شناسهٔ خبر: 29218 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

خرید هواپیما از بوئینگ به مرحله نهایی رسید/ تلاش کانادا برای فروش هواپیما به ایران

بوئینگ همزمان با اعلام ‌توافق شرکت هواپیماسازی بوئینگ بایک بانک آمریکایی برای تامین مالی هواپیماهای خریداری‌شده توسط ایران با مشارکت یک بانک ژاپنی، مدير شركت هواپيماسازی بمبارديركانادا، گفت: اين شركت در دنبال كردن فرصت‌های موجود در بازار ايران كمی دير عمل كرده، اما بعد از لغو تحريم‌های كانادا عليه ايران، خواهد توانست به رقبای خود برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نیمه‌مان جاری مدير ارشد شركت هواپيماسازی بوئينگ خبر داده است که در مراحل نهايی كارهای مربوط به ساختار معامله با مشتريان ايرانی قرار داريم و درعین‌حال با دولت آمريكا درزمینهٔ فرايند دريافت مجوز همكاری می كنيم.

يك منبع مطلع در دولت از توافق شركت هواپيماسازی بوئينگ با يك بانك آمريكايی جهت تأمين مالی خريدهاي ايران از طريق يك بانك ژاپنی خبر داده است.

از زمستان سال گذشته به این‌سو وزارت راه و شهرسازی برای خريد بالغ‌بر ۲۳۸فروند انواع هواپيمای ايرباس، بوئينگ و اي‌تي‌آر با شركت‌های فرانسوی و آمريكايی وارد مذاكره شده و تفاهمنامه‌هايی را در اين رابطه امضا كرده است.

حدود ۱۰۰فروند از اين هواپيماها بوئينگ، ۲۰فروند ‌اي تي آر و حدود ۱۱۸فروند نيز ايرباس است.

يكي از مشكلات اين خريد تعلل آمريكايی ها برای صدور مجوز اوفك بود كه چندی پيش وزارت خزانه‌داری اين كشور مجوز ۱۷فروند را صادر كرد. نحوه تأمين مالی و موانع حقوقی يكی ديگر از مشكلات خريد هواپيماهاست كه به نظر می رسد بخشی از آن‌ها در حال برطرف شدن است.

از سوی ديگر مدير شركت هواپيماسازی بمباردير كانادا از مذاكرات اين شركت با ايران برای فروش هواپيما خبر داد و گفت: نگران به‌دقت آوردن سهم خود از سفارشات جديد در ايران نيستيم.

طبق گزارش گلوب‌اند ميل، مدير شركت هواپيماسازي بمباردير كانادا گفت: اين شركت در دنبال كردن فرصت‌های موجود در بازار ايران كمی دير عمل كرده، اما بعد از لغو تحريم‌های كانادا عليه ايران، خواهد توانست به رقبای خود برسد.

وی اقدام استفان ديون، وزير امور خارجه كانادا در اوايل امسال مبنی بر لغو تحريم‌ها را در كمك به دسترسی به بازار اين كشور مفيد خواند.

بلمار گفت، هم‌اكنون تيم‌هايی از اين شركت در ايران حضور دارند. درحالی كه شركت‌های ايرانی به‌دنبال مدرنيزه كردن صنعت حمل‌ونقل خود هستند، اين شركت مستقر در مونترال فرصت‌هايی را برای فروش خدمات ريلی منطقه‌ای و فروش جت‌های مسافربری و هواپيماهای سری سی به ايران مشاهده می كند.

نظر شما