شناسهٔ خبر: 29041 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان:

میزان بهره‌مندی کردستان از بزرگراه نصف میانگین کشوری است/ برخورداری ۷۸ درصد روستاییان از راه آسفالت

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: میزان بهره‌مندی استان از راه‌های با مشخصات بزرگراه، نصف میانگین کشوری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، شهرام ملکی گفت: میانگین کشوری برای هر ۱۰۰ کیلومتر راه، ۲۱ کیلومتر بزرگراه است که سهم کردستان ۱۱ کیلومتر است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۷۰ کیلومتر بزرگراه در کردستان گفت: با بهره‌برداری از این ۷۰ کیلومتر بزرگراه، مساحت بزرگ‌راه‌های این استان به ۲۵۰ کیلومتر و میزان جاده‌های آسفالت شده کردستان به ۲ هزار و ۸۷۰ کیلومتر می‌رسد.

ملکی در خصوص راه‌های روستایی کردستان نیز گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده در کردستان احداث شده است. 

وی ادامه داد: احداث هزار کیلومتر راه روستایی دیگر نیز در استان در برنامه قرار دارد که عملیات اجرایی ۵۰۰ کیلومتر آن در حال انجام و مابقی نیز به زودی شروع می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: برای احداث این هزار کیلومتر راه روستایی، هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

ملکی گفت: با احداث این مقدار راه روستایی، ۷۸ درصد روستاییان این استان از راه آسفالت شده برخوردار خواهند شد.

تنها بخشی از توسعه صنعتی و اقتصادی هر منطقه‌ای با احداث کارخانه جات و صنایع مختلف تأمین می‌شود و بخش زیرساختی و مهم آن‌ها شامل راه‌های مواصلاتی برای حمل و نقل تولیدات بخش صنعتی است.

حال استان کردستان به سبب ویژگی‌های خاص جغرافیایی، قرار گرفتن در خط اتصال استان‌های شمال غربی به استان‌های مرکزی و جنوبی و کوتاه‌ترین مسیر مرزی با شهرهای پرجمعیت اقلیم کردستان عراق و استان‌های صنعتی کشور اهمیت توسعه و شبکه حمل و نقل در این استان را دوچندان کرده است.

عدم اتصال شبکه ریلی در استان و بالا بودن هزینه حمل و نقل هوایی در محدوده استان کردستان به دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌های این بخش در واقع راه‌های استان کردستان را به شاهرگ حیاتی غرب کشور تبدیل کرده است.

نظر شما