شناسهٔ خبر: 28880 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری جلسه ستاد باز آفرینی شهری پایدار استان آذربایجان شرقی

نشست سومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان آذربایجان شرقی در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندرای برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره  کل راه وشهرسازی آذربایجان شرقی سومین جلسه ستاد باز آفرینی شهری پایدار استان به ریاست  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی، جمعی از فرمانداران، مدیران دستگاههای اجرایی استان و سایر اعضای ستاد در روز سه شنبه ۱۳ مهر در محل سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجانشرقی برگزار شد.

در این جلسه مدیر کل راه و شهرسازی استان ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن دهه محرم و آرزوی قبولی عزاداری حاضرین جلسه گفت: ۵۸ شهر استان دارای طرح مصوب بافت فرسوده هستند و از مسئولان شهرستانی درخواست کرد استفاده از این طرحهای مصوب را در دستور کار خود قرار دهند. وی اضافه کرد: ۱۸ پروژه جدید توانمند سازی مناطق حاشیه نشین شهرستان‌های استان از سوی اداره کل راه و شهرسازی جهت تخصیص اعتبار به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ارسال شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی از تهیه شیوه نامه طرح‌های بازآفرینی شهری خبر داد و افزود: ۱۴۳۰ واحد از سهمیه تسهیلات بافت فرسوده استان در سال جاری باقی مانده است که هرچه سریعتر باید استفاده شده و سهمیه مجدد از شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران درخواست شود.

نجفیان، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان نیز گزارشی کامل از اقدامات انجام یافنه در خصوص مصوبات جلسه قبل ارائه و به تشریح عملکرد ستادهای بازآفرینی استان و شهرستانها پرداخت و خواستار ارائه عملکرد ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها و کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه ستادی به دبیرخانه ستاد شد.

 رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان همچنین از دستگاههای اجرایی استان و شهرستانها خواست تا سریعا برنامه‌های اجرایی سال جاری خود را جهت تهیه برنامه جامع استان در بافت‌های ناکارآمد شهری به دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری پایدار (اداره عمران و بهسازی شهری استان) ارسال کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ساماندهی مناطق حاشیه نشین شهری به کلیه مسئولان دستگاههای اجرائی تاکید کردکه با اهتمام جدی در جهت توانمندسازی و ساماندهی مناطق حاشیه نشین اقدام شود و افزود: مناطق حاشیه نشین در شهرها نباید ایجاد شوند و توانمند سازی دهیاری‌ها با همکاری کمیته امداد و بهزیستی باید انجام بگیرد.

پورمهدی از نگاه ویژه دولت بالاخص وزارت های راه و و شهرسازی و کشور در موضوع حاشیه نشینی خبر داد و تاکید کرد: توانمند سازی مناطق حاشیه نشین فقط با اجرای برنامه‌های فیزیکی و عمرانی میسر نمی‌شود و هفتاد درصد موضوع فرهنگی است.

وی از معضل اعتیاد در این مناطق یاد کرد و خواستار احداث پاسگاه و کتابخانه های عمومی در این مناطق شد و شهرداری ها را مکلف به تخصیص اعتبار در راستای اولویت های این مناطق کرد.

 پور مهدی فرماندارن را نیز مکلف به حضور جدی در بحث حاشیه نشینی کرد و با افزودن این نکته که مناطق حاشیه نشین تبریز بالاخص حاشیه جنوبی اتوبان پاسداران  در معرض خطر هستند شهرداران مناطق ۱ و ۱۰ تبریز را مکلف به واگذاری زمین و آزادسازی بافتهای این منطقه و احداث کتابخانه، سالن ورزشی و فضای سبز کرد.

وی مدیران دستگاه‌های اجرائی استان را موظف کرد تا شخصاً در جلسات ستاد بازآفرینی شهری استان حضور یافته و برنامه‌های خود را ارائه کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری از مسئولان صدا و سیمای استان نیز درخواست کرد تا کار فرهنگسازی در این مناطق را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون خبر صدا و سیمای استان نیز از همکاری راه  و شهرسازی استان در این خصوص تقدیر و از آمادگی صدا و سیمای استان جهت کمک به فرهنگسازی در مناطق حاشیه نسین خبر داد.

در پایان جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ضمن اشاره مجدد به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: تمام مدیران مسئول جلوگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد شهری هستند و تنها قوه مجریه مسئول نیست.

 وی فرمانداران شهرستانها را مسئول اصلی شهرستان ها دانست و اذعان کرد: در بدنه شهرداری‌ها نباید مقاومتی وجود داشته باشد.

 

نظر شما