شناسهٔ خبر: 29020 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ارمغان برجام؛

بهبود زخم‌های صنعت هوایی ایران بعد از لغو تحریم‌ها/ از تمنای كمك از ايرلاين قطری تا تقلای ايرباس و بوئينگ برای حضور در ايران

هواپیما تقلای دو غول هواپیماسازی جهان یعنی «ایرباس» و «بوئینگ» بر سر فروش هواپیماهای نو به ایران در فضای رقابتی با یکدیگر، وارد مراحل جدی شده است. شاید سه سال پیش و زمانی که وزیر راه و شهرسازی دولت قبل یادداشت تفاهم گسترش همکاری با شرکت هواپیمایی «قطرایرويز» را برای حضور در مسیرهای داخلی امضا می‌کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد که ممکن است در همین وزارتخانه و تنها چند سال بعد مذاکره‌کنندگان کشورمان مقابل هیئت‌های فرانسوی و آمريكايی برای خرید هواپیما به گفت و گو بنشینند.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،نمایشگاه هنر تدبیر در تالار وحدت تهران با موضوع دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته برپا شده است و قرار است تا ۱۹ مهرماه (امروز) ادامه داشته باشد.

از سرگیری سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در بیشتر پایتخت‌های اروپایی و هم‌چنین تعمیر و تهیه قطعات هواپیما به‌طور مستقیم و به قیمت ارزان از جمله موضوعاتی است که تیتر وار به عنوان دستاوردهای سه‌ساله دولت در حوزه حمل ونقل هوایی دراین نمایشگاه به نمایش درآمده است.

موضوع مهمی که تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های شرکت‌هایی هواپیمایی و هم چنین رفع سرگردانی هواپیماهای ایرانی داشت.

 تا پیش از برجام، فرودگاه‌های هامبورگ و فرانکفورت آلمان، استکلهم سوئد، آمستردام هلند و لندن از سوخت رسانی به هواپیماهای ایران خودداری می‌کردند و این هواپیماها برای تأمین بنزین خود مجبور بودندبه دیگر فرودگاه‌های اروپایی پرواز کنند؛ این فرودگاه‌ها در اتریش (وین) و آلمان (کلن) قرار داشتند.

اقدام هواپیماهای ایران در پرواز به فرودگاه سوم برای سوخت گیری باعث شده بود که این پروازها برای شرکت‌های هواپیمایی ایران پرهزینه شوند و ادامه این وضع بر بهای بلیط و افزایش استهلاک هواپیما و قطعات آن تأثیر منفی زیادی گذاشته بود. دلیل این موضوع نیز تحریم‌های یکجانبه آمریکا درباره منع فروش بنزین به ایران بود.

 آمریکا در آن سال‌ها از چهار شرکت بزرگ نفتی غرب یعنی توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل (انگلیسی هلندی) و استات اویل نروژ نیز تعهد گرفته بود که به فروش فراورده‌های نفتی خود به ایران پایان دهند.

در این نمایشگاه همچنین اشاره‌ای به قرارداد خرید هواپیماهای نو از دو شرکت هواپیماساز ایرباس و بوئینگ شده است: قرارداد خرید ۱۱۸ هواپیما با ایرباس و امضای ۱۰ یادداشت تفاهم همکاری با شرکت‌های خارجی که در دهه‌های گذشته ممکن نبود. قراردادها برای خرید جت‌های منطقه‌ای از برزیل، ایتالیا و ژاپن نیز شامل همین بخش می‌شود.

بر اساس این گزارش ایجاد مسیرهای جدید خطوط پروازی ایران به اروپا در دورهٔ پسابرجام نیز  جان تازه‌ای به حمل و نقل هوایی ایران داد. صدور بیش از ۶۶ هزار مجوز پرواز بین‌المللی از فروردین تاکنون، این ادعا را تایید می‌کند.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری، در حال حاضر حدود ۵۰ شركت هواپيمايی خارجی در ايران فعاليت دارند كه بالغ بر ۱۰ شركت هواپيمايی ازجمله شركت‌های هواپيمايی بريتيش ايرويز، ايرفرانس، كی ال ام، لوفت هانزا و ... فعاليت خود را پس از توافقنامه هسته ای در ايران آغاز كرده‌اند.

این گزارش هم چنین از قرارداد خرید سه دستگاه رادار بین شرکت فرودگاه‌های کشور و «تالس» فرانسه خبر می‌دهد.

قرارداد خرید سه دستگاه رادار برای نصب در فرودگاه های مهر آباد٬ شیراز و بندرعباس  آخرین روز از اولین ماه بهاری امسال، یعنی ۳۱ فروردین ماه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و «آلن ویدالیس» وزیر حمل و نقل٬ دریا و شیلات فرانسه، امضا شد.

در سال ۱۳۸۴ قراردادی به ارزش ۳۲ میلیون یورو با شرکت تالس برای خرید پنج دستگاه رادار منعقد شد که چهار سیستم راداری تحویل ایران شد.

تحویل رادار پنجم برای نصب در فرودگاه بندرعباس با روی کار آمدن دولت «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهوری پیشین فرانسه همزمان شد و با وجودی که ایران ۱۵ درصد مبلغ قرارداد را پرداخت کرده بود، تحویل آن انجام نشد.

با توافق نهایی ایران با کشورهای ۱+۵ سال گذشته در مناقصه خرید رادار مراقبت پرواز، چند شرکت اروپایی شرکت کردند و شرکت فرانسوی تالس برنده مناقصه شد.

براساس مذاکره با شرکت تالس توافقی به دست آمد که در قالب خرید رادارهای جدید٬ قرارداد سال ۱۳۸۴ هم اصلاح و رادار فرودگاه بندرعباس نیز تحویل ایران شود.

گفته می شود که نبود رادار، تشخیص و جداسازی پروازها را با مشکل مواجه می کند و پروازها ۱۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه نشست و برخاست می‌کنند، اما با وجود این سیستم راداری فاصله زمانی یادشده به سه تا پنج دقیقه کاهش یافته و علاوه بر آن، ضریب ایمنی پرواز نیز ارتقا می‌یابد.

براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در ۲۳ تیر ماه سال گذشته مورد توافق وزرای خارجه ایران و ۶ کشور (آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت، تمامی تحریم‌های یکجانبه مرتبط با هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین ۶ قطعنامه تحریم شورای امنیت و ۱۲ قطعنامه شورای حکام علیه ایران بعد از اعلام آغاز اجرای برجام یا روز اجرا Implementation Day  لغو و برداشته شده است.

نظر شما