شناسهٔ خبر: 177918 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

میدان راه و شهرسازی زاهدان، نماد تاریخ و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان در ایستگاه پایانی ساخت

سیستان ساخت میدان راه و شهرسازی زاهدان به عنوان نماد تاریخ و معرف فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان و یکی از زیباترین و باشکوه ترین میادین کشور به همت اداره کل راه و شهرسازی استان مراحل نهایی خود را طی می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، هنر در تمام جهان به عنوان فراگیرترین و تاثیرگذارترین زبان ارتباطی در مسیر جریان‌سازی و اثربخشی فرهنگی میان عموم مردم شناخته می‌شود، استان سیستان و بلوچستان نیز با مردمان سخت کوش و خستگی ناپذیرش خاستگاه ظریف‏ترین هنرهای دستی ایران نیز هست و آن چه ساکنان این منطقه را از دیر باز تاکنون از سایر هم وطنان خود و نیز ساکنان دیگر نقاط جهان متمایز می‌کند تلفیقی صمیمانه از صبر، هنر و وحدت است که در سوزن دوزی‌های ظریف، ساخت ظروف سفالی، پشتی بافی، حصیربافی، خامه دوزی و سکه دوزی‌های جذاب متجلی است.

 ایجاد وحدت در بین امت اسلامی همواره راهبردهای مختلفی دارد که عرصه فرهنگ و هنر به دلیل بین المللی بودن زبان و اندیشه آن همواره یکی از مورد اتکا ترین این راهبردها است.

در مجموع آنچه بسیار حائز اهمیت بوده این است که بسیاری از شهرهای کشور دارای یک نماد شهری هستند که مسافران و گردشگران در مقابل آنها عکس یادگاری می‌گیرند و در واقع این نمادها، شناسنامه این شهرها بوده و سوژه عکس‌های یادگاری هستند.

نمادها و المان‌های شهری به عنوان عنصری شاخص از شهر، ابزاری ارزشمند برای معرفی هویت شهر هستند، المان‌ها می‌توانند آینه‌ای تمام‌نما از هویت و فرهنگ شهر باشند اما این موضوع در برخی شهرها از جمله زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان هنوز به صورت کلی مورد توجه واقع نشده است.

نمادها و الگوهای شهر، علائم و نشانه‌های القا کننده تفکر و بینش حاکم بر شهرها هستند و این علائم چنانچه با دقت و اندیشه انتخاب شود می‌تواند به عنوان رسانه عمومی ایفای نقش کند و آگاهی‌بخش ساکنان شهر و بازدیدکنندگان آن باشد.

این در حالی است که در فضای شهری و معابر، میدان‌ها و ساختمان‌های زاهدان کمتر به این مبلمان توجه شده است و به طور مشخص در ورودی‌های شهر باید نشانه‌ها یا نمادهای فرهنگ و هویت این شهر پررنگ باشد که در این راستا اداره کل راه و شهرسازی استان با تلفیق هنر و جاذبه های تاریخی و دیدنی استان ساخت میدان راه و شهرسازی را در دستور کار قرار داد بطوری که هم اینک مراحل نهایی ساخت را طی می کند.

میدان راه و شهرسازی معرف فرهنگ سیستان و بلوچستان خواهد بود

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: میدان راه و شهرسازی زاهدان به عنوان یکی از بزرگترین و زیباترین میدان‌های کشور معرف فرهنگ غنی مردم این مرز و بوم از هامون تا مَکُران خواهد بود.

عطاء اله اکبری در بازدید از مراحل ساخت میدان راه و شهرسازی افزود: یکی از بزرگترین میدان‌های کشور که در برگیرنده المان خاص است بزودی در زاهدان افتتاح خواهد شد.
وی ساخت میدان راه و شهرسازی را یک اقدام بی نظیر دانست و افزود: این اداره کل در کنار اقدامات گسترده زیربنایی در حوزه ساخت بزرگراه ها و مسکن و با همه کمبود منابع مالی در حال ساخت و تکمیل یکی از شاخص ترین میدان های کشور در زاهدان است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: المان طراحی شده در این میدان یکی از برجسته ترین المان های کشور محسوب می شود که با کتیبه های سنگی برجسته در حال ساخت برگرفته از تلاش صبوری و داشته های تاریخی مردمان استان قطعا می‌تواند نقش موثری در معرفی استان در سطح ملی داشته باشد.

وی با بیان اینکه زاهدان به عنوان یک هسته پرقدرت جعمیتی در جنوب شرق کشور نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: معتقدیم هر تلاشی برای آرامش و آسایش مردم این مرز بوم انجام شود بازم هم کافی نبوده و بزودی با افتتاح این اثر چهره ورودی مرکز استان دچار تحولاتی اساسی خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر شرایط کالبدی و فضاهای شهری نمی‌تواند پاسخگویی نیاز مردمان این دیار باشد بر لزوم توجه ویژه به رشد شتابان محیط شهری متناسب با کرامت و شان مردم زاهدان تاکید کرد و تعلل در این عرصه را موجب فاصله عمیق بین محیط شهری مراکز استانها با مرکز استان سیستان و بلوچستان دانست.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به اینکه موضوع آب آشامیدنی به عنوان مهمترین دغدغه مدیران شهری زاهدان در حال حاضر با همت و توجه نظام و دولت با انتقال ۲ خط تهلاب و دریای عمان در حال مرتفع شدن است و از سوی دیگر با تامین زمین و فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم زمینه اسکان بیش از یک میلیون جمعیت در کلان شهر زاهدان فراهم می شود ضروری است کالبد شهری همه جانبه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم اکنون وضعیت ساخت و ساز در زاهدان از شرایط مطلوب بهره مند است بر استقرار فضاهای سبز شهری تاکید کرد.

وی تصریح کرد: با اقدامات این اداره کل در حال حاضر بخشی از جبهه غربی شهر زاهدان دچار تحولات کالبدی شده و در تداوم این مسیر بزودی شاهد تحولات ساختاری در جبهه جنوبی شهر نیز خواهیم بود.

میدان راه و شهرسازی زاهدان، نماد تاریخ و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان در ایستگاه پایانی ساخت

میدان راه و شهرسازی زاهدان از زیباترین میدان های کشور است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی گفت: میدان راه و شهرسازی زاهدان بعد از میدان آزادی یکی از زیباترین و بی نظیرترین میدان های کشور محسوب می شود.

سیدرضا صالحی امیری در بازدید از مراحل نهایی ساخت میدان راه و شهرسازی زاهدان گفت: نمادهای فرهنگی وتاریخی واقلیمی و وحدت استان(ازشمال تا جنوب) در این میدان متجلی است و نمونه مشابهی ندارد.

وی تاکید کرد: میادین، محل مناسب برای نصب نمادهای فرهنگی یا المان های شهری بر گرفته از میراث فرهنگی است که علاوه بر ایجاد زیبایی بصری، می تواند انتقال دهنده مفاهیم فرهنگی مختلفی از جمله آداب و رسوم به ذهن بیینده و مخاطب باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی گفت: با توجه به المان ها و کتیبه هایی که در ساخت این میدان استفاده شده است می تواند نقش مهمی در جذب گردشگران و توریست ها داشته باشد.

میدان راه و شهرسازی زاهدان، نماد تاریخ و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان در ایستگاه پایانی ساخت