شناسهٔ خبر: 2909 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

«اندیشه» قدیمی‌ترین شهر پس از انقلاب/ راهکارهای هویت‌بخشی به شهرهای جدید

حبیب الله طاهرخانی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از شهر «اندیشه» به عنوان قدیمی‌ترین شهر پس از انقلاب یاد کرد که در زمینه هویت‌بخشی بهتر از سایر شهرهای جدید اقدام کرده است.

حبیب‌الله طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره هدف برگزاری سلسله نشست‌های «هویت در شهرهای جدید» توضیح داد: هویت شهرهای جدید از دو منظر قابل بررسی است. نخست اینکه هویت در طول زمان شکل می‌گیرد در حالیکه شهرهای جدید عمر طولانی ندارند و هویت‌دار شدن فرایندی زمان‌بر است. دوم اینکه هویت شهری در فضاها و مکان‌های جمعی شهری صورت می‌گیرد و تبدیل هویت‌های فردی مختلف که در شهری جدید در کنار هم قرار گرفته‌اند به هویت اجتماعی، نیازمند ایجاد فضاهای جمعی است.

وی ادامه داد: تاکید ما این است که شهرهای جدید و شرکت‌های عمران این شهرها بسترهای لازم را برای شکل‌گیری هویت فراهم کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید به برخی راهکاری هویت‌بخشی شهرهای جدید اشاره کرد و گفت: ایجاد فضاهای شهری، فرهنگی و ورزشی مناسب، طراحی‌های شهری، برنامه‌ریزی برای وقایع و اتفاقات در زمینه تبادل بین قومیت‌ها و فرهنگ‌های شهرهای جدید می‌تواند در هویت‌بخشی به این شهرها موثر باشد.

به گفته طاهرخانی، برگزاری جشنواره غذا و مسابقات مختلف، فضای تعامل میان شهروندان و مدیران شهرها را فراهم می‌آورد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از شهرهای جدید در فرایند هویت‌بخشی فعال‌تر هستند گفت: از نظر سابقه قدیمی‌ترین شهر پس از انقلاب اسلامی، «اندیشه» است که ۲۸ یا ۲۹ سال پیش ساخته شد و در زمینه هویت‌بخشی وضعیت بهتری دارد.

طاهرخانی با بیان اینکه به علت ایجاد پروژه مسکن مهر در شهرهای جدید برخی شهرها این اقدام مهم را تا حدی به فراموشی سپرده‌اند اظهار کرد: به دلیل اهمیت ویژه مبحث هویت در شهرهای جدید همایشی داخلی طی روزهای ۹ و ۱۰ دی ماه جاری در کیش برگزار می‌شود. در این همایش مدیران عامل شهرهای جدید، معاونان شهرسازی و ستاد شهرهای جدید برای چگونگی افزودن عناصر هویت به شهرهای جدید به بحث و تبادل نظر می‌پردازند./

نظر شما