شناسهٔ خبر: 29321 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

آغاز اجلاس پنج جانبه راه‌آهن کشورهای آسیای میانه در تهران

ساختمان راه آهن اجلاس پنج جانبه راه آهن‌های ایران، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه و ترکمنستان با هدف توسعه همکاری‌های ریلی در بین کشورهای آسیای میانه و اروپا در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی معاون سیرو حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: توسعه حمل و نقل بین المللی در منطقه و ایجاد هماهنگی های لازم برای عبور واگن های کشورهای آسیای میانه از ایران به ترکیه و اروپا از مهمترین محور های برگزاری این اجلاس در تهران است.

حسین عاشوری خاطرنشان کرد: ترکیه و کشورهای اروپایی مقررات حمل و نقل ریلی خاص خود دارند و کشور های آسیای میانه نیز از یک مقررات دیگری استفاده می کنند، زیرا ایران از هردوی این مقررات استفاده می کند و خطوط ریلی ایران می تواند به عنوان پل ارتباطی بین کشور های آسیای میانه و ترکیه و اروپا نقش مهی ایفا کند.

وی اضافه کرد: مذاکرات نخستین در این اجلاس برای تهیه پیش نویس تفاهمنامه همکاری های حمل و نقل ریلی بین این پنج کشور امروز آغار شده تا بتوانیم در آینده شاهد افزایش ترانزیت ریلی و حمل و نقل بار در منطقه باشیم.

عاشوری با اشاره به برگزاری جلسات با معاونین راه‌آهن ۵ کشور، ادامه داد: سالانه حجم قابل‌ توجهی از بار بین کشورهای CIS و ترکیه جابجا می‌شود، که بیشتر آن از طریق جاده و دریا است و سهم راه‌آهن در این بخش کم است و یکی از دلایل مشخص آن هم این است که مقرراتی که کشور ترکیه از آن تبعیت می‌کند با مقررات CISمتفاوت است. این در حالی است که خوشبختانه ایران هر دو مقررات را در زمینه ریلی می‌داند، هم به عضویت نهادهای بین المللی درآمده است و هم امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری را دارد و با هر دو سیستم کار می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما