شناسهٔ خبر: 29340 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

همکاری وزارت راه و شهرسازی با دفتر هبیتات در اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در کشور/ اجرای سه پروژه نخست مشترک با هبیتات در قزوین

محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از همکاری وزارت راه و شهرسازی با دفتر هبیتات در اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در کشور خبر داد و گفت: برگزاری کارگاه آموزشی، بازآفرینی محله دیمج و محله سردار قزوین، سه پروژه نخست این برنامه‌ها خواهد بود.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص اجرایی شدن دو سیاست شکوفایی شهرها و بازآفرینی شهری با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران (یو ان هبیتات) اعلام کرد: ما این دو سیاست را که وجوه مشترک بسیار بالایی داشته و هدف هردوی آن‌ها ارتقای کیفیت سطح زندگی است باهم تلفیق کرده و پایلوت خود را شهر قزوین انتخاب کردیم.

ایزدی در ادامه آموزش را اولین گام آغاز این طرح اعلام کرد و گفت: ابتدا قصد داریم کارگاهی آموزشی برای تمامی دست‌اندرکاران شهری برگزار کرده آن‌ها را با مفاهیم، موضوعات و شاخص‌های این دو سیاست آشنا کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین اضافه کرد: تعریف پروژه‌های لازم در راستای تحقق این برنامه گام دومی خواهد بود که در این مسیر برخواهیم داشت. در حال حاضر سه پروژه را با همکاری شهرداری قزوین در این شهر انتخاب کردیم که بازآفرینی محله دیمج در قالب دستور کار ۲۱ (و به عنوان پایلوت دستور کار ۲۱) نخستین پروژه آن به شمار می‌رود.

به گفته وی مجموعه دستور کار ۲۱ نحوه ارتقای زیرساخت‌ها، تأمین خدمات مورد نیاز محل، حفاظت از ساختمان‌های با ارزش با تغییر کاربری و مرمت و تقویت نهادهای اجتماعی را درمحلات هدف ارائه می‌کند. درحقیقت با ایجاد یک نهاد تسهیل‌گر در محله می‌توان اطلاع‌رسانی لازم را انجام داد و وارد بحث حقوق شهروندی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه احیا و بازسازی پروژه سردار نزدیک محله دیمج شهر قزوین را دومین پروژه مورد نظر در این بخش معرفی کرد و افزود: در این پروژه عبور خیابانی از وسط بافت و نیز تملک‌هایی که شده، موجب بلاتکلیف ماندن محله شده است. نکته مهم آن است که این منطقه دارای سه اثر تاریخی شامل مدرسه علمیه، آب انبار و امام‌زاده است که به‌شدت مورد توجه شهروندان قزوینی است.

به گفته ایزدی قرار است شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با رویکرد بازآفرینی مبتنی بر فرهنگ، این منطقه را از اراضی با مشارکت شهرداری به کانونی تحت عنوان مجموعه موزه جهان اسلام تبدیل کند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری تأکید کرد: ما همچنین قصد داریم برخی پروژه‌های مورد اهمیت در حوزه بازسازی مانند کاروانسرای حاج چروک را نیز به ازای دریافت اراضی مرمت و  احیا کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: مجموعه اقداماتی که با دبیرخانه مجمع شهرهای اسلامی، هبیتات و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام می‌شود همه در راستای ارتقای کیفی محلات و محدوده‌های هدف شهری خواهد بود./

نظر شما