخش‌های خدمات، ساخت و ساز و انضباط اجتماعی برای حل ترافیک/ تمامی سازمان‌ها به اجرای یک قانون تن بدهند/ انتقاد از نقض حقوق شهری شهروندان

موسی امیری جانشین پلیس راهور ناجا با تاکید بر مسئولیت بخش‌های خدمات، ساخت وساز و انضباط اجتماعی برای حل ترافیک شهرها و انتقاد از نقض حقوق شهروندی شهروندان در تشدید مشکلات ترافیکی و سایر مشکلات شهری همچون فرونشست گفت: تمامی سازمان‌ها برای حل ترافیک شهرها به اجرای یک قانون تن بدهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سردار موسی امیری جانشین پلیس راهور ناجا در حاشیه همایش الزامات ترافیکی در ساختمان، در پاسخ به سوالات خبرنگاران و در بیان اهمیت آنها بویژه در کلانشهر تهران گفت: زندگی شهری الزاماتی دارد که یکی از الزامات مهم آن این است که دستگاه‌های متولی امر در بخش‌های خدمات، ساخت و ساز و به‌سامان کردن انضباط اجتماعی، باید در کنار هم قرار بگیرند و یک کار جمعی چند دستگاهی را به سرانجام برسانند.

جانشین پلیس راهور ناجا با تاکید بر فراهم کردن شرایط مناسب برای سهولت تردد مردم در شهرها تصریح کرد: باید شرایطی در شهرها حاکم باشد که دسترسی ها سهل و شرایط ورود به محدوده شهر طوری باشد که مردم به آسانی به مراکز ارایه خدمات از جمله مراکز آموزشی، درمانی و تجاری دسترسی داشته باشند که اینها ممکن نمی‌شود مگر آنکه بتوانیم الزامات لازم را برای هماهنگی بین دستگاه‌های متولی امر در مراحل طراحی، ساخت، بهره‌برداری و نگه‌داری هماهنگ و لحاظ کنیم.

سردار امیری ادامه داد: نتیجه این هماهنگی می‌تواند رفاه مردم در تردد، تسهیل در عبور و مرور و سهل شدن شرایط زندگی و زیست درون شهرها باشد و نتیجه همه این عوامل کیفیت زندگی و رفاه عمومی مردم در درون شهرهاست.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی به عنوان متولی ساخت و ساز در کشور باید مطالعات همه جانبه‌ای انجام دهد تا ساختمانی‌هایی که جاذبه سفر دارند همچون مراکز تجاری، پزشکی و فرهنگی در طراحی، ساخت و بهره برداری با رعایت تمامی اصولی شهرسازی، ترافیکی و ایمنی باشد و همچنین باید تمامی دستگاه‌های متولی در کنار هم قرار بگیرند و با طرح شرایط خود به هماهنگی و یک ضابطه واحد دست پیدا کنند.

سردار امیری ادامه داد: اگر یک مرکز تجاری درست می شود باید الزامات ترافیکی در آنها رعایت شود تا مشکلات مردم محل، تردد کنندگان و ساکنان اطراف آن مرکز به حداقل برسد. بنابراین در تدوین الزامات ترافیکی سازمان نظام مهندسی باید نیازهای شهروندان را از زبان پلیس راهنمایی و رانندگی بشنوند و آن را در اجراهای ساخت و ساز مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: پلیس راهنمایی رانندگی ناظر بر اجرای صحیح قانون و به سامان کردن حمل و نقل و ترافیک و همچنین تسهیل در تردد مسئولیت دارد. در حالی‌که در شهرها شاهد هستیم که ساختمان‌هایی ساخته شده که الزامات ترافیکی در آن رعایت نشده و در عین حال، شعارش نیز زندگی انسان محور است. شهرهایی که ادعای انسان محوری دارند، عابرش در آنها حق عبور ندارد و شهروندان پیاده با مشکلات خطرآفرینی مواجه اند.

امیری تصریح کرد: باید سازمان‌های مسئول در کنار هم قرار بگیرند و به یک مقررات و یک قانون تن بدهند.

گره کور ترافیکی در مناطق مرکزی کلانشهری

وی در تشریح نقش پلیس به نقش نظارت تاکید کرد و در بیان بیشترین مناطق شهری که مشکلات ترافیکی دارند گفت: مناطق مرکزی شهرها بیشترین فشار را دارند. مردم نیز به جهت آنکه تمرکز مراکز اداری، تجاری و آموزشی در مراکز شهرهاست به این محل‌ها مراجعه می کنند و گره ترافیکی عجیبی در این نقاط از کلانشهرها و به ویژه تهران را شاهد هستیم.

پیشنهاد انتقال مراکز تجاری، آموزشی و رفاهی به حاشیه شهرها

سردار امیری با طرح این پرسش که چرا مراکز جاذب سفر در نقاط مرکزی شهرها ساخته می‌شوند؟ گفت: در بسیاری از شهرها می‌بینیم معمولا مراکزی که جاذب سفر هستند را به بیرون از شهرها منتقل و حتی سعی می‌کنند تسهیلات خرید را طوری قرار دهند تا مردم رغبت کنند و به آن نقاط بروند که عموما ارزان‌تر از نقاط مرکزی شهرها نیز هست و همه اینها می‌تواند به عنوان پیش طرح‌هایی برای الزامات ترافیکی مورد توجه سازمان های مجری و متولی امر قرار بگیرد.

انتقاد از عدم مطالعات ترافیکی در ساخت مراکز تجاری/ کوروش نمادی از بی‌نظمی شهری است

وی با انتقاد از ساخت مرکز تجاری کوروش در جوار یک بزرگراه پرتردد در منطقه ۵ که مشکلات متعددی را در سطح شهر ایجاد کرده است، فرونشست‌های اخیر این مرکز را به دلیل لحاظ نکردن مشکلات ترافیکی با مسائل شهری و سکونتگاهی و همچنین اصول شهرسازی عنوان کرد و گفت: ساخت ۱۶۰۰ پارکینگ در مرکز تجاری آن هم در جوار بزرگراه به ناهماهنگی و مطالعه نداشتن مرتبط است و میزان اعمال قانون و تصادفات در کنار این مجمتع موید این مطلب است./

نظر شما