شناسهٔ خبر: 28890 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح سیاست‌های کلان مسکن کشور/ راهکارهای تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی/ افزایش اعتبار بهسازی بافت‌های‌فرسوده کلانشهرها

گزارش اخر هفته شانزدهمین سیاست‌های توسعه مسکن با تشریح سیاست‌های کلان این حوزه برای تامین مسکن موردنیاز کشور، ابلاغ آیین نامه خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانباران و خانواده شهدا، تفاهم‌نامه همکاری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران و سازمان استاندارد برای استانداری اجباری مصالح ساختمانی، تشریح آخرین جزئیات تخلفات ۴۰ میلیاردی در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران و افزایش اعتبار بهسازی بافت‌های‌فرسوده کلانشهرها بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته حوزه مسکن با اخبار متفاوتی همراه بود که از سیاستگذاری‌های کلان مسکن و شهرسازی تا رونمایی از سند الزامات ترافیکی ساختمان‌ها را دربرگرفت. شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن ۱۲ و ۱۳ مهرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد و در آن همایش اهم برنامه‌های مسکن در حوزه سیاستگذاری به نقد و تبادل نظر گذاشته شد.

همچنین در این هفته آیین نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانباران و خانواده شهدا توسط معاون اول رئیس جمهوری در ۹ ماده ابلاغ شد. برگزاری نشست رسانه‌ای و تشریح عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ۱۰ ماهه اخیر با تاکید بر اینکه نام مجری ذی‌صلاح به پیمانکار تغییر یافته، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و مرکز استاندارد استان تهران و تشریح آخرین جزئیات پرونده ۴۰ میلیاردی و شکایت سازمان نظام مهندسی استان تهران از بانک شهر، پیشنهاد حذف بوروکراسی اداری برای متقاضیان خرید مسکن و تلاش برای کاهش سود ۱۷.۵ درصدی خریداران اوراق تسهیلات مسکن بخشی از رخدادهای هفته اخیر در حوزه مسکن و شهرسازی بود.

چالش‌های نهاد مدیریت کلان‌شهرها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در شانزدهمین سیاست‌های توسعه مسکن چالش‌های نهادی مدیریت کلان شهرها را تشریح و در عین حال حل مساله مسکن را بازگشت به کانون شهرها عنوان کرد. وی گفت: مشکل نظام شهرسازی از آنجایی شروع می‌شود که نهاد شهرداری از مدیریت شهری تبدیل به نهاد تجارت شهری می‌شود و ما شهرداری تجارت پایه داریم که در آن تمامی مقررات و ضوابط قابل خرید و فروش هستند. به همین دلیل زمانی که شهرداری تمایل به سوداگری دارد وضعیت شهرها به وضعیت کنونی می‌رسد. به همین دلیل باید شرایطی را فراهم کنیم که قابلیت زندگی و کیفیت زندگی اولویت مدیریت شهری شود.

اولویت سیاست‌های مسکن جوانان و حاشیه نشینان هستند

آخوندی گفت: چالش اصلی دیگری که سیاستگذاران با آن مواجه هستند نهاد مدیریت شهری است و اینکه مدیریت شهری در ایران تبدیل به فاجعه شده و در طولانی مدت سوداگری را حرفه اصلی خود کرده و ثروت آتی شهروندان در آن خرید و فروش می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر قبول کنیم که مسئله مسکن در ایران مسئله ۳۰ درصد بدمسکن است که به ظاهر خانه دارند ولی خانه‌هایشان فاقد کیفیت است و همچنین مسئله تامین مسکن برای جوانانی است که وارد بازار کار می‌شوند باید موضوع برنامه‌ریزی مسکن را برای این دو قشر انجام دهیم و همچنین برنامه‌ریزی سیاست‌های مسکن باید پاسخ مسئله این دو قشر را بدهد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اتخاذ تدابیر ویژه برای مسکن مهر پردیس

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالات خبرنگاران در حاشیه شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن ضمن اعلام اتخاذ تدابیر ویژه برای اتمام مسکن مهر پردیس گفت: مجموعه سیاست‌های اعمال شده توسط وزارت راه و شهرسازی، هم موجب خروج از رکود و هم موجب خروج از رکود غیرتورمی می‌شود زیرا تقاضای یک‌باره‌ای را وارد بازار نمی‌کند و تقاضا را بتدریج وارد بازار کرده و همچنین این تقاضا مبتنی بر پس‌انداز و گردش پول در بازار است.

سرمایه‌گذاری در بافت‌های‌میانی شهرها به عنوان ثروت اقتصادی

آخوندی مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده در وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن را مناسب ارزیابی کرد و افزود: سیاست‌های اتخاذ شده راه خود را پیدا کرده و تا حد قابل‌توجهی جا افتاده است و ما بتدریج به این سمت می‌رویم که بافت‌های میانی شهرهای خود را که محیط‌های بسیار ارزشمندی هستند و تمامی خاطرات اجتماعی و فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند و تمامی ثروت اقتصادی ما در این بافت‌ها هست، مورد توجه قرار دهیم و حفظ کنیم. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

توسعه تمامی شقوق حمل و نقلی بدون داشتن نظام گردشگری بی‌معناست

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این هفته ضمن شرکت و سخنرانی در همایش بین‌المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری در سالن اجلاس سران که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد گفت: عمده‌ترین بحثی که در حوزه حمل و نقل و شهرسازی و ارتباط آنها در مجموعه وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود توجه به زنجیره ارزش‌ها است که قاعدتا ما متوجه این موضوع هستیم که توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی، زمینی و دریایی بدون داشتن نظام گردشگری که مجموعه زنجیره‌ای را دنبال می‌کند بی‌معنا است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

استقبال و حمایت دولت از ساخت هتل در زمین‌های دولتی و بافت میانی شهرها

وی در پاسخ به سوالات شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تامین زمین برای ساخت هتل و توسعه حمل و نقل در کشور برای توسعه گردشگری تصریح کرد: ارتباط با بحث تغییر کاربری زمین‌ها از حوزه سکونت به هتل ما در بافت‌های تاریخی و بافت‌های میانی شهرها به شدت از این طرح استقبال و حتما حمایت می‌کنیم ولی در بقیه بافت‌ها این قبیل طرح‌ها کاملا باید با طرح جامع مطابقت داشته باشد و اگر طرح جامع اجازه دهد این تغییر کاربری سکونتی به هتل انجام می‌شود. زیرا در هر صورت نمی‌توانیم زندگی محلات را دچار اختلال محلی کنیم. تقریبا در بافت‌های میانی، مرکزی و تاریخی تمامی کلانشهرها ما از تغییر کاربری به سمت هتل استقبال می‌کنیم. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مسئولیت‌های بانک‌مسکن در تثبیت قیمت و تعادل بازار

حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در همایش سیاست های توسعه مسکن با تشریح مجموعه اقداماتی که بانک مسکن باید انجام دهند تا به مسکن به کالای مبادله ای تبدیل شود حمایت از تولید ناب و حذف نکات منفی تولید را یکی از مولفه هایی دانست که به جریان دائمی تولید در بخش مسکن کمک می کند. وی تاکید کرد: در مسکن مهر که توسط دولت قبل مطرح و تا حدی اجرایی شد جریان دائمی تولید وجود نداشت اما بانک توسعه ای مسکن می تواند جریان دائمی تولید را در کشور ایجاد کند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تاکید بر تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی

حامدمظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین در همایش‌های سیاست‌های توسعه مسکن گفت: در كشور اهمیت خانه همیشه باثبات و امنیت عجین بوده است. به همین منظور در اصل ۳۱ قانون اساسی كشور داشتن مسكن حق هر فرد و خانواده به شمار می‌رود. واقعیت این است كه طی سال‌های پس از انقلاب نسبت مسكن به خانوار به نحو بارزی بهبود داشته است. آمار نشان می‌دهد ما در ۴ دهه گذشته به ازای هر ۱۰۰ خانه ۱۲۷ خانوار داشته‌ایم. این در حالی است كه این آمار اكنون كاهش پیداکرده و به ازای هر ۱۰۰ خانه ۱۰۴ خانواده را نشان می‌دهد. امیدواریم بتوانیم درراه باقی‌مانده به نقطه سربه سری رسیده و مطمئن شویم كه مسكن از یك كالای سرمایه‌ای به كالای مصرفی تبدیل‌شده است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تلاش برای باززنده‌سازی کارخانه‌های دخانیات و سیمان‌ری

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در هفته گذشته با حضور در نشست تخصصی مدیران بافت‌های فرسوده بر تلاش برای باززنده سازی کارخانه های دخانیات و سیمان ری تاکید کرد و جزئیات موفق بازآفرینی در ۴ کلانشهر ایران را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی همچنین دستورالعمل اجرایی ماده ۴۹ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران را به استانداران و روسای شورای برنامه ریزی و توسعه استان های سراسر کشور ابلاغ کرد.

رونمایی از پیش نویس سند الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها/ انتقاد از ساخت بدون مطالعه ترافیکی مجتمع تجاری کوروش در تهران

رونمایی از سند الزامات ترافیکی ساختمان ها به عنوان سه رویکردی که باید در مورد تصویب یکی از آنها تصمیم گیری شود یعنی تبدیل شدن آن به یک سندملی یا به عنوان مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان و یا ادغام با مبحث چهارم از دیگر رخدادهای مسکنی در هفته اخیر بود. محمد شکرچی زاده در این باره در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مسئولیت حاکمیت این است که در شهرها قابلیت زندگی و امور حمل و نقلی را فراهم کند. نگاه ما این است که مهندسانی که در مجموعه‌های مختلف مسئولیت دارند همچنان که نسبت به نظامات ساختمان مسئولیت می‌پذیرند نسبت به شهر هم احساس مسئولیت کنند و بی‌تفاوت از کنار این موضوع نگذرند. به همین دلیل نیز نیاز به سند مشخص و لازم الاجرا برای بحث ترافیک و الزامات آن در ساختمان ها داریم. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

افزایش اعتبار بهسازی بافت‌های فرسوده کلانشهرها

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در هفته گذشته با تاکید بر آنکه ردیف اعتباری بهسازی بافت‌های فرسوده افزایش پیدا نمی‌کند، کلان‌شهرها را متولیان اصلی احیای بافت‌های فرسوده دانست. (متن کامل را اینجا بخوانید.)/

نظر شما