شناسهٔ خبر: 29413 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر مسکن افغانستان؛

ایران به متخصصان افغان در زمینه مسکن آموزش می‌دهد/ استفاده افغانستان از تجارب ایران در زمینه برنامه‌ریزی شهری و تکنولوژی ساخت و ساز/ آخوندی به افغانستان سفر می‌کند

دیدار وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سومین کنفرانس اسکان بشر ملل متحد (هبیتات۳) که در کیتو پایتخت اکوادور برگزار شد با وزیر مسکن افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سومین کنفرانس اسکان بشر ملل متحد(هبیتات۳) در کیتو پایتخت اکوادور در محل اقامت خود با نادری وزیر مسکن افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار ضمن اشاره به تجربیات ایران به ویژه در دهه ۷۰ شمسی در حوزه‌های برنامه‌ریزی شهری، تدوین مقررات ملی ساختمان، ایجاد شهرهای جدید و تامین مالی مسکن گفت: ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود را در چهارچوب برگزاری دوره‌های آموزشی در اختیار متخصصان آن کشور قرار دهد.

در این دیدار، نادری وزیر مسکن افغانستان ضمن تشکر از میزبانی دکتر آخوندی در سفر اخیر خود به تهران به اشتراکات زبانی و فرهنگی دو کشور اشاره کرد و از علاقمندی کشور و دولت افغانستان برای توسعه همکاری‌ها با ایران خبر داد.

نادری با اشاره به همکاری وزارت مسکن افغانستان با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: ما علاقمند به همکاری و استفاده از تجارب ارزشمند ایران در زمینه برنامه‌ریزی شهری و فن‌آوری‌های پیشرفته ساخت و ساز هستیم.

وزیر مسکن افغانستان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور ایران و افغانستان زیاد است افزود: باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و شرکت‌های توانمند ایرانی می‌توانند در رقابت آزاد در پروژه‌های شهری و ساخت و ساز شرکت کنند.

نادری ادامه داد: در سال‌های اخیر، یک وام به ارزش یک میلیارد دلار از بانک آسیایی دریافت کرده‌ایم تا صرف آبادانی افغانستان شود.  همچنین در کنفرانس اخیر، دو میلیارد دلار کمک در اختیار افغانستان قرار گرفته است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این پروژه‌ها مشارکت داشته باشند.

بنا بر این گزارش، وزرای ایران و افغانستان جهت انجام و ادامه همکاری توافق کردند تا نمایندگانی را در سطوح معاونت‌های خود جهت پیگیری همکاری معرفی کنند.

در پایان این دیدار وزیر راه و شهرسازی ابزار امیدواری کرد تا با انجام مقدمات همکاری بین دو کشور و اجرای آن در آینده‌ای نزدیک، برای دو موضوع اتصال راه‌آهن ایران به هرات و همکاری در زمینه شهرسازی به افغانستان سفر کند.

گفتنی است سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات۳) با حضور وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه وی به عنوان نماینده ایران و کشورهای عضو در کیتو پایتخت اکوادور از ۲۶ تا ۲۹ مهر ادامه دارد. قرار است در این سفر، تمامی کشورها، گزارش ملی خود را در زمینه مسکن و اسکان ارایه دهند و در نهایت با تصویب یک سند، راهبردها و استراتژی‌های کلان کشورهای متعهد برای ۲۰ سال آتی مسکن و اسکان بشر در سراسر دنیا تصویب شود و به اجرا درآید. /

نظر شما