شناسهٔ خبر: 29275 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

در نشست هم‌اندیشی مشاوران امور بانوان سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تشریح تحقق حقوق بانوان در سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی/ انتقاد نسبت به عدم جذب بانوان در محیط‌های کاری

نشست مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان با تأکید براینکه قصد داریم تا میزان تحقق قوانین مربوط به حقوق بانوان در سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار دهیم گفت: قطعا نباید بابیان مشکلات تمایل جامعه برای جذب بانوان در محیط‌های کاری را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در جلسه هم‌اندیشی با مشاوران سازمان‌های تابعه وزارت‌خانه در امور بانوان که امروز ۲۵ مهرماه در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ضمن تأکید بر اهمیت توجه به مشکلات و معضلات بانوان چه در حوزه کاربران و چه کارمندان در این بخش اعلام کرد: ضمن توجه به مشکلات و تلاش برای یافتن راهکارهای مناسب در این حوزه باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که در کنار این جریان، عرصه را برای حضور بانوان در مشاغل مختلف تنگ نکنیم. ما نباید با پافشاری بر روی اجرایی شدن قوانین در این بخش صورت مسئله را پاک کرده و شرایط را به گونه‌ای تبدیل کنیم که دیگر هیچ یک از مدیران تمایلی برای جذب نیرو از بین بانوان نداشته باشند.

عرفانیان در ادامه با بیان اینکه باید بر روی بحث‌های ترویجی و تغییر رویکرد در این حوزه بیشتر کارکنیم گفت: در مرحله اول می‌بایست مستندات قانونی مصوبات اخیر (قانون عائله‌مندی و قانون کاهش ساعت کاری بانوان واجد‌الشرایط) را استخراج کرده و پس از مکاتبه و تأکید بر اجرای صحیح به سازمان‌های تابعه ابلاغ کنیم.

وی درخصوص بحث تشکیل میز زنان نیز در دستگاه‌ها تأکید کرد: تمامی مشاوران باید در نزدیک‌ترین زمان گزارشی از شناسایی افراد و شرایط تشکیل میز زنان در اداره‌های خود تهیه و به دفتر امور بانوان ارسال نمایند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان همچنین اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم در این زمان اندک، اقدامی اساسی انجام داده و به نتیجه برسیم نباید خود را درگیر فضای اداری کنیم چراکه در این صورت به هدف خود نخواهیم رسید. مشخص است که در زمان فعلی مردان و تصمیم‌گیران به دلیل مشکلات موجود در این حوزه تمایل چندانی به حضور زنان در ساختارهای اصلی ندارند پس درگیر شدن با فضای اداری و صدور حکم، کار را عقب خواهد انداخت.

وی در این‌باره افزود: ما باید با تعصب در این بخش کار کنیم و تنها در این صورت است که می‌توانیم تغییری در این حوزه ایجاد کنیم. اگر بخواهیم کاری بنیادی انجام دهیم باید جدی‌تر برخورد کنیم.

این مقام مسئول ضمن تأکید بر لزوم برگزاری منظم جلسات و کمیته‌ها حتی بدون ارسال حکم و ابلاغیه گفت: با توجه به تغییراتی که در وزارت راه و شهرسازی درحال روی‌ دادن است امید داریم تا دفتر امور زنان را در جایگاهی محکم‌تر قرار داده و نقش آن در استان‌ها را نیز پررنگ‌تر کنیم. قطعا در این زمان، شرایط کاری ما آسان‌تر شده و نتایج قابل قبول‌تری به دست خواهد آمد.

عرفانیان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه خروجی هریک از نشست‌ها و کمیته‌ها در سازمان‌های تابعه باید با کمیته‌های دیگر به اشتراک گذاشته شده و موضوع مرتبط در همه بخش‌ها پیگیری شود گفت: ما همچنین باید به طور همزمان تمامی قوانین مربوط به حوزه بانوان را شناسایی کرده و آن را در قالب کتابچه تهیه و به سازمان‌ها ارسال کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در این خصوص خاطرنشان کرد: با این اقدام قصد داریم میزان تحقق قوانین مرتبط با حقوق بانوان در تمامی سازمان‌ها را بررسی کنیم بنابراین از تمامی مشاوران می‌خواهیم تا ۱۰ روز آینده قوانین سازمان و بخش تخصصی خود را که در ارتباط با حقوق بانوان است برای این مهم به دفتر امور بانوان وزارت راه و شهرسازی ارسال کنند. /                                                                         

نظر شما